اندروید، ویندوز فون، آی او اس بهترین سیستم عامل موبایل کدام است ؟

android-windows-phone-ios-mobile-os(4)

می خواهید گوشی هوشمند جدید خرید کنید ؟ شاید این سوال بار ها برای کاربران پیش آمده باشد که iOS بهتر است یا Android یا حتی ویندوز فون برای تلفن های هوشمند و نسل جدید . این سوال تشابه زیادی به سوالات کاربران کامپیوتر های دسکتاپ دارد که می گویند آقا ویندوز بهتره یا لینوکس با مک و.بلکه باید گفت که هر کدام در جایگاه خاص خود مزایا و معایب خاص خود را دارد که می خواهیم از زوایایی به آن بپردازم .

 

آندروید

به صورت کلی یکی از اصلی ترین تفاوت های عمده در این سه سیستم عامل های معروف این است که آندروید متن باز است و شرکت های مختلف در حال توسعه آن هستند مثل لینوکس . اکثر گوشی های HTC و سامسونگ که جدیدا تولید شده است از این سیستم عامل بهره می گیرند . البته برند های دیگر هم هستند که سیستم عامل آندروید را دارند .در کل این سیستم عامل توسط یکی از غول های بزرگ دنیا یعنی گوگل تولید شده است که کار کردن با آن بسیار لذت بخش است و در این مدت کم طرفداران زیادی پیدا کرده است.

توسعه دهندگان می توانند با استفاده از Android SDK برنامه های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع آندروید بستری را فراهم می کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند استفاده کند. آندروید به معنای واقعی “باز” (=Open) است، یعنی برنامه نویس می تواند از تمام قدرت یک تلفن همراه استفاده کند. آندروید امکان استفاده از توابع داخلی گوشی موبایل همچون شماره گیری، فرستادن SMS یا استفاده از دوربین گوشی را به برنامه نویسان می دهد تا بتوانند اپلیکیشن های قدرتمند و کاربردی برای کاربران بسازند.

تمام برنامه ها برای آندروید یکی اند. آندروید فرقی میان یک برنامه third-party و توابع هسته سیستم عامل در اجرا نمی گذارد و هر دو می توانند دسترسی مساوی به قابلیت های گوشی داشته باشند. گوشی هایی که سیستم عامل آندروید را خواهند داشت به کاربرشان اجازه می دهند تا از تمام قابلیت های یک گوشی هوشمند بهره ببرند. کاربران این گوشی ها به معنای واقعی می توانند دستگاه خود را بر اساس سلیقه ی خود تغییر دهند و محیط سیستم عامل گوشی خود را سفارشی و شخصی سازی کنند. حتی کاربران می توانند برای گوشی تعیین کنند که عکس هایشان با چه برنامه ای باز شود.

ویژگیهای دیگر این سیستم عامل به طور خلاصه عبارتند از :

۱- آندروید تمامی تکنولوژی های اتصال (Connectivity) شامل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS, Bluetooth و Wi-Fi را پشتیبانی می کند.

۲- آندروید از فرمت های مختلف فایل های مالتی مدیا مثل MPEG-4, H.264, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF پشتیبانی می کند.

۳- SMS, MMS و XMPP فرم هایی هستند که آندروید برای ارسال پیغام های متنی یا همان SMS از آن ها پشتیبانی می کند.

۴- مرورگر موجود در آندروید بر اساس فریم ورک اوپن سورس WebKit توسعه یافته است.

۵- SQLite نرم افزاریست که برای ذخیره داده ها و مدیریت بانک های اطلاعاتی سبک در آندروید در نظر گرفته شده است.

۶- ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) در آندروید به صورت پیش فرض تعبیه شده است. تمام برنامه های آندروید باید به زبان جاوا نوشته شوند. البته این نسخه از JVM برای دستگاه های موبایل بهینه شده است.

۷- ابزارهای مختلف آندروید برای توسعه دهندگان به راحتی در دسترس است و توسط شرکت گوگل پشتیبانی می شوند. این ابزارها شامل کتابخانه ها، خطایاب، شبیه ساز گوشی و یکم پلاگین برای اکلیپس است.

۸- آندروید از سخت افزارهای مختلف همچون GPS و دوربین های متنوع پشتیبانی می کند.

۹- تصاویر و فایل های گرافیکی بوسیله OpenGL پردازش می شوند که کیفیت بالاتری خواهند داشت.

یکی از نقاط ضعف این سیستم عامل است تلفنهای همراه هوشمند مجهز به این سیستم عامل نمی توانند با نسخه های جدیدتر به روز شوند. که البته سعی شده این مشکل در ورژن جدید برطرف گردد .

 

آی او اس iOS

سیستم عامل فوق مربوط به شرکت محبوب اپل است و کاربران و علاقه مندان خاص خود را دارد . خلاقیت نوآوری و تکنولوژی معروفیت این شرکت است . این سیستم عامل بر روی گوشی های آیفون و دستگاه های آی پد و همچنین آیپد نصب می گردد و آخرین ورژن آن که قرار است تا کمتر از یک ماه آینده وارد شود نسخه ۵ است .

