انواع مکمل های بدنسازی | عوارض مکمل های بدنسازی

مکمل های بدنسازی

بسیاری از افراد غافل از عوارض مکمل های بدنسازی برای تناسب اندام از انواع مکمل های بدنسازی بعنوان روشی آسان برای افزایش دریافت روزانه بهره می گیرند. در حالی که اگر این ترکیبات جایگزین وعده ها و رژیم غذایی ورزشکار شوند منجر به اختلال در رژیم غذایی متعادل شده ورزشکار می گردند.

بدنسازی

مکمل های بدنسازی حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات، چربی و پروتئین می باشند. علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است تعدادی از ترکیبات غیر مجاز نظیر کافئین و سایر ترکیبات مشتق گیاهی ( Botanical ) در این محصولات وجود داشته باشد.

هر ورزشکاری برای ساختن عضلات بدن خود به طیف مختلفی از مکمل های بدنسازی نیاز دارد که با توجه به علم و دانش پایه موجود و مقدار هزینه مدنظر خود می تواند این مکمل ها را تهیه کند و اطمینان حاصل کند که به نتایج مطلوب دست خواهد یافت.

اگر شما هم اهل کلاس‌های بدنسازی و تناسب اندام بوده باشید، احتمالا گه گاهی به فکر استفاده از مکمل‌هایی که عضله ایجاد کرده و یا ظاهرتان را به اصطلاح روی فرم می‌آورند، افتاده‌اید. ولی آیا شیوه کار و تاثیر این مواد را بر بدنتان می‌شناسید؟ اگر موافق باشید، با هم نگاهی می‌اندازیم به شایع‌ترین مکمل‌های مورد استفاده در بدنسازی و عوارض آنها.

داروهای بدنسازی

انواع مکمل های بدنسازی

پروتئین

ساده ترین و البته شایع ترین خطری که با مصرف آن مکمل ها گریبان مصرف کننده را می گیرد افتادن در دام تغذیه نامتعادل و ناسالم است. چون با افزایش پروتئین دریافتی، میزان مواد مغذی دریافتی از طریق مصرف مواد غذایی، ناکافی و نامتعادل خواهد بود.

زمانیکه به جای خوردن غذا، نوشیدنی های پروتئینی مصرف می‌کنید از تمام مواد مغذی یک غذای کامل و سالم مانند ویتامین ها، کلسیم و دیگر مواد مغذی محروم خواهید بود.

اگر لازم است که حتما از این مکمل ها استفاده کنید فراموش نکنید که بدن تان به مواد مغذی دیگر نیز نیاز دارد که باید روزانه و به میزان کافی جذب شوند آن هم از طریق مصرف مواد غذایی سالم.

کافئین

به‌طور کلی، یکی از شایع‌ترین عناصر مکمل‌های پیش از تمرین، کافئین می‌باشد؛ که دلیل توجیه‌کننده‌ای هم دارد: کارایی دارد! ضمناً افراد زیادی هستند که به کافئین حساسیت دارند.

بسیاری از مکمل‌ها، در مورد وجود کافئین در محصول‌شان روی برچسب اطلاع داده‌اند، اما هستند مکمل‌هایی که اطلاعات‌شان ابهام‌ برانگیز است.

مشکلی که در مورد این برچسب‌ها وجود دارد این است که ما واقعاً نمی‌دانیم درونش چیست زیرا هر محصول، ” ویژگی‌های ترکیبی ” انرژی زای منحصربفرد خودش را دارد.

البته این برچسب‌ها در مورد عناصر فعال محصول اطلاعاتی می‌دهند اما ما هیچ آگاهی در مورد مقدار این عناصر نداریم. این مسئله مهمی است زیرا هر شخصی، مقاومت و تحمل خاص خودش را نسبت به ترکیبات متفاوت دارد و نمی‌توان اصول و دستور جامعی صادر کرد.

استروئیدها

بدن سازان ممکن است استروئید های آنابولیک و آندروژنی را برای محکم شدن و تقویت عضله های خود استفاده کنند.

بدن به طور طبیعی نوعی آنابولیک –آندروژنی به نام تستوسترون تولید می کند.

استروئید های آنابولیک-آندروژنی برای درمان های پزشکی به کار می رود و استفاده از آن ها در این صورت بلامانع است اما نه برای بدن سازی و استفاده از آن ها به بدن سازان به هیچ وجه توصیه نمی شود.

