به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از جوان آنلاین،
از این حیث شاید بن افلک که تنها کارگردانی سه فیلم را در پرونده کاری خود دارد برای پیشرفت در مسیر حرفهایاش پر بیراه نرفته باشد. «آرگو» همان داستان ملی و پرافتخار امریکایی است که با برانگیختن احساسات ملی، مخاطبانش را در پایان هر سئانس نمایش فیلم iبه تشویقی یکدست وا دارد و هم اثری ضد ایرانی است که بتواند انگیزه کافی برای فراهم آمدن سرمایهاش باشد. در این بین باز هم سرمایه برای فیلمسازان نادر ایرانی که هر از گاهی جرقه ساخت اثری برگرفته از داستان زندگی قهرمانان ملی ایران در ذهنشان روشن میشود در حد یک کلید گمشده باقی میماند؛ فیلمسازانی چون جمال شورجه که برخلاف رویه معمولی که در دیگر کشورها دنبال میشود همچنان اندر خم یک کوچه برای جذب سرمایه ساخت اثرشان وا ماندهاند. جهش غرور ملی امریکاییها در عرض دو هفته اگر دستگاهی برای سنجش غرور ملی انسانها وجود داشت بدون شک این دستگاه غرور سنج در دو هفته اخیر جهش بزرگی را در میزان عرق و غرور ملی مردم امریکا ثبت میکرد؛ مردم امریکا این روزها برای دیدن فیلمی راهی سینما میشوند که مضمون آن نمایش اغراق آمیز موفقیت امریکاییها در دور زدن ایران است. فیلمی سیاسی که در آن ادعا میشود مأموران سازمان سیا امریکا در قالب یک گروه مستندساز کانادایی که برای ساخت مستندی تحت عنوان «آرگو» راهی ایران میشوند شش دیپلمات امریکایی درگیر در اتفاق تسخیر لانه جاسوسی را از خانه سفیر کانادا در ایران همراه خود کرده و آنها را در قالب عوامل تولید مستند ساختگیشان از ایران خارج میکنند. ایران ستیزی «آرگو» در نمایش تصاویری است که از ایران و انقلابیونش چهرهای خشن و ترسناک و شکاک را iبه نمایش میگذارد و همین برای ترسیم فضایی iبه شدت متشنج و iبه شکل فزایندهای خطرناک در تهران کافی است. نسخه اسکاری هالیوود اکثر ایرانیانی که از سالنهای نمایش این فیلم باز میگردند، متفق القول می باشند که «آرگو» از آن دست فیلمهایی است که بیننده بعد از دیدن آن قید آمدن iبه ایران را برای همیشه بزند و در این بین شاید اعترافات سفیر سابق کانادا و فیلمنامهنویس نهایی فیلم درباره اغراق در نمایش تصویر کلیشهای شکاک از مأموران ایرانی فرودگاه و غیر واقع بودن برخی حوادث داستان و غیره که در رسانههای امریکا بازتاب چندانی نداشته است کمتر iبه گوش مردم جهان برسد. فیلمنامه «آرگو» مملو از نمادگرایی و شخصیتهای موقتی و پوشالی است که هر یک با حیله و تدبیر خاصی وارد سیر داستان و سپس خارج میشوند و موانع داستان فیلم نیز iبه شکلی طراحی شده است که بتواند ضامنی برای پر رنگ کردن تشنج و تنش در فواصل مختلف داستان باشد. فیلم ضد ایرانی «آرگو» در نمایش تصویری ضدایرانی و پروراندن نمادهای ملی امریکا iبه حدی خوب عمل کرده است که منتقدان امریکایی با دادن امتیاز خوب iبه این فیلم اذعان داشتهاند که آرگو مخاطبان امریکایی را iبه گروگان میگیرد. در واقع بعید هم نیست که سیاست سینمایی هالیوود جایزه سینمایی اسکار را iبه آرگوی دوستداشتنی خود اهدا کند. این فیلم نقطه اوج علایق سینمای هالیوود است و چه iبهتر از اینکه با دادن جایزه اسکار iبه آن، نام و آوازهاش را iبه دورترین نقاط جهان نیز مخابره کنند. چه بسا منتقدین امریکایی بارها در سخنان خود خاطرنشان کردهاند که «آرگو» شانس زیادی برای کسب جایزه اسکار دارد. چرخهای که در ایران نمیچرخد مروری در سایت مرجع سینمایی «IMDB» نشان میدهد که ساخت فیلمهایی که iبه معرفی قهرمانان ملی بپردازد از پیشینه درازی در کشورهای مختلف برخوردار است. امروزه که مدیا و ابزار رسانهای قادر است با ترفند بافتن داستانهای ساختگی، پیشینه یک کشور را نزد باورهای عمومی جهان زیر و رو کند بسیاری از کشورهای جهان سرمایه و حمایتهای ملی خود را بستر ساخت آن دسته از فیلمهای سینمایی و آثار تلویزیونی میکنند که بتواند پیش از آن که خیلی دیر شود و واقعیت زیر بار تحریف برود، ماهیت و چهره واقعی قهرمان ملی شان را iبه جهان بشناسانند. یک جستوجوی اینترنتی برای اسامی قهرمانان ملی کشورهایی چون ژاپن ، کره جنوبی، آلمان، چین و بسیاری از کشورهای دیگر کافی است تا بتوان در سایت مرجع «IMDB» iبه جزئیات و رکورد فیلمهایی که از سوی کشورهای مختلف برای معرفی قهرمانان ملیشان ساخته شده است، دست پیدا کرد. کشورهای مختلف با التفات iبه اهمیت اثرگذاری رسانه در حالی پول و سرمایه را پای پروژههای ملی خود میریزند که سیر تاریخ از بدو دوران باستان تا کنون شاهد پرورش قهرمانان ملی بسیاری در ایران بوده است. از آرش کمانگیر تا رستم دستان و پوریای ولی گرفته تا داستان زندگی قهرمانان ناشناخته دفاع مقدس مشخص نیست که کم لطفی سینمای ایران iبه قهرمانان ملی کشور از کجا نشأت میگیرد. سینمایی که iبه ندرت قهرمانان ملی خود را سوژه ساخت آثاری جهانپسند و حتی مردم پسند میکند شاهد ساخته شدن اثر موهن هالیوودی با تمرکز بر شخصیت ایرانی چون خشایارشا و نیز آثاری بر گرفته از زندگی خیام و حالا ابوعلی سیناست. با این حال باز هم روند تولید فیلمهای سینمایی چون «سوادیکا» ی جمال شورجه که iبه داستان زندگی جذاب یکی از قهرمان ملی ایران در دوران صفویه میپردازد همچون پروژههای مشابه بنا iبه هزار و یک مشکل از جمله مشکل مالی مسکون باقی میماند تا «آرگو» و ظهور آثاری همچون آن هر چند وقت یک بار ایران را در تمنای رسیدن دوره ساخت «آرگو»های ایرانی iبه تب و تاب بیندازد. |
جوان آنلاین – آخرین عناوین فرهنگی