اوباما تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد/ عصبانیت عربستان از سفر مالکی به تهران

باراک اوباما تحریم‌های جدیدی را با ادعای آنچه «نقض حقوق بشر از طریق فن‌آوری اطلاعات» خوانده شده‌ است، علیه ایران و سوریه اعمال کرد.

خبرگزاری نووستی گزارش داد، آمریکا عده‌ای از افراد و موسساتی را که ادعا می‌شود با استفاده از فن‌آوری‌های مخابراتی به مقامات ایران و سوریه در امر مداخله در زندگی خصوصی مردم کمک می‌کنند، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. به موجب این فرمان صادره باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا دارایی و سپرده‌های بانکی این افراد و موسسات در آمریکا توقیف شده و خود آنها از ورود به این کشور ممنوع می‌شوند.

بنا بر این گزارش، کارکنان بعضی از موسسات و سازمان‌ها و نیز افراد خصوصی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به مقامات سوریه در شکستن شبکه‌های اینترنتی و بدین ترتیب، در تعقیب شهروندان این کشورها کمک کرده‌اند، مشمول این تحریم ها هستند.

این تحریم‌ها همچنین کسانی که هرگونه تجهیزات نظارتی، خدمات سرویس و فناوری برای ردیابی افراد، مراقبت و شنود از طریق کامپیوتر و اینترنت در اختیار ایران و سوریه قرار دهند، هدف قرار خواهد داد.

عصبانیت عربستان از سفر مالکی به تهران

روزنامه سعودی المدینه با اشاره به مذاکرات موفقیت‌آمیز تهران در استانبول، سفر مؤثر نخست وزیر عراق به ایران و مذاکرات آتی ۱+۵ در بغداد، از گسترش نقش و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و عراق، و انفعال کشورهای عربی به شدت انتقاد کرد.

روزنامه المدینه امروز در مقاله‌ای نوشت: ایرانی‌ها در استانبول توانستند موافقت کشورهای ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) را برای برگزاری دور دوم مذاکرات در بغداد کسب کنند. ایران درصدد است این پیام را به قدرت‌های بزرگ برساند که در خصوص مساله عراق، طرف منطقه ای مسلط به شمار می‌رود.

المدینه ادامه داد: این مساله در گفت و گوهای دیروز نوری مالکی، نخست وزیر عراق و احمدی نژاد، رییس جمهور ایران جلوه‌گر شد .. طرفین در این گفت‌وگوها درباره افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به ۱۲ میلیارد دلار و همچنین تحکیم تفاهم راهبردی در خصوص دغدغه های مشترک دو طرف به ویژه درباره سوریه و بحرین توافق کردند.

المدینه مدعی شد: استراتژی ایران آشکار است؛ شیوه تعامل کشورها با ایرانی ها، آنان را برای درخواست مطالبات بیشتر تشجیع می کند؛ این درحالی است که به نظر نمی آید کشورهای عربی در ارتباط با تحولات برای تحت فشار گذاشتن ایران جهت بازنگری در محاسبات خود، و یا توجه به منافع عالی اعراب، مواضع مشخصی داشته باشند.

به گزارش العالم، این روزنامه سعودی تأکید کرد: در روابط بین المللی چیزی تحت عنوان هدیه یا کمک افراد نیکوکار وجود ندارد، بلکه در این زمینه منافع و طرفهای جویای آن و عناصر قدرت نرم و سخت حرف می زنند . بنابراین اعراب باید طبق همین اصل تعامل کرده و از توانایی های خود برای حمایت از منافع عالی عربی اقدام کنند.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.