انجمن چاپ دیجیتال اتحادیه چاپخانه‌داران را به عنوان اتحادیه عامل خود برگزید

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری انجمن چاپ دیجیتال ظهر امروز پنج شنبه یک تیر و در سومین روز از برپایی دومین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی و در محل هتل المپیک تهران با حضور رئیس و دبیر این انجمن برگزار شد.

امیرحسین قاسمی دبیر انجمن چاپ دیجیتال ایران در این کنفرانس مطبوعاتی با ذکر پیشینه ای از فعالیت ها برای تاسیس این انجمن گفت: انجمن چاپ دیجیتال حدود ۵ سال پیش فعالیت هایش را به صورت رسمی و قانونی شروع کرد و در حال حاضر هم با وجود برخی مشکلات از جمله هم‌پوشانی با فعالیت دیگر حوزه های صنعت چاپ به کار خود ادامه می دهد.

 

وی با اشاره به ویژگی های چاپ دیجیتال افزود: تنها وجه مشترک این صنعت با دیگر حوزه های چاپ، در خود چاپ است و در بسیاری از موارد دیگر از جمله کاربردها با دیگر حوزه های صنعت چاپ تمایزهای جدی دارد.

 

دبیر انجمن چاپ دیجیتال ایران همچنین با اشاره به مزایای بی شمار این نوع از چاپ در حفظ محیط زیست یادآور شد: مشکل اساسی پیشروی صنعت چاپ به شکل سنتی آن مباحث زیست محیطی است که متاسفانه در ایران کمتر به این مساله توجه می شود. یکی از انگیزه هایی هم که ما را به سمت تشکیل انجمن سوق داد، همین مورد بود.

 

قاسمی سپس با اشاره به مخالفت هایی که در ابتدای تشکیل انجمن چاپ دیجیتال ایران با آن صورت می گرفت، گفت: در ابتدا اتحادیه های مختلف از جمله چاپخانه داران، لیتوگرافان و صحافان به مجمع امور صنفی وزارت بازرگانی مراجعه می کردند و می گفتند که فعالیت های انجمن ما باید در اتحادیه آنها ادغام شود، البته ما با لبخند از خودمان دفاع کردیم و اگر این کار را نمی کردیم چه بسا انجمن خیلی زودتر از اینها منحل می شد.

 

وی ادامه داد: البته این کدورت ها در حال حاضر کمتر شده و ما بعد از یکسال و نیم در حال حرکت به سمت انتخاب یک اتحادیه به عنوان اتحادیه عامل برای فعالیت های انجمن چاپ دیجیتال هستیم.

 

امیرحسین قاسمی اضافه کرد: در دو سه هفته اخیر مجمع عمومی انجمن چاپ دیجیتال ایران، اتحادیه چاپخانه داران را به عنوان اتحادیه عامل خود انتخاب کرد و به زودی برنامه های خودمان را در این زمینه اعلام خواهیم کرد.

 

دبیر انجمن چاپ دیجیتال در عین حال تاکید کرد: ما ملزم به پذیرش این مساله شده ایم و انتخابی در کار نبوده است؛ علت این مساله صرفا خواسته های صنفی و یافتن راه حلی برای مشکلاتی که از واردات بی رویه دستگاه های چاپ دیجیتال از چین ناشی شده است.

 

به گفته وی انجمن چاپ دیجیتال در حال حاضر بیش از ۲۰۰ عضو دارد، اما برای تشکیل اتحادیه ای در این حوزه حداقل نیازمند ۳۰۰ عضو است.

 

قاسمی همچنین ابراز امیدواری کرد: با همکاری و همگرایی تمامی اتحادیه های حوزه چاپ سازمان چاپ کشور در آینده ای نه چندان دور تشکیل شود.

 

در این نشست خبری همچنین عباس ایران عقیده، رئیس هیأت مدیره انجمن چاپ دیجیتال در سخنانی با اشاره به پیشرفت های سریع در حوزه چاپ توجه فعالین این صنف را به کارکردهای دستگاه های نوین در چاپ دیجیتال جلب کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از کارهای چاپخانه ها و لیتوگراف ها با یک ماشین انجام می شود. این نشان دهنده ضرورت توجه به کارکردهای چاپ دیجیتال است.

 

وی افزود: ما به جای رودررویی باید تلاش کنیم یک سازمان چاپ تشکیل دهیم.

 

ایران عقیده همچنین از ورود بی رویه دستگاه های با کیفیت پایین چاپ از کشور چین و کاهش ورود دستگاه های باکیفیت از کشورهای اروپایی و آمریکایی انتقاد کرد و یادآور شد: بسیاری از دوستان فکر می کنند گرفتن یک وام با بهره پایین، نیاز امروز ما است در حالی که بزرگترین نیاز ما پایبند بودن به قوانین است. منظور من در این زمینه مشخصا اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است.

 

رئیس هیأت مدیره انجمن چاپ دیجیتال تاکید کرد: نمی گویم نباید کالاهایی از کشور چین وارد شود، اما باید نظارتی هم در این زمینه وجود داشته باشد به همین خاطر ما در انجمن چاپ دیجیتال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرده ایم پیش از صدور مجوز دستگاه های حوزه چاپ، کارهای نظارتی در این زمینه را به این انجمن علمی بسپارد.

 

وی تضمین داد: انجمن چاپ دیجیتال آمادگی کامل را برای بررسی علمی و فنی درخواست های واحدهای چاپی برای وارد کردن دستگاه های حوزه چاپ دیجیتال را دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.