اوباما اسناد محرمانه “جنگ پهپادها” را به کنگره می‌دهد

۱۹ام بهمن ،

باراک اوباما به منظور حمایت از جان برنان، رئیس پیشنهادی سازمان سیا، اسناد عملیات هواپیماهای بدون سرنشین را به کنگره آمریکا ارائه می‌کند. برنان از طراحان اصلی استراتژی استفاده از پهپاد علیه تروریست‌هاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بحث در مورد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات نظامی علیه اشخاص مظنون به شرکت در فعالیت‌های تروریستی در آمریکا بالا گرفته است.

طی روزهای قبل افشای استقرار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در عربستان سعودی و یک سند ۱۶ صفحه‌ای وزارت دادگستری که قتل هدفمند شهروندان آمریکایی مظنون به انجام عملیات تروریستی را تحت شرایطی مجاز می‌داند، دامنه‌ی بحث‌ها را گسترده کرده است.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱ در حمله‌ هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خودروی انور العولقی، برای اولین بار یک شهروند ایالات متحده، در جریان یک عملیات ضد تروریستی در یمن به قتل رسید.

به گزارش نشریه “نیویورک تایمز” اسناد محرمانه‌ای که باراک اوباما به کنگره ارائه می‌کند به طور مشخص به پیشنهاد‌ی مشاوران حقوقی او در مورد مجاز بودن حمله‌ی هدفمند به شهروندان مظنون آمریکا در خارج از کشور مربوط می‌شود.

قرار است اطلاعات محرمانه عملیات برون‌مرزی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و ارزیابی جنبه‌های حقوقی این عملیات در اختیار کمیسیون امنیتی سنا و مجلس نمایندگان این کشور قرار بگیرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از وزارت دادگستری خواسته است که اسناد حقوقی عملیات پهپادهای این کشور در پاکستان و دیگر مناطق بحرانی را در اختیار کمیسیون سنا بگذارد.

تصمیم اخیر اوباما همزمان با برگزاری نشست سنا برای بررسی پیشنهاد جان برنان به عنوان رئیس تازه سازمان سیا اتخاذ شده است.

برنان در چهار سال قبل مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم بوده است و از طراحان اصلی استراتژی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به شمار می‌رود.

شبکه تلویزیونی “ان بی سی” خلاصه‌ای از سند ۱۶ صفحه‌ای وزارت دادگستری ایالات متحده در مورد جنبه‌های حقوقی عملیات هواپیماهای بدون سرنشین را منتشر کرد.

به گزارش “ان بی سی”، این سند در ژوئن ۲۰۱۲ در اختیار کنگره قرار گرفت. مطابق این سند، چنانچه دولت آمریکا به این نتیجه برسد که یکی از شهروندان آمریکا “اخیرا” در “فعالیت‌هایی” دست داشته که می‌توانسته به آماده‌سازی یک عملیات تروریستی منجر شود، می‌تواند به صورت هدفمند فرد مظنون را از پای درآورد.

در حالی که تصمیم‌گیری در مورد وزیر دفاع پیشنهادی اوباما، چاک هاگل، به تعویق افتاد، جان کری به عنوان وزیر امور خارجه تازه آمریکا ادای سوگند کرد. او گفت که تلاش خود را صرف تامین صلح و منافع ایالات متحده خواهد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.