انگشت اتهام رژیم صهیونیستی به سمت تهران

در حالی که به تازگی کتابی توسط دو روزنامه نگار برجسته آمریکایی و اسرائیلی در خصوص نقش رژیم اسرائیل در انجام سوء قصد ها علیه دانشمندان هسته ای ایران، منتشر شده ، نخست وزیر رژیم اسرائیل ایران را به دست داشتن در انفجار اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بلغارستان متهم کرده و وعده عکس العمل سختی را داد. به این ترتیب تنش های موجود بین ایران و اسرائیل بار دیگر به مرحله هشدار وارد شده است.

گزارش ها حاکی از آن است که بعداز ظهر چهارشنبه در هجدهمین سالگرد کشته شدن یهودیان در آرژانتین (۱۹۹۴)، اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در فرودگاه بلغارستان منفجر شده و در این حادثه ۳۰ مجروح و ۶ کشته بر جا مانده است. این در شرایطی است که اسرائیل مدعی شده ایران این حمله را انجام داده و به همین دلیل واکنش تندی به اقدام تهران نشان خواهد داد.

وزیر امور خارجه بلغارستان در ارتباط با این انفجار در گفت و گو با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد، بمبی در اتوبوس کار گذاشته شده بود که انفجار را رقم زد. البته وزیر کشور بلغارستان در خصوص اینکه آیا این حمله انتحاری بوده سکوت کرده است و برخی در مورد انتحاری بودن این انفجار دچار تردید هستند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل انگشت اتهام در خصوص این انفجار را به سوی ایران نشانه رفته و تاکید کرده است کشوری واکنش سختی نشان خواهد داد. بنا بر ادعای وی، نشانه ها حاکی از آن است که ایران در این انفجار دست داشته است. از سوی دیگر ایران در ماه های اخیر برای انجام سوء قصد علیه اسرائیلی ها در تایلند، هند، گرجستان، کنیا و قبرس تلاش کرده است. نخست وزیر اسرائیل در ادامه مدعی شد، دقیقا ۱۸ سال پس از انفجار مرکز یحودیان در بوینس آیرس و کشته شدن ۸۵ نفر، اقدامات تهران ادامه دارد و اسرائیل نیز با قدرت علیه این اقدامات ایران ظاهر خواهد شد.

این درحالی است که مقامات اسرائیل پیش از این بارها در مورد آسیب پذیری بلغارستان به عنوان مقصدی مشهور برای گردشگران اسرائیلی هشدار داده بودند. به گفته آنها گروه های نظامی اسرائیل از طریق ترکیه می توانند به این کشور نفوذ کنند. رویترز در بخشی از گزارش خود مدعی شده خبر انفجار در رسانه های ایرانی انعکاس نیافته و مقامات ایرانی نیز در خصوص اتهام وارده از سوی اسرائیل ، اظهار نظر نکرده اند.

خبر این انفجار در حالی منتشر می شود که اسرائیل تهدید کرده است در صورت شکست دیپلماسی بر سر حل بن بست هسته ای ایران از اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل مدعی شده است احتمالا بمب به کنار اتوبوس متصل شده و باعث انفجار آن شده است که مشابه انفجار هند است. زمستان گذشته خودروی حامل یکی از وابستگان به سفارت اسرائیل در دهلی نو با نصب یک بمب بر روی آن توسط یک موتور سوار، منفجر شد. مقامات اسرائیل ادعا کردند تهران در این حمله نقش داشته است اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد کردند.

لیبرمن در ادامه اظهاراتش مدعی شده که سپاه پاسداران در پشت این حمله بوده و به طور مستقیم با غیر مستقیم در آن نقش داشته است.

موضع آمریکا و اروپا
اما در حالی که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده به تازگی از سفر به اسرائیل به واشینگتن بازگشته است، باراک اوباما ، رئیس جمهور این کشور، انفجار اتوبوس حامل اسرائیلی ها در بلغارستان را محکوم کرد. اوباما خاطرنشان کرد، آمریکا در کنار متحدانش می ایستد و هر گونه کمک مورد نیاز برای شناسایی عاملان این انفجار و محاکمه آنها را ارائه خواهد داد.

این موضع آمریکا به طور مستقیم در گفت و گوی تلفنی اوباما با نتانیاهو در میان گذاشته شده است.  از سوی دیگر نخست وزیر بلغارستان نیز در زمینه تلاش برای دستگیری عاملان این انفجار قول مساعد داده است. همچنین رهبر مسلمانان بلغارستان که ۱۰ درصد جمعیت این کشور ۷ و نیم میلیون نفری را شامل می شود نیز این حادثه را محکوم کرده است و وزرای امور خارجه انگلیس و فرانسه نیز بیانیه هایی در جهت محکوم کردن انفجار منتشر کرده اند.

آمریکا و متحدان اروپایی اش در حالی بار دیگر به همکاری خود با اسرائیل اشاره کرده اند که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس از تحریم های سخت تری خبر می دهد که علیه ایران اجرا خواهد شد و آمریکا و اسرائیل نیز قصد دارند به زودی مانوری مشترک در منطقه برگزار کنند. همچنین هیلاری کلینتون نیز پس از ملاقات اخیر خود با مقامات اسرائیلی هشدار داد آمریکا از همه توان خود برای برخورد با برنامه های هسته ای ایران استفاده می کند و در این زمینه همکاری تنگاتنگی با اسرائیل دارد
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.