انجیر و خواص انجیر را بهتر بشناسید

گردآوری توسط گروه تغذیه ممتازنیوز

انجیر و خواص انجیر

● انجیر
نام علمی انجیر ficus carica و از تیره moraceac می‌باشد. در مناطق مختلف ایران به نام‌های: دیو انجیر، هنجیر، کرار، کم‌سو، معروف است. و براساس شواهد این درخت حدود پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع) در مصر، یونان و روم باستان وجود داشته است. درخت فوق که بلندی آن به شش متر و گاهی بیشتر از آن می‌رسد. برگ‌های پهن و بزرگ پنجه‌ائی دارد و تنها درختی است که بدون گل میوه می‌دهد یا به‌عبارت دیگر گل در دل میوه می‌شکفد. این درخت در بسیاری از مناطق شمال ایران، نواحی غرب کشور، خراسان، خوزستان، شیراز، اصفهان و اطراف تهران می‌روید. در کلام‌الله مجید در سوره (التین) به نام این میوه بهشتی نام‌گذاری شده و خداوند به‌عنوان سوگند از این میوه یاد کرده و رسول اکرم (ص) هم سفارش به خوردن آن نموده و فرموده است:
”انجیر بخورید چون جسم را تقویت می‌کند و بواسیر را از بین می‌برد و برای بسیاری از بیماری‌ها مفید است.“

انجیر و خواص انجیر

● ارزش غذائی میوه انجیر
مصرف ۱۵۰ گرم انجیر در یک روز می‌تواند ۱۶ درصد فیبر خوراکی و ۹ درصد کربوهیدرات مورد نیاز بدن آدمی را تأمین نماید. میزان کالری هر ۱۰۰ گرم انجیر تازه و خشک به ترتیب ۶۰ و ۲۷۰ می‌باشد. از نظر میزان قند یک عدد انجیر برابر ۳ حبه قند است. این میوه دارای ویتامین‌های C, B۶, B۱, B, A و مواد معدنی مثل آهن، بُرم، منگنز، آهک و گوگرد می‌باشد.

انجیر و خواص انجیر

● خواص درمانی میوه انجیر
خوردن میوه انجیر قبل از غذا شکم و روده را پاک و اشتها را زیاد می‌کند. مصرف این دارو و جوشانده آن برای التهابات تنفسی مثل ذات‌الریه، آسم، تنگی نفس، سرماخوردگی بسیار مفید است. عرق را زیاد و سموم را کم می‌کند، وجود گوگرد در این میوه موجب رشد موی سر و جلوگیری از ریزش آن می‌شود. حالت پخته انجیر (کمپوت، مربا، و …) مغذی و مقوی است و برای برطرف کردن سوءهاضمه مؤثر است. مصرف این میوه وسواس و صرع و جنون را درمان می‌کند.

اگر میوه خشک آن را بسوزانید و نرم بسائید و با گلیسرین مخلوط کنید و دندان‌ها را با آن بشوئید دندان‌ها را سفید و محکم می‌سازد. مصلح میوه انجیر گردو است. افرادی که مبتلا به قولنج و شکم‌دردهای سخت می‌باشند در صورتی‌که آن را مصرف می‌کنند مشکلشان مرتفع می‌گردد.

مهم‌ترین خاصیت درمانی انجیر برای آن دسته از افرادی است که همواره از مشکل یبوست رنج می‌برند. این قبیل افراد می‌توانند علاوه بر مصرف روزانه این میوه به حالت خام یا خشک، تعدادی انجیر خشک را از شب تا صبح در یک لیوان آب خیسانده و صبح پیش از صبحانه میل کنند. انجیر در هر دو حالت خام و خشک، ملین خوبی به‌شمار می‌آید. علاوه بر این، مخلوط انجیر و عسل برای درمان زخم معده نیز مفید است. در واقع انجیر سیستم دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.

انجیر و خواص انجیر

یکی از جالب توجه‌ترین خواص انجیر به ویژه برای استفاده در ماه رمضان خاصیت عطش‌زدایی آن است؛ بنابراین هنگام افطار یا سحر برای رفع عطش از چند عدد انجیر خام یا خشک استفاده کنید.

انجیر مسکن اعصاب، افزایش‌دهنده قوای جنسی، تقویت‌کننده هوش و حافظه، محکم کننده استخوان‌ها و برطرف کننده التهاب آنهاست.

مصرف انجیر برای کاهش علائم بیماری‌هایی مانند گلودرد، عفونت‌های ریوی، سینه درد همراه با تب و سرفه، بسیار توصیه می‌شود. برای این منظور کافی است چند عدد انجیر‌خشک را در شیر یا آب بپزید و به حالت گرم مصرف کنید.

انجیر و خواص انجیر

● خواص درمانی شاخه‌های نازک و جوان درخت انجیر
شاخه‌های نازک و جوان را خورد نموده و در آب جوش دم کرده بنوشید، به‌عنوان ادرار آور قوی و درمان آنژین مفید است.

انجیر و خواص انجیر

● خواص درمانی پوست شاخه‌های نازک و جوان درخت انجیر
جوشانده پوست تازه آن مبتلایان به اسهال خونی و شکمی را معالجه می‌کند.

انجیر و خواص انجیر

● خواص درمانی شیره درخت انجیر
مالیدن شیره انجیر (روزی سه بار تا بهبودی کامل) بر زگیل، میخچه، کک و مک و خال گوشتی، آنها را برطرف می‌کند. مالیدن به روی محل بواسیر (چنان‌چه همه‌روزه تکرار شود) درمان کننده خوبی است.

انجیر و خواص انجیر

● خواص درمانی برگ درخت انجیر
جوشانده برگ درخت انجیر برای تنظیم قاعدگی نامنظم خانم‌ها مفید است.

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


خواص مواد غذایی Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.