انشقاق جبهه پایداری نگران کننده است / یک اقتصاد دان رئیس جمهور آینده ایران

مصاحبه تفصیلی بولتن نیوز با الهام امین زاده نامزد دور دوم مجلس:

مقام معظم رهبری امسال را با پیام‌های اقتصادی نامگذاری کرده اند و این انتظار را دارند که یک مجلس قوی که هم نظارت خیلی قوی داشته باشد و هم قانون‌گذارخوبی باشد، داشته باشیم. باید دید که در بحث اشتغال و… وظیفه مجلس چه چیزی است و مشکلات کشور چه چیزی است و وظیفه مجلس در مورد حل مشکلات کشور چه باید باشد . . .

بولتن نیوز – سرویس سیاسی : چهره شناخته شده مجلس هفتم که به عنوان یکی از زنان فعال سیاسی توانست در کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور پیدا کند در سال های حضورش در کسوت نمایندگی نقش موثری در تصویب قوانین حوزه بانوان در صحن علنی مجلس و همچنین مسائل سیاست خارجی کشور داشت . وی که در کسوت علمی نیز در جایگاه استادی دانشگاه تهران به پرورش دانشجویان می پردازد گرچه پس از چهار سالی که در مجلس هشتم حضور نداشت پا به عرصه رقابت های انتخاباتی بهارستان نهم گذاشت اما به عنوان یکی از شخصیت های موثر جبهه متحد اصولگرایان توانست رای قابل توجهی را جذب کند و به دور دوم راه پیدا کند . امین زاده همواره به دفاع از حقوق بانوان مشهور بوده است و از جمله فعالان سیاسی است که همواره موضع گیری هایش مورد توجه اهالی سیاست و رسانه است . در آستانه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در یک روز گرم و بهاری در تحریریه بولتن نیوز میزبان این نماینده سابق مجلس و نامزد انتخابات پیش رو بودیم . با امین زاده در خصوص مسائل مختلف روز و مسائل سیاست خارجی به گفت و گو نشستیم .

 

*به عنوان اولین سوال می خواستیم به سراغ بحث روز برویم  و نظر شما را در خصوص چشم‌انداز پرونده هسته ای و توافقات استانبول بدانیم؟

در استانبول حق هسته‌ای ایران مورد توافق قرار گرفت . بار‌ها در قطع‌نامه‌ها و مذاکرات مربوط به ۱+۵ و ایران بر این مهم تاکید شده بود اما به نظرم مقامات ایرانی باید خیلی با دقت و با حوصله این امر را پیش بگیرند و ببیند در مذاکرات بغداد چه اتفاقی رخ می‌دهد و هدف غربی‌ها چیست. در این شرایط دقت و تمرکز مسئولین کشور‌مان را در شورای عالی امینت ملی و وزارت خارجه می‌طلبد که خیلی با دقت این تحرکات را زیر نظر داشته باشند . در فضای کنونی با توجه به انتخاباتی که بیش از ۶۴ درصد مردم در آن شرکت داشتند پشتوانه مردمی بسیار خوبی به وجود آمد ولی اینکه چقدر ما در این عرصه می‌توانیم روی قدم های مثبت غربی ها حساب کنیم باید منتظر اجلاس بغداد بمانیم.

*فکر می‌کنید دست ایران در نشست ۳ خرداد در بغداد پر است یعنی می‌تواند در مذاکرات بغداد هم آن خواسته‌هایی که جمهوری اسلامی دارد به ثمر برسد؟

