اهداء مهمترین جایزه ادبی آلمان به زیبیله لویچاروف

۱۵خردادماه،

زیبیله لویچاروف، نویسنده ‌۵۹ساله‌ای که خود را ˝استعدادی کوچک در جهان ادبیات˝ می‌خواند، برنده مهمترین جایزه ادبی آلمان شناخته شد.

به گزارش هنرآنلاین، بر اساس اعلام آکادمی زبان و ادبیات آلمان در دارمشتات؛ جایزه معتبر گئورگ بوشنر امسال به زیبیله لویچاروف اهدا می‌‌شود.

این آکادمی در اطلاعیه خود به مناسبت اعلام جایزه ادبی بوشنر می‌گوید: “زیبیله لویچاروف در رمان‌های خود با بصیرتی ژرف، تخیلی قوی و زبانی نافذ و توانا، هستی واقعی امروز ما را می‌کاود و مورد پرسش قرار می‌دهد.” این اطلاعیه می‌افزاید: “این نویسنده با طرح مسائل بنیادین دین و فلسفه، سنت تناور ادبی آلمان را با مایه‌ای از طنز و شادابی بارور کرده است.”

زیبیله لویچاروف که در ۱۶ آوریل ۱۹۵۴ میلادی در اشتوتگارت به دنیا آمده و اکنون در برلین زندگی می‌کند، تاکنون جوایز ادبی بسیاری به دست آورده است، از جایزه اینگبورگ باخمان تا جایزه کلایست و جایزه نمایشگاه کتاب لایپزیگ.

زیبیله لویچاروف در رشته دین‌شناسی تحصیل کرده است و اندکی دیر یعنی در ۳۰ سالگی وارد جهان ادبیات شد و در مدتی اندک به شهرت رسید. در دنیای داخلی او دین و عرفان جایگاهی بارز دارد. خانم لویچاروف خود را تا حد بسیاری به دنیای فرانتس کافکا، نویسنده آلمانی‌زبان چک، نزدیک می‌بیند.

کارهای زیبیله لویچاروف هم از نظر داخلمایه داستانی و هم در سبک و قالب نگارش، بسیار متنوع است. او درام‌های خانوادگی را با رمان تاریخی پیوند می‌دهد و مضامین دینی و اسطوره‌ای را با فرهنگ پاپ در می‌آمیزد. آخرین کتاب او مجموعه‌ای از درس‌های دانشگاهی او دربارهٔ شعر و شاعری است که در سال ۲۰۱۱ میلادی با عنوان “از نیک و حقیقی و زیبا” انتشار یافتن یافت.

مهمترین جایزه ادبی آلمان

جایزه ادبی گئورگ بوشنر، معتبرترین جایزه ادبی آلمان شناخته می‌شود که از سال ۱۹۵۱ میلادی تاکنون هر سال به یک هنرمند یا نویسنده برجسته تقدیم می‌شود.

به نوشته دویچه‌وله، این جایزه نقدی ۵۰ هزار یورو ارزش دارد و به افتخار گئورگ بوشنر (۱۸۱۳ – ۱۸۳۷) درام‌نویس آزادیخواه آلمانی نامیده شده است. این نویسنده‌ مبارز به ویژه با دو نمایشنامه‌ “وویتسک” و “مرگ دانتون” از چهره‌های درخشان ادبیات کلاسیک آلمان به شمار می‌رود.

از سال ۱۹۵۱ میلادی تاکنون آکادمی زبان و ادبیات آلمان در ایالت هسن هر سال این جایزه ارزشمند را به نویسنده یا ادیبی برجسته تقدیم کرده است.

پیش از این؛ گوتفرید بن در سال ۱۹۵۱م، اریش کستنر در سال ۱۹۵۷م، گونتر گراس در سال ۱۹۶۵م، هاینریش بل در سال ۱۹۶۷م، فریدریش دورنمات در سال ۱۹۸۶م، الفریده یلینک در سال ۱۹۹۸م، فریدریش کریستیان دلیوس در سال ۲۰۱۱م و فلیسیتاس هوپه در سال ۲۰۱۲ میلادی این جایزه را دریافت کردند.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.