انقراض نسل یوزپلنگ ایرانی یک قدم به سوی سرزمین ناشاد

۱۴م آذر ،
ممتاز نیوز : نسل یوزپلنگ ایرانی رو به انقراض است و از این‌گونه جانوری در حال حاضر بیش از ۵۰ یوزپلنگ در کشور باقی نمانده. انتشار یافتن روزنامه اصلاح‌طلب بهار که برای آخرین بار در فروردین ماه ۸۹ توقیف شده بود، بار دیگر از سر گرفته شد، و آمار بیماری ایدز در سال ۹۰ از ۳درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت. به نظر من در رابطه با این خبرها که خبرها اجتماعی مهم هفته نام گرفته‌اند، اگر از هر کس سوال بپرسید بسته به تخصص یا ذهنیت خود پاسخ خواهد داد و در عین حال منکر اهمیت سایر خبرها نخواهد شد. پس من نیز بسته به حیطه فعالیت خود خبر اول را انتخاب می‌کنم، و در عین حال انتشار یافتن مجدد روزنامه بهار را خبری مسرت بخش می‌دانم، چرا که هر چه تعداد روزنامه‌های خوب بیشتر باشد رکن چهارم دموکراسی قوی‌تر است. به همان نسبت به خبر افزایش تعداد بیماران مبتلا به ایدز نیز، از آنجا که با سلامت و جان مردم در ارتباط است به عنوان خبری مهم و در خور تامل نگاه می‌کنم. اما تخصص ایجاب می‌کند که در رابطه با انقراض نسل یوزپلنگ ایرانی صحبت کنم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از اعتماد ؛ کاهش یک گونه جانوری مهم، آن هم به این صورت که از یک نسل ۵۰ یوزپلنگ بیشتر باقی نمانده باشد، شاید برای بسیاری اشخاص در خور اهمیت نبوده یا اصلا نتوانند میزان اهمیت آن را درک کنند، اما برای فعالان و کارشناسان محیط زیست عمق فاجعه را مشخص می‌کند. طی سال‌های اخیر، سرزمین ما نسل شیر یال کوتاه و ببر مازندران را از دست داد در حالی که این‌گونه‌های جانوری در ردیف گونه‌های اندنیک (گونه‌های انحصاری) قرار داشتند و تنها در ایران یافت می‌شدند. گونه‌هایی که هر یک به مثابه یک کتاب خطی کاملا یگانه بودند و حال که از بین رفته‌اند، بدلی وجود ندارد که بتوان جایگزین آنها کرد. اکنون نیز نوبت انقراض به نسل یوزپلنگ ایرانی، این نماد محیط زیست کشور رسیده است. خبرهای که دربارهٔ گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر به گوش می‌رسد، در حقیقت نشان از وضعیت شکننده و تخریب شده زیستگاه‌های ایران و شرایط نامطلوب علف‌خورانی مثل کل و بز و میش و آهو دارد که گستره غذایی یوزپلنگ را تشکیل می‌دهند.

همین‌طور نشان‌دهنده این است که توان زیست پالایی (خود ترمیمی) در طبیعت به‌شدت آسیب دیده. از سال ۲۰۰۶، شاخصی به نام «سرزمین شاد» یکی از شاخص‌های ارزشیابی و طبقه‌بندی در جهان است. مردم شادتر با افسردگی کمتر، در سرزمینی زندگی می‌کنند که از مواهب طبیعی بیشتری برخوردار است. وقتی گونه‌های جانوری مهم در یک سرزمین از پس یکدیگر رو به انقراض می‌روند، پس آن سرزمین در حال از دست دادن مواهب خداست، و آن سرزمین همانطور که رفته‌رفته از نشاط و انرژی تهی خواهد شد، به همان نسبت راه را برای هجوم افسردگی و ناامیدی باز خواهد کرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.