قطعاٌ یکی از خواسته‌های ایران این است که پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس رفته و به حالت عادی برگردد و همچنین تحریم‌ها لغو بشود. در شرایط فعلی باید حقوق هسته‌ای ایران به طور کامل به رسمیت شناخته شود چرا که در حرف تمام این قطع‌نامه‌های چند‌گانه‌ای که در زمینه هسته‌ای شاهد آن هستیم در ابتدا حق جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخته اما اینکه واقعاً در عمل هم غربی ها حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسند بحث دیگری است واقعاً تحریم‌های مبهم و ابهام‌انگیزی که الان وجود دارد دست بسیاری از صنعتگران ما را بسته است و اتحادیه اروپا حتی با اعلام تحریم‌های بیش از این دارد به ما فشار می‌آورد این ها نشان می‌دهد که آنها حقوق هسته‌ای و حقوق توسعه ما را اصلاً به رسمیت نمی‌شناسند و اینکه در کلام بگویند خب روند خوبی است چون تا پیش از این همین حرف را هم نمی زدند اما به هر حال ما منتظر عمل از سوی غربی ها هستیم .

* به نظر شما بیداری اسلامی که در منطقه شکل گرفته توانسته در روند مذاکرات موثر بوده واثر مثبت داشته یا خیر؟

بیداری اسلامی نیز قطعاً تاثیر‌گذار بوده یعنی به هر حال غربی‌ها نمی‌خواهند از این قافله عقب بمانند و شناسایی نکنند و حرکت ملت‌ها روبه جلو هست اگر بخواهد هر فردی جلوی این حرکت ایستادگی کند خودشان نابود می‌شوند ولی تاکید میکنم که حرکت مثبت غربی‌ها را در مذاکرات ۱+۵ با ایران را باید درست ودقیق ارزیابی کرد. یک عده‌ای فکر می‌کنند تغییر نگرش و تغییر موضع غربی‌ها بوده و یک عده‌‌ای هم فکر می‌کنند یک نوع تاکتیک است .
در فضای کنونی به خصوص در بحران اقتصادی که الان غربی‌ها دچار آن هستند و بیداری اسلامی که اتفاق افتاده و حضور میلیونی مردم در انتخابات و مقابله با تحریم‌ها  را شاهد بوده ایم و ….همه اینها در واقع امتیاز مثبتی است برای مذاکرات ما ولی اینکه غربی ها به دنبال چه هستند در آینده مشخص خواهد شد و باید دید که تا چه حد حقوق ایران را رعایت می کنند.
برد غربی‌ها در آن بازی این بود که  راستی‌آزمایی‌ها در مورد ایران به نحو احسن انجام شده و آنها متوجه شده اند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست
حالا نوبت آنهاست که خود را نشان دهند. باید دید که آیا قدم بعدی غربی‌ها این است که بگو یند یک کلام هستیم و به آن عمل می کنیم و ایران باید غنی سازی را کنار بگذارد و یا این که می پذیرند که حقوق هسته ای ایران یعنی فناوری و داشتند غنی سازی و… باید رعایت شود.

* ایران در این مذاکره بغداد چه مسأله ای را باید دنبال کند، آنها که می‌گویند حق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته‌اند. حالا در بغداد ایران باید بر چه مواردی تاکید کند؟

برگشتن پرونده هسته‌ای به حالت عادی، قطع تحریم‌ها، شناخت انرژی ایران هسته‌ای براساس ماده ۴ ان‌پی‌تی، ارسال تجهیزات هسته‌ای به ایران براساس تعهدات مندرج در ان‌پی‌تی و… باید توسط ایران دنبال شود و غرب به آن متعهد باشد. متاسفانه این تعهدات آژانس هنوز انجام نشده در حالی که چنین تعهداتی در خیلی از کشور‌ها در حال انجام شدن است. به خصوص این که راستی‌آزمایی در رابطه با خیلی از کشور‌ها انجام نمی‌شود اما برای ایران در حد وسیعی به راستی آزمایی و مسائل مختلف پرداخته اند .
 
