انگیزه اصلی از فروش کلیه، تأمین نیازهای مالی است

۱۲م دیماه ،

یک فوق تخصص نفرولوژی گفت: انگیزه اصلی اشخاص دهنده کلیه از فروش این عضو مهم و حیاتی خود به دست آوردن پول و تأمین نیازهای مالی است.

کمال شاکری، فوق تخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: متأسفانه بیماران کلیوی در مراحل آغازین هیچ گونه علامت مشخصی ندارند و به همین سبب فرد مبتلا تا مدت ها از بیماری خود بی اطلاع خواهد ماند.

وی افزود: بی اطلاعی فرد بیمار سبب می گردد که فرد برای درمان به موقع بیماری خود هیچ اقدامی نکند حال آنکه بیماری و مشکل کلیوی به وجود آمده در حال پیشرفت و تشدید شدن است.

شاکری تصریح کرد: اغلب مبتلایان به بیماری ها و نارسایی های شدید کلیوی، در صورتیکه بیماری آنها در مراحل ابتدایی بیماری تشخیص داده شده و تحت درمان زودرس قرار می گرفت دچار مراحل پیشرفته بیماری و نارسایی کلیوی نمی شدند.

وی با بیان اینکه بیماری کلیه یک نوع بیماری خاموش و بی صدا است تأکید کرد: تنها معاینات و آزمایشات منظم و دوره ای از همان ابتدای دوران کودکی و نوجوانی می توان به وجود بیماری کلیوی پی برد و برای درمان زودرس آن اقدام کرد.

شاکری یادآور شد: هزینه های ناشی از بروز بیماری یا نارسایی کلیوی بسیار سنگین است و اغلب اشخاص بیمار و خانواده آنها از عهده این هزینه ها بر نمی آیند.

وی افزود: با یک معاینه و آزمایش کم هزینه می توان از صدمات و آسیب های شدید کلیوی پیشگیری کرد و هزینه های مالی ناشی از بیماری را به میزان بسیار بسیاری کاهش داد.

شاکری خاطرنشان کرد: در صورت تشخیص به موقع و درمان زودرس بیماری کلیه در اغلب موارد روند بیماری آهسته تر شده و می توان از پیشرفت و تبدیل شدن آن به نارسایی شدید کلیه جلوگیری به عمل آورد.

**انگیزه اصلی از فروش کلیه، تأمین نیازهای مالی است

این فوق تخصص نفرولوژی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی فرد بیمار دچار نارسایی های شدید کلیوی شود در آن صورت تنها و راه پیوند کلیه یا دیالیز پیش روی بیمار خواهد بود.

شاکری با اشاره به اینکه هم پیوند کلیه و هم دیالیز با مشکلات و هزینه های بالایی همراه می باشند تأکید کرد: ممکن است برای به دست آوردن یک کلیه و ادامه حیات لازم باشد که فرد مبتلا بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه کنند و مشکلات دیگری را نیز متحمل شوند.

وی با بیان اینکه اغلب اشخاص نیازمند پیوند کلیه توانایی پرداخت درمان خود را ندارند اظهار داشت: در مقابل اشخاصی هم که اقدام به فروش کلیه خود می کنند نیز به دلایل مختلف از جمله تنگدستی و بیکاری ناچار به فروش کلیه می شوند.

شاکری تأکید کرد: طبق گفته اغلب اشخاص دهنده کلیه انگیزه اصلی آنها از فروش این عضو مهم و حیاتی خود، به دست آوردن پول و تأمین نیازهای مالی است.

وی با اشاره به اینکه کلیه های پیوند به قیمت های مختلفی به فروش می رسند یادآور شد بعضی از کلیه های پیوندی به قیمت چند ۱۰ میلیون تومان نیز خرید و فروش می شوند و حتی در بعضی از مناطق یک نوع بازار سیاه برای کلیه های پیوندی به وجود آمده است.

شاکری خاطرنشان کرد: به طور قطع باید یک نوع نظارت اصولی بر خرید و فروش کلیه در بازارهای موجود صورت گیرد و در واقع اشخاص نیازمند پیوند کلیه نیز بتوانند با راحتی بیشتر و مشکلات کمتری نیاز خود را چاره کنند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.