اوباما از ده‌ها هزار شهروند ایرانی گفت؛ اما از نقش آمریکا در این قتل عام مردم بی‌گناه چیزی نگفت!؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

بازخوانی یک جنایت هولناک و یک آلزایمر تاریخی؛

ریس‌جمهور آمریکا دیروز از یک تریبون بین‌المللی به کشتار هزاران ایرانی در اثر کاربرد سلاح شیمیایی اشاره کرد ولی نگفت که چه کسانی مقدمات استفاده از این سلاح‌های مرگبار را فراهم کردند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ “ما معتقدیم جامعه بین‌الملل به عنوان نقطه آغاز باید استفاده از تسلیحات شیمیایی را ممنوع کند. ممنوعیت استفاده از تسلیحات شیمیایی حتی در جنگ‌ها، مورد قبول ۹۸ درصد بشریت است. خاطرات وحشتناک نظامیانی که در خندقهای جنگی خفه می‌شدند، سبب تقویت این نگرش شده است و همچنان خاطره یهودیانی که در اتاقهای گاز کشتار شدند و دهها هزار ایرانی که هدف این تسلیحات قرار گرفتند“. این‌ها بخشی از سخنان رییس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل دربارهٔ منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از منع گسترش سلاح‌های شیمیایی و کشتار ده‌ها هزار ایرانی در حملات شیمیایی صدام سخن به میان آورد که نگفت بر اساس اسنادی که سازمان‌های امنیتی آمریکایی اخیرا منتشر کرده‌اند، این کشور کمک شایانی به رژیم صدام در حملات شیمیایی علیه ده‌ها هزار شهروند ایرانی کرده و هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

اسناد و مدارکی که به تازگی سازمان سیا CIA، منتشر کرده است پرده از نقش بی‌بدیل آمریکا در کمک به صدام برای حمله شیمیایی علیه مردم ایران برداشته است.

اما با این وجود، اوباما باز هم مسئولیت و دخالت آمریکا در حمله شیمیایی علیه ایران را نادیده می‌گیرد.

آمریکا همدست صدام در کشتار ده‌ها هزار ایرانی بی گناه

به گزارش BBC به نقل از فارن‌پالیسی؛ ایالات متحده در جریان جنگ ایران و عراق با اطلاع از این که رژیم عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده خواهد کرد، کمک‌های اطلاعاتی در اختیار عراق گذاشته بود.

فارین پالیسی می‌گوید این گزارش خود را با استفاده اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، تنظیم کرده است.

بنابر گزارش فارن‌پالیسی آمریکا از روی تصاویر ماهواره‌ای متوجه شد که ایران در آستانه به دست آوردن پیروزی‌هایی استراتژیک است و به دنبال آن موقعیت نیروهای ایرانی را به عراق اطلاع داد.

فارین پالیسی می‌گوید ایالات‌متحده کاملا از این موضوع که صدام احتمالا از تسلیحات شیمیایی علیه ایرانی‌ها استفاده خواهد کرد آگاه بوده است.

خودمان می‌دانستیم

آمریکا در جریان جنگ ایران و عراق کمک‌های نظامی و اطلاعاتی در اختیار صدام گذاشته بود، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند نمی‌دانستند که ارتش عراق ممکن است از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.

سرهنگ ریک فرانکونا، وابسته نظامی آمریکا در بغداد در مقطع حملات شیمیایی، به فاری‌ن‌پالیسی می‌گوید: “عراقی‌ها به ما هرگز نگفتند قصد دارند از گاز اعصاب استفاده کنند. لازم نبود که بگویند، ما خودمان می‌دانستیم.”

صدام در جریان تهاجم هشت ساله‌اش به ایران چند بار از سلاح‌های شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان استفاده کرد که تنها در هریک از حملات به سردشت و حلبچه، هزاران نفر کشته شدند.

فارین‌پالیسی می‌گوید کمک‌های اطلاعاتی به عراق، که در حملات شیمیایی استفاده شده، برای این بوده که ایران عقب رانده شده، ناچار به مذاکره بازگردد و سیاست دولت ریگان برای تضمین پیروزی عراق تحقق یابد.

ایران شواهد قانع‌کننده‌ای نخواهد یافت، پس می‌توانیم به آن‌ها حمله شیمیایی کنیم

در اسنادی که فارین‌پالیسی به آنها استناد می‌کند گفته شده ارزیابی سیا این بوده که ایران شواهد قانع‌کننده‌ای دربارهٔ کاربرد سلاح‌های شیمیایی نخواهد یافت و همچنین اشاره شده بوده که استفاده شوروی سابق از تسلیحات شیمیایی در افغانستان عکس‌العمل خاصی در پی نداشته و به همین سبب می‌توان از این سلاح‌ها علیه ایران استفاده کرد.

فروش عامل سیاه‌ زخم به رژیم صدام

به گزارش نیویورک‌تایمز، شرکت آمریکایی ““American Type Culture یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌های مواد شیمیایی صدام در هشت سال دفاع مقدس بود. این شرکت یک بار در سال ۱۹۸۶، مجموعه‌ای از عوامل بیماری‌زا شامل سه‌گونه سیاه‌زخم، ۵ نوع سم بوتولینیوم و سه‌گونه بروسلا به دانشگاه بغداد فروخت.

درخواست عراق برای این عوامل بیماری‌زا بار دیگر در ۱۹۸۸ به سبب خصومت دو طرف با ایران پذیرفته شد و این‌بار ۱۱ گونه از این عوامل از جمله ۴ نوع سیاه‌زخم به این کشور ارسال شد. نهایتاً در ۱۹۸۹ آمریکا فروش سیاه‌زخم و عوامل بیماری‌زای دیگر را به چند کشور ممنوع کرد.

حال این سوال پیش می‌آید چطور کشوری که مواد شمییایی بسیار مهلکی مانند عمال سیاه‌زخم مستقیما به دشمن ایران فروخته چرا از پذیرفتن مسئولیت شانه خالی می‌کند؟ 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.