یک تعهد دیگر که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقض کرده بحث افشای اسرار هسته‌ای ما برای منافقین و موساد و سیا است یعنی در مقابل شفاف‌سازی‌های ما، این تعهد هم آژانس باید باشد که اسرار ما را برای دشمنان ما افشا نکنند.  بنابراین قدم‌های ایران برداشته شده است و اگر بخواهند بر تصویب پروتکل الحاقی اصرار بکنند باید از ان پی تی خارج شویم. زیرا براساس کنوانسیون  ۱۹۶۹ هیچ کشوری و هیچ سازمان بین‌المللی و هیچ گروهی نمی‌تواند هیچ کشوری را مجبور بکند که وارد یک معاهده بین‌المللی و یک صنعت بین‌المللی شود و اگر این اجبار وجود داشته باشد آن عضویت در آن سازمان بین‌المللی و در آن سند بین‌المللی باطل خواهد بود.

*آیا سفر رئیس جمهور به ابوموسی نیز اقدامی در راستای اهداف مذاکره بود؟

جزیره بوموسی قسمتی از سرزمین ایران است و بالاترین مقام اجرایی هم حق ورود به آنجا را دارد و طبیعی است که سر بزند.
البته در جاهایی که حاکمیت مبهم و دو پهلو است و شک و شبهه دارند مقامات اجرایی بالایی کشور ورود پیدا نمی‌کنند ولی ما اعتقاد داریم که این حق طبیعی است که رئیس‌جمهور وارد بوموسی شود. اما این که چرا در این برهه و زمان اتفاق افتاده این را باید از شخص رئیس‌جمهور سوال کرد. این به لحاظ قانونی مشکلی ندارد این اماراتی ها هستند که باید پاسخگو باشند .

*ارزیابی شما را از سیاست خارجی به خصوص در دوران احمدی نژاد چیست؟

به هر حال تعاملی که با کشور‌های مختلف داشته اند موثر بوده و شخصاً خیلی مسائل را پیگیری کردند ابتکار دیپلماسی داشتند و به نظرم در تنش‌زدایی خیلی ایشان موثر بوده است .

*اوباما در واکنش به مذاکرات استانبول گفته است که فضا برای حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد احساس می‌کنیم غربی‌ها نمی‌خواهد چون الان درگیر سوریه و در عراق بودن و لیبی و اینها الان با ایران درگیر شوند از طرفی هم یک خبر هم داشتیم که اسرائیل قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را داشته می‌خواستیم ببینیم نظر شما چگونه است فکر می‌کنید عاقبت چه شود؟

لان وقت فعالیت‌های انتخاباتی آقای اوباما است و ارتش خود را از عراق احضار کرده و به نوعی نمی‌خواهند درگیر بشوند. به خصوص در یک فضای جنگی در یک کشور دیگر به خصوص ایران نمی خواهند وارد شوند.من نمی‌خواهم این مسائل را بگویم که باعث نگرانی و دل‌سردی در داخل کشور شود ولی بایدهمه پیش‌بینی‌‌هایی را در نظر گرفت و حالتی که بخواهند در تخاصم و جنگ باشند را نیز باید پیش بینی کنیم و آمادگی خود را در مقابل دشمنان حفظ کنیم.
در حال حاضر آمریکا نمی خواهد وارد جنگ شود اما تقصیرها را به گردن ایران می اندازد. مثلا بحث صدور نفت به این کشور‌های غربی را خیلی دارند سعی می‌کنند در افکار عمومی خودشان تقصیر ایران بیندازند و بگویند این مشکلات مربوط به انرژی برمی‌گردد به قطع صدور نفت از ایران.یعنی افکار عمومی را دارند اینطور آماده می‌کنند و این فضا را آماده می‌کنند تا در افکار عمومی آمریکا به نفع انتخابات خود نتیجه بگیرند. و بعد می‌گویند در مذاکرات هسته‌ای حرکت مثبتی انجام دادیم. آقای اوباما می‌خواهد مذاکره کند اما چه نتیجه ای می خواهد بگیرد؟
من همیشه نگران هستم که چه روندی را دنبال می کنند ابتدا می گویند که می خواهند مذاکره و صلح باشد و ایران باید به خواسته آنها توجه کند. اما بعد از آن چه اتفاقی می‌خواهد رخ دهد. برای همین واقعاً خیلی باید دقت بکنیم و خیلی خوش‌باور و زود‌باور نباشیم. زیرا ممکن است بعد از آن که خود را صلح طلب معرفی کردند برای فشار بر ایران تحریم ها را تشدید کنند یا حرکت خصمانه ای انجام دهند. پس باید با دقت به اظهار نظر ها و موضع گیری های آنها توجه کنیم و تصورنکنیم که آنها نمی خواهند وارد حرکت خصمانه شوند و تحریم ها و… را تشدید کنند.

