انحراف چشم می تواند نشانه تومور چشمی و یا بیماری مغز و اعصاب باشد

رییس بخش استرابیسم بیمارستان چشم پزشکی فارابی با بیان اینکه . انحراف چشم می تواند نشانه مسایل پیچیده ای چون بیماری های خطرناک داخل چشمی مثل رتینوبلاستوم( تومور بدخیم شبکیه) یا ناراحتی های مغز و اعصاب باشد گفت: دوران طلایی اصلاح انحراف چشم در کودکان ۲ سال اول زندگی است و دوران طلایی درمان تنبلی چشم ۶ تا ۷ سال اول زندگی است. که در این سنین سیستم بینایی فرد در حال تکوین است.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر)، دکتر علیرضا کشتکار جعفری، فوق تخصص استرابیسم با اشاره به اینکه حدود بیست سال است سمینارهای علمی تخصصی بیمارستان چشم پزشکی فارابی به طور سالیانه برگزار می‌شود، گفت: امسال هم حدود ۹۰۰ چشم پزشک از سراسر کشور در این سمینار شرکت می‌کنند و مانند هر سال تبادل اطلاعات علمی و تجربیات متخصصان از عمده ترین اهداف آن محسوب می‌شود.

وی افزود: بیستمین سمینار فارابی شامل دو بخش است، نخست استرابیسم و دیگری جراحی‌های مربوط به عیوب انکساری. در این زمینه تازه‌های جراحی و در این زمینه تازه هایچشم پزشکی مطرح خواهد شد.

استاد تمام چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی دهی به پزشکان درباره استرابیسم گفت: استرابیسم در برخی مواقع تمام مشکل نیست بلکه یک علامت از یک مشکل بزرگتر نهفته است. انحراف چشم می تواند نشانه مسایل پیچیده ای چون بیماری های خطرناک داخل چشمی مثل رتینوبلاستوم( تومور بدخیم شبکیه) یا ناراحتی های مغز و اعصاب باشد که جان بیمار را به خطر بیاندازد. به عنوان مثال ممکن است کودکی با انحراف چشم مراجعه کند و تومور مغزی داشته باشد و یا کودک مبتلا به رتینوبلاستوما با علامت انحراف چشم مراجعه کند.

وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد گرفتاری های غده تیروئید، سرطان ها، تومورها و خونریزی های مغزی نیز در ابتدا در چشم تظاهر پیدا کند گفت: قند و فشار خون نیز ممکن است با علایمی چون انحراف چشم خودشان را نشان بدهند. بنابراین باید به این موضوع بسیار توجه شود.

کشتکار جعفری درباره رفع انحراف چشم در افراد بزرگسال اظهار کرد: انحراف چشم دراکثریت موارد در هر سنی قابل درمان است و شدیدترین موارد انحراف چشمی هم در همه گروه‌های سنی اکثرا قابل درمان است.

وی ادامه داد: درمان استرابیسم به دو طریق جراحی و غیر جراحی انجام می‌شود و همه موارد نیاز به جراحی ندارد، گاهی تجویز یک عینک مناسب انحراف چشم را اصلاح می کند البته دوران طلایی اصلاح انحراف چشم در کودکان ۲ سال اول زندگی است و دوران طلایی درمان تنبلی چشم ۶ تا ۷ سال اول زندگی است. که در این سنین سیستم بینایی فرد در حال تکوین است .

رییس بخش استرابیسم بیمارستان چشم پزشکی فارابی درباره انحراف چشم های مادرزادی و دوران شیرخوارگی گفت: کودکی که فقط انحراف چشم دارد هر چه زودتر باید جراحی شود حتی اگر در زیر یک سالگی تحت عمل قرار بگیرد و چشم‌ها مستقیم گردند شرایط تکامل سیستم بینایی دو چشمی برای بیمار فراهم می شود.

بیستمین سمینار سالیانه چشم پزشکی فارابی از تاریخ دهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه ۹۳در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. این برنامه علمی با همکاری گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه فوق تخصصی سگمان قدامی انجمن چشم پزشکی ایران، واحد فراهم‌آوری سلول‌های بنیادی بیمارستان فارابی و گروه پرستاری بیمارستان فارابی اجرا می‌شود.

بر اساس این گزارش، بیستمین سمینار سالیانه چشم پزشکی فارابی از ۱۰ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود. علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتیhttp://www.fham.orgمراجعه کنند.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.