اندیشکده انگلیسی: چین با لوازم خانگی‌اش جاسوسی می‌کند

طبق گزارش یک اندیشکده انگلیسی که در یکی از نشریات این کشور انعکاس پیدا کرد، میکروچیپ‌های ساخت چین در دستگاه‌های مجهز به قابلیت “اینترنت اشیا” همچون تلویزیون‌ها، خودروها و یخچالهای هوشمند به پکن اجازه می‌دهند از انگلیسی‌ها بدون آنکه بهفمند جاسوسی کند.

اندیشکده انگلیسی: چین با لوازم خانگی‌اش جاسوسی می‌کند

به گزارش ممتاز نیوز، این گزارش تهیه شده از سوی اندیشکده OODA ادعا کرد، تهدید مرتبط با قطعات چینی تکنولوژی اتصال اینترنت اشیا (سلولار آی.او.تی.اس) شدیدتر از تهدید قطعات چینی تکنولوژی نسل پنجم اینترنتهای موبایلی شرکت هوآوی که چندی پیش لندن تحت فشارهای سنگین آمریکا، تصمیم به کنار گذاشتنش از شبکه نسل پنجم اینترنت همراه بریتانیا تا سال ۲۰۲۷ گرفت، است.

این به اصطلاح قطعات “اسب تروا” در هر دستگاه متصل به اینترنت اشیا، از لپ‌تاپ‌ها و ساعت‌های هوشمند گرفته تا ماشین‌ها، یخچال‌ها، کنتورهای هوشمند، آیفون‌های تصویری، خودپردازهای کارتهای اعتباری و حتی لامپ‌ها یافت می‌شوند. این قطعات به نحوی طراحی شده‌اند تا داده‌های مربوط به استفاده را جمع‌آوری و با استفاده از شبکه‌های نسل پنجم به تولیدکننده بازگردانند، آنها می‌توانند تصویر نسبتاً دقیقی از یک کاربر، یک جامعه یا کل یک صنعت ایجاد کنند.

گزارش مذکور هشدار می‌دهد، شرکت‌های چینی مسلط بر این صنعت چنانچه دولت چین از آنها درخواست کند، باید آن داده‌ها را تحویل این دولت بدهند. از یک چنین گنجینه‌ اطلاعاتی می‌توان برای شناسایی و تجسس منابع اطلاعاتی بالقوه یا دیگر اشخاص مهم، مشخص کردن مسئولان مدیریت اطلاعات حساس و راه‌های احتمالی باجگیری و رشوه‌گیری که ممکن است روی آنها کار کند استفاده کرد. اوایل ماه جاری میلادی مشخص شد چنین قطعاتی در خودروهای وزیران انگلیس یافت شده و نگرانی بسیار واقعی از این بابت به وجود آمد.

بر اساس این گزارش، این تجسس منفعل می‌تواند به پکن اجازه دهد تا آسیب‌پذیری‌ها در زنجیره تامین را مشخص کند، در حالی که مداخله فعال می‌تواند علیه یک رقیب یا زیرساخت کل یک کشور تخریب ایجاد کند.

در این گزارش تصریح شد: داده‌های تولید شده توسط سیستم‌های لجستیک، تولید و حمل‌ونقل خودکار می‌تواند به عنوان راه اطمینان از برتری منافع اقتصادی دارندگان این سیستمها بر منافع یک رقیب ارزش داشته باشد.

پکن این ادعاهای مربوط به جاسوسی از جانب خودش را رد کرده و “دستکاری سیاسی” خوانده است. چین همچنین هشدار داد که ممنوع کردن حضور شرکت‌های چینی در بازار انگلیس نه تنها “به طور جدی قوانین تجارت بین‌المللی را تضعیف می‌کند”، بلکه “بازار جهانی را چند تکه و امنیت و ثبات زنجیره صنعتی و عرضه جهانی را خراب می‌کند.”

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.