* آیا انتخابات فرانسه و روسیه و … می‌تواند تاثیری در روند مذاکرات و روند سیاست خارجی داشته باشد؟ زیرا مردم فرانسه و روسیه نشان داده اند که مخالف جنگ و افزایش فشار بر ایران هستند….

بین کشورهای اروپا در سیاست خارجی یک اتحاد می‌بینم اینها همیشه با هم مشورت می‌کنند و همیشه اقدام جمعی می‌کنند لذا بعید می‌دانم که سیاست آنها در قبال ایران خیلی فرقی کند. نباید دچار خوش بینی زیاد شویم و باید دقت کنیم که آنها منافع خود را دنبال می کنند.

*به نظرم برسیم به انتخابات. شما از روند وحدت در جبهه اصولگرایان راضی هستید؟

 اگر وحدت بیشتری وجود داشت قطعاً انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شد. البته خود همین لیست‌های متفاوت یک حسن محسوب می شود و انتخابات را رقابتی‌تر کرد . در مجلس هشتم نیز دور دوم انتخابات را داشتیم اما به نظر می‌رسد که اصولگرایان حداقل در دو لیست اصلی و چند تا لیست فرعی توانسته‌اند  لیست مجزا و در مواردی مشترک ارائه کنند.فقط نگران هستم  که مردم با این عدم توافق‌ و عدم اطمینان به کدام اصول‌گرا رای می دهند. زیرا چهره‌های سر‌شناس وچهره‌های شاخص زیاد هستند اما مردم در اینکه کدام بهتر است برای مجلس، همیشه دچار مشکل می‌شوندو گاهی چهره های بهتر انتخاب نمی شوند.

*پیش بینی شما از مرحله دوم چیست؟

 من احساسم این است که آنجا‌هایی که حضور پیدا می‌کنیم جبهه متحد اقبال خوبی دارد.

*شما در یکی از مصاحبه‌هایتان که داشتید فرمودید که حق نداشتند من را در لیست آقای مشائی قرار بدهند و پیگیری قانونی هم می‌کنیم.

این مطلب را خبر‌گزاری‌ها یک مقدار حاد‌تر جلوه دادند. اول از بنده پرسیدند که با شما رایزنی‌ شده گفتم نه، با من رایزنی نشده که  اسمم را در لیست توحید و عدالت بگذارند، بعد گفتند که خوب اعتراض می‌کنی، شکایت می‌کنی، من اعلام کردم که هر کسی حق دارد لیستی ارائه دهد تا انتخابات رقابتی شود و این آزادی در کشور ما هست. بنابراین من برای چه بخواهم کسی را تحت تعقیب قرار بدهم…. ولی بعد اعلام کردم اگر قصد تخریب داشته باشند،  جبهه متحد اصولگرایی اقدام خواهد کرد و برخورد و شکایت خواهد شد. ولی این اعتراض به شرطی است که قصد تخریب نامزدها را داشته باشند.

