اهمیت طراحی در بسته بندی محصولات و ارتباط آن با محیط زیست

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وی در خصوص تغییرات اجتماعی چند دهه اخیر اظهار داشت: به همراه رشد تکنولوژی و صنعت ازدیاد جمعیت شهرنشین، کار کردن خانم‌ها در خارج از منزل، استفاده از اتومبیل برای خرید، به وجود آمدن سوپرمارکت‌ها و فروشگاههای بزرگ سبب شد تا زمانی که برای خرید اختصاص داده می‌شد، کوتاه تر شود و هر بسته با بسته مجاور خود برای جلب توجه رقابت کند.

وی در ادامه تصریح کرد: بسته بندی از یک وسیله ساده محافظت محصول به یکی از عوامل اصلی فروش بدل گشت و حلقه اصلی زنجیری شد که تولید کننده را به مصرف کنند مرتبط می‌نماید.

محافظت از کالا اصلی ترین وظیفه بسته بندی است و این محافظ از هر جنسی که باشد. باید کالا را به خوبی در بر گیرد و آنها را در بعضی موارد در مقابل ضربه وتکان حفظ و در مواردی وزن کالا را تحمل کند.

اسفرجانی افزود: تکنولوژی امروز امکانات بیشماری را برای سهولت مصرف فراهم آورده که نباید به گستردگی آن بی توجه بود در شرایطی که محصولات مشابه با نام‌های تجاری متفاوت از نظر کیفیت به هم نزدیک می‌شوند، بسته بندی عامل مهمی در ایجاد برتری وتمایز محصول مورد نظر نسبت به محصولات مشابه به شمار می‌آید. برخی از تولید کنندگان با توجه به نقش بسیار مهم بسته‌ها در فروش کالاها بسته‌های خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که امکان استفاده مجدد بسته پس از مصرف محصول نیز وجود داشته باشد. به طور مثال ظروف شکلات و بیسکویت پس از مصرف محصول برای نگهداری اشیاء دیگر استفاده می‌شوند.

اهمیت این امر از این روست که تاثیرات تبلیغی یک بسته تا مدت‌های مدیدی در برابر دیدگان مصرف کنندگان باقی می‌ماند.

وی خاطر نشان کرد: امروزه مصرف کنندگان به اطلاعات محصول بیش از هر زمان دیگری اهمیت می‌دهند که این امر از قبیل جدول ارزش غذایی، کیفیت، مشخصات محصول، محیط زیست و حمل و نقل مواد غذایی را شامل می‌گردد. که این امر در طراحی اهمیت بسیاری دارد و باید مورد توجه تولید کنندگان قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه در خصوص ارتباط بسته بندی کالا با حفظ محیط زیست نیز عنوان داشتند در سال‌های اخیر بسته بندی کالاها خسارات متعددی را به محیط زیست وارد کرده و تخریب آن را به دنبال داشته است. تحقیقات نشان می‌دهند تمایل مصرف کنندگان به استفاده از بسته بندی طرفدار محیط زیست، بیشتر شده است به طوری که اکثر آنها به دنبال خرید آن دسته از محصولات و مواد غذایی می باشند که دارای چنین بسته بندی‌هایی باشند.

در انتها اسفرجانی افزود: در حالی که چند سال بیشتر از عرضه بسته بندی با دوام به بازار نمی‌گذرد آخرین مواد و فناوری‌های جدید بیانگر اشتیاق تولید کنندگان برای خلق ابداعات نوین در این زمینه می‌باشند از این رو طراحی مناسب در مورد بسته بندی در جهت کاهش کمی زباله جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند که توجه متخصصین در این امر الزامی به نظر می‌رسد. صنایع و کارخانه‌ها ضمن استفاده از فناوری جدیدتر موادی را مورد استفاده قرار دهند که محصولات حاصل از آنها عمر طولانی تری داشته و مجددا قابل بازیافت باشد و بتوان آنها را مرمت، بازسازی و تعمیر کرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.