اهمیت یادگیری احکام شرعی در وصیت نامه شهید سعیدی

حجت الاسلام ‘سید حسن سعیدی’ روز شنبه به خبرنگار حوزه معارف ایرنا افزود: پدرم در وصیت نامه خود نوشته بود که اگر کسی می خواهد برایم مجلس فاتحه و ختم بگیرد، به او بگویید که این زحمت را به خود ندهد و به جای آن یک مساله شرعی یاد بگیرد و عمل کند.

وی درباره وصیت نامه شهید سعیدی توضیح داد: قبل از این که مزدوران ستمشاهی پدرم را به شهادت برسانند از او خواسته بودند تا وصیت نامه خود را بنویسد و ایشان در پشت یک قرآن وصیت های خود را نوشته بود که این وصیت نامه پس از پیروزی انقلاب به دست ما رسید.

فرزند شهید سعیدی با بیان این که پدرش از شاگردان آیت الله العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) بوده، به بیان سوابق مبارزاتی وی پرداخت و گفت: مبارزات شهید سعیدی از سال ۱۳۳۹ یعنی چند سال قبل از آغاز نهضت امام خمینی (ره) شروع شد و بارها به دنبال اعتراض به حکومت از جمله تاسیس کارخانه پپسی کولا و همچنین فعالیت بهاییت در اهواز دستگیر شد.

وی با بیان ارتباط معنوی میان شهید سعیدی و امام خمینی (ره) گفت: هرچند پدرم شاگرد امام (ره) بود ولی نمی دانست ایشان تا چه اندازه به نهضت خود پایبند خواهد بود. لذا روزی خدمت امام (ره) رسیده و می گوید من وظیفه داشتم بررسی کنم که در این نهضت کدامیک از افراد صاحب نفوذ شما را در پیشبرد اهدافتان یاری خواهد کرد ولی به این نتیجه رسیدم که شما در این انقلاب تنها هستید.

سعیدی ادامه داد: امام خمینی (ره) پس از شنیدن این سخنان پدرم به او فرمودند بزرگان جای خود دارند ولی اگر هیچ یک از مردم هم مرا کمک نکنند، من خودم به تنهایی این انقلاب را پیش می برم.

وی افزود: در اینجا بود که آیت الله سعیدی خود را پیرو راهی که امام آغاز کرده بود، قرار داد. چون به یقین رسیده بود که حضرت امام به صورت صادقانه در این راهی که آغاز کرده، ایستاده و تا آخر استقامت خواهد کرد.

سعیدی همچنین گفت: پدرم در موضوع امر به معروف و نهی از منکر نیز خیلی حساس بودند به طوری که در جنوب تهران -میدان خراسان و میدان شهید سعیدی کنونی- علاوه بر توزیع جزواتی در این زمینه، قسمت هایی از تحریر الوسیله حضرت امام خمینی (ره) را ترجمه کرده و در اختیار مردم قرار می داد.

وی افزود: شهید سعیدی به شدت با منکرات برخورد می کرد، به گونه ای که یک روز از مقابل مغازه ای عبور می کرد و از صاحب مغازه که رادیوی مغازه خود را خاموش کرده بود خواست تا رادیو را روشن کند و صاحب مغازه ضمن امتناع از این کار علت را جویا شد.

به گفته فرزند شهید سعیدی، این مبارز شجاع در پاسخ به آن شخص گفته بود که من می ترسم روز قیامت خداوند به من بگوید که تو چه کار کرده بودی که مردم از تو می ترسیدند و موسیقی خود را خاموش می کردند ولی از من نمی ترسیدند و به موسیقی گوش می کردند.

آیت الله سعیدی در سال ۱۳۰۸ در نوغان مشهد دیده به جهان گشود. وی پس از آموختن مقدمات علوم ادبی و عربی و همچنین گذراندن مقدمات و سطح در مشهد رهسپار حوزه علمیه قم شد و در درس خارج آیت الله العظمی بروجردی شرکت کرد و بعد از مدتی در مکتب امام خمینی (ره) پرورش ویژه یافت و از نظر علمی، اخلاقی، دینی شخصیت ویژه ای پیدا کرد.

شهید سعیدی بعد از تبعید امام خمینی (ره) مخفیانه به عراق رفت و در آنجا با سخنرانی های خود به تشریح اهداف قیام امام پرداخت.

وی پس از مدتی اقامت در عراق، ضمن مراجعت به ایران به روشنگری علیه رژیم ستمشاهی

پرداخت و چراغ مبارزه در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) را با زحمات زیادی چندین سال روشن نگه داشت.

گرچه ساواک در این مدت به طور مرتب به آزار و اذیت آیت الله سعیدی می پرداخت ولی وی این کانون را حفظ کرد و از مردم نیز درخواست می کرد که دست از مقاومت برندارند.

در سال ۱۳۴۹ که سال هجوم سرمایه داران آمریکایی به سوی ایران بود، آیت الله سعیدی با درک این موقعیت حساس، به پا خاست و شجاعانه اعلامیه ای در این زمینه صادر کرد. اعلامیه و نامه آیت الله سعیدی در سکوت مرگبار آن زمان، چنان شوری در جامعه ایجاد کرد که از زمان تبعید امام خمینی سابقه نداشت.

اعلامیه آیت الله سعیدی چنان وحشتی در میان سران رژیم شاه افکند که فورا دستور دستگیری آن عالم مبارز را صادر کردند و ضمن انتقال این مبارزخستگی ناپذیر در یازدهم خرداد همان سال، او را در بیستم خرداد به طرز وحشیانه ای در تاریک خانه زندان به شهادت رساندند.

فراهنگ**۱۰۰۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۹۳۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.