*به نظر شما انشقاقی که الان جبهه پایداری پیدا کرده آیا در آینده اصولگرایان هم تاثیرگذار خواهد بود؟

به هر حال همه مدعی هستیم که داریم حول محور ولایت و منافع ملی حرکت می‌کنیم اما اینکه واقعاً از کجا بخواهد انشقاق پیدا کند، آیا از منافع ملی، پیروی از ولایت و… خیلی نگران‌کننده است امیدوار هستیم که همگی با نقطه‌نظرات متفاوت حول محور ولایت و منافع ملی باشیم

*آیا اساساً بانوان توانسته‌اند جایگاه خود را در مجلس پیدا کنند؟ آقای حسینیان گفته رئیس مجلس را یک خانم انتخاب کنیم . آیا می شود یکی از بانوان به هیئت رئیسه مجلس یا جایگاه ریاست راه پیدا کند؟

بله، من فکر می‌کنم می‌شود اینطور باشد.

*آیا رایزنی هایی هم انجام گرفته؟

تقریباً ولی امکان آن خیلی است. البته برای رئیس قوه مجریه و رئیس قوه قضائیه خیلی کم احتمال دارد که زن انتخاب شود و تقریباً چیزی نزدیک به محال است اما تنها انتخاب ریاست به عنوان رئیس قوه برای زنان ، رئیس قوه مقننه است.

*شما کاندیدای عضو هیات‌رئیسه می‌شوید؟

صد درصد.

* برای ریاست مجلس آینده فکر می‌کنید از گزینه‌های آقای لاریجانی و حداد عادل کدام یک انتخاب شوند؟ جبهه ایستادگی گفته است که ابوترابی هم مطرح است. پیش‌بینی شما چه هست؟ آقای رضا حسینی نماینده شهر بابک تاکید کرده اند رئیس‌مجلس باید کسی باشد که در بین مجلس و دولت تنش ایجاد نکند و ویژگی‌ها‌یش را گفته و مستقیم اشاره نکرده حالا با توجه به اینکه شما در لیست جبهه متحد هستید فکر می‌کنید رئیس‌مجلس را چگونه انتخاب می‌کنند؟ نظر خود جبهه متحد چه هست؟

مقام معظم رهبری امسال را با پیام‌های اقتصادی نامگذاری کرده اند و این انتظار را دارند که یک مجلس قوی  که هم نظارت خیلی قوی داشته باشد و هم قانون‌گذارخوبی باشد، داشته باشیم. باید دید که  در بحث اشتغال و… وظیفه مجلس چه چیزی است و مشکلات کشور چه چیزی است و وظیفه مجلس در مورد حل مشکلات کشور چه باید باشد. قطعاً رئیس آینده مجلس می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. چون یک سکاندار کشتی است که می‌تواند کشتی را هدایت کند . هر چقدر این رئیس‌مجلس در تنش‌زدایی و کارایی تلاش‌گر باشد به نظر من مفید‌تر است .مردم می‌خواهند مجلس کار بکند و اثرگذار باشد.

*سخنگوی جبهه ایستادگی اعلام کرده است که ریاست مجلس باید به روحانیت برگردد؟ یعنی برخی از روحانی شدن رئیس مجلس دفاع کرده اند.

بله این نظری است که امروزه وجود دارد و بعد از دو دوره که افراد غیر‌ روحانی بودند حالا دیگر روحانیان متولی شوند یا آقای ابوترابی یا آقای آقاتهرانی، ولی می‌گویم واقعاً نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم بیشتر ما به کیفیت فردی که در آینده است فکر می‌کنیم که چقدر می تواند انتظار مردم و رهبری را اجرایی کند تا کشور به پیش برود و باید مسائل داخلی و خارجی را در نظر بگیریم و تنها یک شاخص، اثرگذار نیست بلکه عوامل مختلفی تاثیر گذار خواهد بود.

*شما اگر انتخاب شدید به کمیسیون امنیت ملی می روید ؟

با توجه به اینکه در این ۴ سال که در مجلس نبودم رشته نفت و گاز را در دانشگاه تهران راه‌اندازی کردم و برای اولین بار است که این رشته در ایران ایجاد شده است بین کمیسیون انرژی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مردد هستم .

