انگلیس: در مورد جزایر فالکلند با آرژانتین مذاکره نمی کنیم

به گزارش ایرنا، این وزارتخانه در واکنش به دعوت آرژانتین از معاون وزارت خارجه انگلیس برای سفر به ‘بوینوس آیرس’ برای گفت و گو در مورد جزایر فالکلند، تاکید کرد که لندن از گسترش روابط با آرژانتین استقبال می کند ولی حاضر نیست در مورد حاکمیت خود بر این جزایر مذاکره بکند.

‘جرمی براون’ معاون وزارت خارجه انگلیس قرار است هفته آینده به مناسبت سی امین سالگرد پایان جنگ فالکلند به بندر استنلی مرکز جزایر فالکند سفر کند. وزارت خارجه آرژانتین در آستانه این سفر با ارسال نامه ای برای وزارت خارجه انگلیس از آقای براون دعوت کرده بود که برای گفت و گو در مورد جزایر فالکلند به بوینوس آیرس سفر کند.

وزارت خارجه انگلیس امروز رسما این دعوت را رد کرد و گفت: دولت انگلیس تا زمانی که ساکنان جزایر فالکلند نخواهند، درباره حاکمیت انگلیس بر این جزایر با کسی مذاکره نخواهد کرد.

بر اساس گزارش برخی از رسانه های انگلیس، ‘هکتور تیمرمن’ وزیرخارجه آرژانتین در دعوتنامه خود نوشته بود: همانگونه که وینستون چرچیل(نخست وزیر اسبق انگلیس) گفته است شما باید شجاعت این را داشته باشید که بنشینید و سخن طرف مقابل تان را گوش بدهید.

وزیرخارجه آرژانتین افزوده بود: ما همواره برای گفت و گو در مورد موضوعی که معتقدیم درست و عادلانه است آماده ایم و در عین حال آمادگی داریم به حرف طرف مقابل مان هم گوش بدهیم.

جزایر مالویناس که انگلیسی ها آن را به نام ‘فالکلند’ می شناسند طی دهه های اخیر هر از گاهی باعث بروز تنش و جنگ لفظی میان لندن و بوینوس آیرس شده است.

این تنش ها طی ماه های اخیر و با ماموریت نظامی چند هفته ای پرنس ویلیام نوه ملکه انگلیس در جزایر فالکلند و همچنین سی امین سالگرد جنگ فالکلند تشدید شده است.

مقامات آرژانتینی دولت انگلیس را به تعقیب سیاست های استعماری و همچنین نظامی کردن جزایر فالکلند متهم کرده اند و حتی در این زمینه به سازمان ملل متحد نیز شکایت برده اند.

آرژانتین خواستار مذاکره درباره جزایر فالکلند و حل و فصل منازعه از طریق کانال های بین المللی است، خواسته ای که بشدت با مخالفت انگلیس مواجه شده است.

جزایر فالکلند که هم اکنون تحت کنترل انگلیس قرار دارد، پس از گذشت سه دهه از جنگ فالکلند همچنان منطقه ای مورد منازعه است و آرژانتین تاکید می کند که این جزایر باید از طرق سیاسی و مسالمت آمیز مجددا تحت حاکمیت آرژانتین قرار بگیرد.

انگلیس از حدود سال ۱۸۳۳ میلادی و از دوره استعمار این جزایر را به نوعی تحت اشغال دارد و آن را جزیی از سرزمین های ماوراء بحار خود می داند.

تشدید حفاری ها برای استخراج منابع نفت موجود در جزایر فالکلند توسط یک شرکت انگلیسی در سال گذشته میلادی نیز باعث حساسیت بیشتر آرژانتین نسبت به بازپس گیری کنترل این جزایر شده است.

جنگ فالکلند

جنگ فالکلند در روز دوم آوریل سال ۱۹۸۲ میلادی و با حمله نیروهای آرژانتین به نیروهای انگلیسی مستقر در این جزیره آغاز شد و بیش از دو ماه ادامه یافت.

نیروهای آرژانتین در مدت کوتاهی موفق شدند جزایر فالکلند را به تصرف خود در آورند ولی پس از گذشت دو ماه و اعزام چندین کشتی جنگی و زیردریایی اتمی انگلیسی به منطقه، نیروهای آرژانتین مجبور شدند در ۱۴ ژوئن همان سال فالکلند را تخلیه کنند، هر چند که بر حاکمیت خود بر این جزایر همچنان تاکید دارند.

در جریان این جنگ ۲۵۵ نظامی انگلیسی، ۶۴۹ نظامی آرژانتینی و سه غیرنظامی از ساکنان جزایر فالکلند کشته شدند.

موفقیت نیروهای انگلیسی در این جنگ باعث تقویت موضع حزب محافظه کار این کشور تحت رهبری مارگارت تاچر شد و یک سال بعد وی توانست باردیگر در انتخابات پارلمانی انگلیس پیروز شود.

پس از پایان درگیری های نظامی، روابط دیپلماتیک دو کشور تا اواخر سال ۱۹۸۹ همچنان قطع بود ولی از اوایل دهه ۱۹۹۰ گفت و گوها میان دو کشور آغاز شد و مقرر گردید که اختلافات موجود از طرق سیاسی و بر اساس خواست ساکنان جزیره حل و فصل شود.

به رغم بهبود قابل توجه روابط لندن – بوینوس آیرس طی دو دهه گذشته، منازعه بر سر این جزایر همچنان ادامه دارد و به مناسبت های مختلف باعث تشدید تنش سیاسی میان دو کشور می شود.

جزایر مالویناس(فالکلند) ۱۲ هزار و ۱۷۳ کیلومتر مربع وسعت دارد و حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز در آن ساکن هستند.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۹۱۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.