انسان خطر را بو می‌کشد!

منتشر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز به نقل از منبع ذکر شده در خبر

مطالعات صورت گرفته توسط پژوهشگران هلندی نشان می دهد، احساسات از طریق بو قابل سرایت به دیگران بوده و انسان می‌تواند از طریق بو کشیدن، خطر را احساس کند.

به گزارش تفسیری مشرق به نقل از ایسنا، اکثر حیوانات از طریق بو با یکدیگر ارتباط بر قرار می نمایند، اما دانشمندان تا مدت ها معتقد بودند که انسان به سبب ضعف اندام بویایی از توانایی تشخیص خطر یا سایر احساسات برخوردار نمی باش.

تیم تحقیقاتی دانشگاه اوترخت هلند در مطالعات خود دریافته اند که ارتباط رفتاری انسان ها از طریق بو شباهت بسیاری به حیوانات دارد که این یافته بر خلاف فرضیه های متداول در خصوص ارتباطات انسانی تنها از طریق زبان یا کانال های بصری است.

تحقیقات پیشی نشان می دهد که زنان بیشتر به بوی بدن مردان حساس می باشند، به همین سبب در این مطالعه از مردان به عنوان نمونه های اهدا نماینده عرق استفاده شد و آزمایش تأثیر انتقال بو بر روی زنان انجام شد.

محققان عرق زیر بغل ۱۰ مرد را در هنگام ملاحظه صحنه های ترسناک و منزجر نماینده جمع آوری نمودند؛ سپس ۳۶ زن در یک آزمون بصری شرکت نموده و حرکات چشم و صورت آنها در وقت استنشاق بوی عرق بدن مردان مورد بررسی قرار گرفت.

«گون سمین» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می نماید: بوی عرق بدن مردان به صورت نامحسوس در محیط انتشار یافته و هیچکدام از زنان، اطلاعی از محتوای این آزمون نداشتند.

چهره زنان در وقت استنشاق بوی عرق بدن مردان در هنگام ملاحظه صحنه های ترسناک، تغییر پیدا نموده و چشم ها به صورت ناخودآگاه گشاد می شدند؛ همچنین در وقت استشمام بوی عرق بدن مردان در هنگام ملاحظه صحنه های انزجار آور، چهره زنان نیز تغییر نموده و حالت منزجر نماینده ای به خود می گرفت.

این یافته نشان می دهد که بو از خاصیت مسری بودن برخوردار است و انسان قادر است از طریق بو، احساسات اطرافیان را به ویژه در مکان های شلوغ درک کند.

نتایج این مطالعه در مجله Psychological Science (علوم روانشناسی) انتشار یافته است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.