مکمل های بدنسازی

 

کراتین

کراتین ترکیبی است که در بدن تولید شده و سبب می‌شود انرژی در عضلات فراهم شود.

کراتین در غذاهای پر پروتئین مانند گوشت یا ماهی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد کراتین فوایدی دارد از جمله در فاصله زمانی کوتاه میان دو فعالیت بدنی، قدرت و نیروی عضله را زیاد می‌کند.

در تحقیقات مشخص شده در فعالیت‌هایی که به قدرت کوتاه‌مدت احتیاج دارند مانند تحمل وزن و یا افزایش سرعت طی دوچرخه‌سواری، کراتین تا حد کمی کمک‌کننده بوده است.

کراتین تولید انرژی مورد نیاز بدن را که به آن ATP می‌گویند و چرخش آن را در عضلات تقویت می‌کند و تولید فرآورده‌هایی مانند اسید لاکتیک را که انرژی را هدر می‌دهند، کاهش می‌دهد و در نتیجه خستگی عضلانی اتفاق می‌افتد. مدارکی وجود ندارد که نشان دهد کراتین ظاهر جسمی فرد را در ورزش‌های استقامتی و آیروبیک (هوازی) افزایش می‌دهد.

کراتین به میزان دو گرم در روز به وسیله کبد تولید شده و با گوشت هم وارد بد ن می‌شود.

عوارض جانبی مصرف داروهای حاوی کراتین شامل این موارد است: دردهای پیچشی معده و عضله، تهوع، استفراغ و اسهال، افزایش وزن و کم‌آبی و اگر به میزان زیاد مصرف شود به کلیه‌ها، کبد و قلب آسیب می‌رساند.

عوارض داروهای بدنسازی

عوارض استفاده از مکمل های بدنسازی

بزرگ شدن سینه ها، ریزش موها، ناباروری مردان، زیاد شدن موهای بدن در زنان یا طاسی موهای از عوارض مکمل های بدنسازی هستند.

زنان و مردان بدن ساز هر دو درصورت استفاده از این مکمل ها ممکن است دچار آکنه شوند یا تومورهایی در بدن آن ها رشد کند ، سطح کلسترول خون آن ها افزایش یابد به لحاظ عاطفی خشمگین شوند و بداخلاق شوند و به استروئید اعتیاد پیدا کنند.

نوجوانانی که از استروئید استفاده می کنند ممکن است به اندازه ی کافی رشد نکنند.

چند توصیه دوستانه برای کسانی که تصمیم به استفاده از مکمل های بدنسازی را گرفته اند:

اولین و بهترین توصیه این است که از مصرف این مکمل‌ها صرف نظر کنید، اما اگر با وجود همه این موارد، انتخاب کرده‌اید که سراغ‌شان بروید، چند توصیه برای‌تان داریم که مفید است:

۱. تنها به اندازه توصیه شده مصرف کنید، دچار خیال‌پردازی نشوید و این مقدار را دو برابر و سه برابر نکنید تا وارد محدوده خطر نشوید.

۲. دوره‌ای مصرف کنید. احتمالاً تمایل دارید پیش از هر جلسه تمرین از مکمل استفاده کنید اما بدن‌تان به این مواد وابسته خواهد شد. سعی کنید هر سه بار که مکمل مصرف می‌کنید، یک هفته بدون آن تمرین کنید.

۳. یادتان باشد اگر مرتباً مکمل مصرف کنید، از حساسیت‌تان به کافئین کاسته شده و به دوزهای بالاترو بالاتری نیاز خواهید داشت تا اثرش را احساس کنید. این‌کار، فشار زیادی به غدد فوق‌کلیوی‌تان وارد کرده و این احتمال وجود دارد که دچار ” خستگی آدرنال ” شوید.

۴. همراه با محرک‌های دیگر مثل کافئین، ردبول، مانستر یا چای کافئین‌دار مصرف نکنید. در همان یک پیمانه پودرمکمل، کافئینی که موجود است، بسیار زیاد است. کافئین زیاد به شما این احساس بدی خواهد داد و از تمرین‌تان نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

۵. بسیار مهم است که هوشمندانه عمل کنید، محدوده‌ها را بدانید و به بدن‌تان گوش دهید. فراموش نکنید که هیچ جایگزینی برای خوردن غذاهای با کیفیت، استراحت و خواب کافی و نوشیدن آب فراوان وجود ندارد. این موارد، بیشتر از هر مکملی به هر میزان، می‌توانند روی عملکردتان اثر فوق‌العاده بگذارند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.