ما دومین و یا سومین صادر کننده نفت و گاز اوپک هستیم ولی هنوز مرکزی برای تربیت نیرو‌های حقوق‌دان برای عقد قرارداد‌های نفتی نداشته ایم خوشبختانه من چهار سال روی آن کار کردم و بعد از اینکه پارسال مقام معظم رهبری در عسلویه فرمودند که توجه به حقوق انرژی و نفت و گاز باید بشود، بنده این کار‌هایی که متوقف شده بود را دنبال کردم.

رفتم وزارت علوم و جواز تاسیس کارشناسی ارشد رشته حقوق نفت و گاز را گرفتم و بعد از آن مرکز مطالعات حقوق انرژی را تأسیس کردم در دانشکده حقوق و دانشگاه تهران فکر می‌کنم در حوزه انرژی انرژی‌های فسیلی انرژی‌ هسته‌ای و انرژی‌های نوین برق، آب، باد و زمین‌ گرمایی خیلی کار نیاز داریم و واقعاً باید انجام شود و افق‌های جدید هم  در این زمینه وجود دارد و حالا بین کمیسیون انرژی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مردد هستم که در کدام حاضر شوم.



*
فکر می‌کنید که انتخابات آینده ریاست جمهوری چگونه باشد؟ البته انتخابات دوره نهم نشان داد که غیر‌قابل پیش‌بینی است و دوباره ممکن است که یک شخصی مثل احمدی‌نژاد بیاید و رئیس‌جمهور شود. کدام یک گزینه‌ها می تواند امکان پرش به سوی ریاست جمهوری را داشته باشد؟

خب خیلی عوامل موثر است اینکه چه کسی رئیس مجلس شود و آیا رئیس مجلس آینده تصمیم برای رئیس‌جمهور شدن دارد یا خیر؟ چون به هر حال یک فرد شناخته شده‌ای است علی رغم اینکه امروزه می‌گویند آن کسی که رئیس مجلس شود ممکن است خیلی از رأی‌هایش را از دست بدهد ولی از یک طرف دیگر در تیتر خبر‌ها اگر باشد رئیس مجلس بیشترین رای ممکنه را به خودش اختصاص می‌دهد بعد خدماتی که ممکن است بتواند ارائه بکند بالاخره مردم می‌خواهند رأی بدهند و اینکه یک گزینه‌ای متفاوت از رئیس‌جمهور هشتم و نهم را بخواهند انتخاب کنند. همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی، شاید یکسری چهره‌های اقتصادی مد‌نظر مردم باشد چون یک رئیس‌جمهور اقتصادی با یک تیم اقتصادی قوی می تواند موثر باشد.

*مثلا چه کسی فکر می‌کنید؟

نمی‌دانم هنوز واقعاً نمی‌دانم و نمی‌شود فکر کرد. ولی یک چهره قوی اقتصادی الان به درد کشور می‌خورد. البته شاید آقای احمدی‌نژاد هم ناراحت ‌شود و بگوید مگه من  اقتصادی نیستم ولی واقعاً دربین مردم اینگونه مطرح است که  بحث اقتصادی باید محور باشد و افراد اقتصادی قوی رئیس جمهور شوند.

* دلیل حضور کم‌رنگ زنان در مجلس و انتخابات را چه می‌دانید؟ چرا زنان‌ کاندیدا نمی‌شوند و اگر می‌شوند خود خانم‌ها به همدیگر رای نمی‌دهند؟ جمعیت تعداد رای‌دهندگان زنان و مردان برابر است و اگر بخواهند رای بدهند خانم‌های بیشتری به خصوص در تهران انتخاب خواهند شد. چرا زنان کمتر انتخاب می شوند؟

