انسان‌ها بیش از ۶ هزار کیلوگرم زباله روی مریخ باقی گذاشته‌اند!

یک پژوهشگر آمریکایی، میزان زباله‌های ناشی از فضاپیماها و مدارگردها را که روی مریخ باقی مانده‌اند، بیش از شش هزار کیلوگرم تخمین زده است.

انسان‌ها بیش از ۶ هزار کیلوگرم زباله روی مریخ باقی گذاشته‌اند!

به گزارش ممتاز نیوز، انسان‌ها در ۵۰ سال گذشته، بیش از ۶۸۰۳ کیلوگرم زباله را در مریخ رها کرده‌اند و این در حالیست که حتی یک نفر تا به حال روی این سیاره سرخ پا نگذاشته است.

“کاگری کیلیچ”(Cagri Kilic)، پژوهشگر “دانشگاه ویرجینیای غربی”(WVU)، جرم همه مریخ‌نوردها و مدارگردهای ارسال‌شده به مریخ را ارزیابی کرد و وزن مریخ‌نوردهایی را که در حال حاضر در حال کار کردن هستند، از آن کم کرد. نتیجه این ارزیابی، بیش از ۶۸۰۳ کیلوگرم زباله بود.

زباله‌ها شامل سخت‌افزارهای دور ریخته‌شده، فضاپیماهای غیرفعال و فضاپیماهایی هستند که روی سطح سقوط کرده‌اند؛ به ویژه “مدارگرد مریخ۲”(Mars orbiter 2) متعلق به اتحاد جماهیر شوروی که در سال ۱۹۷۱ فرود تصادفی داشت.

نه تنها انسان‌ها در حال حاضر سیاره دیگری را آلوده کرده‌اند، بلکه دانشمندان می‌ترسند که این زباله‌ها، نمونه‌های جمع‌آوری‌شده توسط مریخ‌نورد “استقامت”(Perseverance) ناسا را که در حال حاضر در جستجوی حیات باستانی مریخ است، آلوده کنند.

بسیاری از زباله‌ها، اجتناب‌ناپذیر هستند زیرا بسیاری از قطعات باید دور انداخته شوند تا از فضاپیمایی که در جو جهنمی سیاره سرخ اوج می‌گیرد، محافظت شود؛ از جمله مریخ‌نورد استقامت که هفت دقیقه جهنمی را در فوریه ۲۰۲۲ تحمل کرد.

استقامت که در حال جمع‌آوری نمونه‌هایی از مریخ است که به زمین بازگردانده می‌شوند، هنگام ماموریت خود تصاویری از زباله‌ها را ثبت کرده است.

در ماه ژوئن، گروه ناسا روی زمین در تصویری که توسط استقامت ارسال شده بود، نوری را در دوردست مشاهده کردند و سپس، مریخ‌نورد را هدایت کردند تا نور را بررسی کنند.

چند هفته بعد، استقامت وارد منطقه موسوم به “Hogwallow Flats” شد و دستگاه تصویربرداری “Mastcam-Z” آن، یک پانورامای با وضوح بالا و ۳۶۰ درجه به دست آورد.

تصویر نشان می‌دهد که نور مشاهده‌شده، بازتاب یک پتوی حرارتی است. این پتوی حرارتی برای محافظت از وسیله نقلیه‌ای به اندازه خودرو در برابر دماهای شدیدی که هنگام فرود تجربه می‌کرد، استفاده شده است. پتو در لای چند صخره فرو رفته است و به نظر می‌رسد که نور را منعکس می‌کند.

همراه مریخ‌نورد، بالگرد “نبوغ”(Ingenuity) نیز تصویری از تجهیزات فرود مورد استفاده را هنگام ورود با استقامت در سال ۲۰۲۲ ثبت کرد.

یک چتر نجات و پوسته مخروطی شکل که از مریخ‌نورد در فضا و هنگام فرود آتشین آن به سمت سطح مریخ محافظت می‌کرد، با جزئیات باورنکردنی دیده شد.

استقامت در ماه ژوئن، با یک تکه توری داکرون روبه‌رو شد که به آن کمک کرد تا با خیال راحت روی مریخ فرود بیاید. به خاطر باد مریخی، توری تنگ شروع به باز شدن کرد و سه هفته بعد، به صورت توپی از مواد گره‌دار و ریسمانی دیده شد.

ربات‌های مرده نیز در مریخ وجود دارند؛ به ویژه مریخ‌نورد “فرصت”(Opportunity) ناسا که از سال ۲۰۰۴ تا اواسط سال ۲۰۱۸ فعال بود.

این مریخ‌نورد حدود ۱۵۷ کیلوگرم وزن دارد که با وزن اسب آبی برابری می‌کند و اکنون در خاک مریخ گیر کرده است. فرصت هنگام عبور از سیاره سرخ، ردی از زباله به جای گذاشته است.

این مریخ‌نورد در سال ۲۰۰۴، تصویری از سپر حرارتی خود به همراه زباله‌هایی که چندین کیلومتر از سطح مریخ را پوشانده بودند، به ناسا فرستاد.

در مجموع ۹ فضاپیمای غیرفعال روی مریخ نشسته‌اند که شامل کاوشگر “مریخ۳”(Mars 3)، کاوشگر “مریخ۶”(Mars 6)، فرودگر “وایکینگ۱”(Viking 1)، فرودگر “وایکینگ۲”(Viking 2)، کاوشگر “سوجورنر”(Sojourner)، سطح‌نشین “ای‌دی‌ام اسکیاپارلی”(Schiaparelli EDM) متعلق به “آژانس فضایی اروپا”(ESA)، کاوشگر “فینیکس”(Phoenix)، مریخ‌نورد “اسپیریت”(Spirit) و مریخ‌نورد “فرصت” هستند.

به گفته کیلیچ، بیشتر ربات‌ها هنوز دست‌نخورده هستند و آژانس‌های فضایی آنها را به جای زباله‌های دور ریخته، به عنوان آثار تاریخی می‌بینند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.