زمانی که نمایشگرهای صفحه لمسی به عنوان تنها بهانه موجود برای شگفت زده کردن دوستان شناخته می شد، اپل دانست که باید در سیستم عامل موبایل جدید خود از این فناوری به عنوان برگ برنده استفاده کند. به این ترتیب، این فناوری را مجهز به یک “تداخل جامد کنترل” کرد و به کاربر اجازه داد که با دو انگشت زوم نمایشگر را تغییر دهد.

اینگونه سیستم عاملی شکل گرفت که پیش از آن هرگز معادل آن دیده نشده بود. تنها در زمانهای اخیر است که شکاف سیستم عاملهای دیگر این سکوی اپل را وارد بازار رقابت کرده است.

این سیستم عامل برای شرکت استیو جابز نقاط ضعف و قوت بسیاری داشته است. به طوریکه از یک سو، اینکه سیستم عامل “آی- فن” تنها از یک تلفن همراه حمایت می کند (مدلهای مختلف این تلفن همراه همگی به عنوان یک خانواده واحد شناخته می شوند) سازگارپذیری و امکان تصحیح عملکردها را آسان می کند اما از سویی دیگر، سرنوشت این سیستم عامل اپل تنها با تلفنهای همراه این شرکت گره می خورد و بنابراین محکوم به یک توسعه محدود می شود.

عیب اصلی آن سازگارپذیری تنها با محصولات اپل و بنابراین توسعه محدود است و برخی از مشکلاتی مانند عدم پشتیبانی فایل فلش بر روی مرور گر که البته با برخی نرم افزار ها قابل حل است.

 

ویندوز فون 

سیستم عامل جدید مایکروسافت برای تلفن های هوشمند است . بله بالمر هم بیکار ننشسته و دست به کار شده . حتی مدیر تلفن های هوشمند نوکیا را هم استخدام کرده که از صجنه رقابت عقب نماند .

زمانی دستگاههای ویندوز موبایل به عنوان تلفنهای همراه بسیار عالی شناخته می شدند. مقام اولی که در گذر سالها رنگ و بوی خود را از دست داد و به این ترتیب، مایکروسافت نیز به یکی از شرکتهایی تبدیل شد که از تکامل لمس رنج برد. بنابراین ویندوز فن ۷ جدید باید تمام نیازهای بازار لمس را تامین کند تا بتواند بار دیگر موقعیت خود را بازیابند.

به نظر می رسد شرکت ردموند تلاش خود را در این عرضه آغاز کرده است به طوری که ائتلافهای استراتژیکی را با تولیدکنندگان تلفنهای همراه هوشمند منعقد کرده است اما باید بر روی جنبه توسعه برنامه های جانبی تمرکز بیشتری کند. در حقیقت امروز، برنامه های جانبی همانند یک اسب تراوای مهم هستند که می توانند یک سیستم عامل را در قلب کاربرانش عزیز کنند. در این راستا، ادغام سیستم عامل ویندوز فن ۷ با “ایکس باکس لایو” علاقه مندان بازیهای ویدیویی را به سوی تلفنهای همراه هوشمند برپایه ویندوز فن ۷ جلب کند.

از معایب اصلی این سیستم عامل جدید عدم عملکرد خوب در فضای اینترنت و کاربر پسند نبودن محیط کار با سیستم عامل است که با عث شده کاربران زیادی را از دست بدهد . برخلاف نسخه خوب ویندوز ۵ .

 

حال سوالی که مطرح است این است که کدام را بخریم ؟

این بستگی به کاربرد شما از تلفن همراه دارد و همینطور هزینه ای که می خواهید بکنید . همانطور که می دانید حتی شرکت های بزرگی مثل نوکیا هنوز گوشی های ارزان قیمت و در سطح کاربرد های پایین تولید می کنند تا کاربران خود را از دست ندهند .

متاسفانه برخی ها به دلیل داشتن یک گوشی خوب و عالی بهترین مارک و جدیدترین مدل را خرید می کنند . مانند افرادی که ماشین باز هستند و علاقمند داشتن ماشین های جدید . به این دسته کاربران نمی شود توصیه ای خاص داشت ولی واقعا اگر عشق داشتن گوشی های جدید را دارید و پول هم دارید خوب امتحان کنید .

پیشنهاد من به کاربرانی که زیاد با آی تی سروکله نمیزنند و کاربرد آنچنانی هم از تلفن همراه ندارد ولی علاقمند داشتن یک گوشی همه کاره و خوب است گوشی های با سیستم عامل آندروید است و اما کاربرانی که علاقمند نوآوری و همچنین همیشه به دنبال فناوری های نو هستند گوشی آی فون است و چرا که کار کردن با آن لذت بخش است .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.