خب عملکرد خانم‌ها در مجلس‌های گذشته خیلی تاثیر‌گذار است و مردم به عملکرد زنان در دوره های قبل توجه دارند. یعنی زنان یا فعالیت می‌کنند ولی  تبلیغ نمی‌شود و یا یک فعالیت کم‌رنگی دارند و در نتیجه بر رای مردم اثر ندارد. در نتیجه زنان با توجه به این عوامل به نامزدهای زن هم رای نمی دهند و بیشتر به تبلیغ وکارایی و اثر گذاری توجه دارند تا جنسیت زن یا مرد بودن؟ حضور خانم‌ها در انتخابات و صندوق رای، به نظر من خیلی پررنگ‌تر از آقایان بود ، حتی یکی از دوستانی که پای صندوق‌ها حضور داشته می‌گفت که ما پیش‌بینی می‌کنیم افزایش ۱۱ درصدی برای حضور خانم‌ها در دو دوم را شاهد باشیم ولی این که چرا حرکت سیاسی زنان در انتخاب سیاسیون خیلی تاثیر‌گذار نیست به عوامل مختلف قانونی و تاریخی وفرهنگی مرتبط است و شاید به عملکرد قانونی نمایندگان در مجلس نیز مرتبط است.

*اگر فراکسیون زنان در مجلس نهم تشکیل شود به نظر شما مهم‌ترین کاری که در حوزه زنان پیگیری خواهد شد چه خواهد بود. اگر به مجلس راه بیابید چه کاری در مجلس نهم به خصوص برای حل مشکلات زنان در اولویت کارتان قرار می‌گیرد.

ساماندهی بیمه همگانی خانم‌های خانه‌دارکه تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند.

*
این مساله هنوز حل نشده است؟

خیر، هنوز حل نشده و علت حل نشدن آن این است که جامعه زنان کشورمان حدود ۴۰ میلیون نفر هستند و این ۴۰ میلیون نفر می‌خواهند یک‌جا بیمه شوند. طرح بیمه زنان خانه‌دارباید اولویت بندی شود . زنان سرپرست خانوار که خانه‌دار هستند، زنانی که فرزند معلول دارند باید در اولویت باشند و بعد به زنان مرفه که امکانات مالی هم دارند و شوهرشان آنها را بیمه کرده در مرحله آخر قرار گیرند.  بار مالی این طرح به قدری سنگین است که دولت زیر بار آن نمی‌رود. باید این بار مالی را به یک چهارم کاهش بدهیم تا ضرورت ها و زنان به شدت نیازمند بیمه شوند و دیگران در مرحله بعدی باشند.

*
شما یک دوره در مجلس بودیدآیا خاطره‌ خوبی دارید از مجلس هفتم؟

دو خاطره خوب دارم که مربوط می‌شود به تصویب قانون‌ها، یعنی در رابطه با قانونی که طراح آن بودم الزام دولت به عملیاتی کردن اصول ۲۱ و ۲۲ قانون اساسی مطرح بود که با عنوان تدابیری برای حقوق زنان  و در قالب طرح الزام دولت در حمایت از حقوق و مزایای زنان در عرصه داخلی و بین‌المللی مطرح شد. در کمیسیون فرهنگی که رفته بودم در روز فتح خرمشهر بود و این خیلی برای ما حیاتی بود و این گونه مطرح شد که  اگر رأی بدهید دست کمی از فتح خرمشهر ندارد چون خیلی ما مشکل داشتیم و از یک طرف هم ما ملزم می‌کردیم دولت را در جاهایی که تبعیض رایج است جلوی تبعیض را بگیرد از جمله همین دیه، پرداخت دیه به خانمی که در یک تصادف جراحت برمی‌داشت نصف حقوق مرد بود در صورتی که بیمه‌ای که از او برداشت می‌شد برای پرداخت دیه برابر بیمه یک مرد بود. حق بیمه مساوی بود اما حق پرداخت دیه نصف بود. این را مساوی کردند و از جمله تبعات قانون، پرداخت خسارت برابر برای زن و مرد بود.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.