اوباما: تنها خط قرمز واقعی دستیابی به سلاح واقعی است

آنها خاطرنشان می‌کنند پس از تجربه تجاوز به عراق دیگر هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد به دلیل تردید در مورد حجم اورانیوم غنی‌شده ایران یا بیم از این که شاید این کشور به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، دوباره وارد جنگ شود. از نظر اوباما دلیلی ندارد جنگ یا صلح را روی تقویم بیاوریم در حالی که می‌توانیم از مذاکره برای حل این مشکل استفاده کنیم.

بولتن نیوزبه نقل از نیویورک‌تایمز- ۱۴ سپتامبر: میت رامنی خط قرمز مشخصی در ذهن دارد که ایران نمی‌تواند فراتر از آن و به سوی تولید تسلیحات هسته‌ای پیش رود. بنابراین کمپین او تفاوت فاحشی با کمپین رئیس‌جمهور اوباما دارد. اما او نمی‌تواند این تفاوت را به راحتی توضیح دهد.

روز پنجشنبه مشاوران آقای رامنی مطلبی را به روشنی بیان کردند؛ این که آقای اوباما اشتباه بزرگی مرتکب شد که اعلام کرد اجازه نخواهد داد ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند. این مطلبی است که رئیس‌جمهور بارها تکرار کرده است. الیوت کوهن، مشاور رامنی، در مصاحبه‌ای گفت آقای رامنی راضی نیست که ایران تنها با فشار دکمه‌ای با بمب هسته‌ای فاصله داشته باشد.

آقای کوهن گفت آقای رامنی مصمم است از دستیابی ایران به قابلیت هسته‌ای یعنی ترکیب سوخت هسته‌ای، تکنولوژی تبدیل آن به سلاح و ابزار انتقال، که به این کشور اجازه ساخت بمب را در عرض چند هفته یا چندماه می‌دهد، جلوگیری کند. این تفاوت مهمی است و آقای رامنی در سفر ۲۹ جولای خود به اسراییل آن را مطرح ساخت.

آقای رامنی بااظهار هم‌دردی با نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو خاطرنشان کرد سال‌ها است که او می‌گوید تلاش ایران برای دستیابی به قابلیت تولید تسلیحات هسته‌ای تهدید غیرقابل تحملی برای اسراییل است.

در هفته گذشته بحث در مورد خط قرمز بین آقای نتانیاهو و آقای اوباما وجود داشته است. آنها در زمینه این که خط قرمز را قابلیت دستیابی به سلاح یا تولید سلاح قرار دهند، با هم اختلاف نظر دارند.

این مساله در سه‌شنبه شب موضوع بحث داغی بین این دو رهبر بود. اما زمانی که آقای رامنی روز پنجشنبه با جرج استفانوپولوس از شبکه ای‌بی‌سی گفت‌و‌گوی کرد، به نظر می‌رسید موضع‌ خود را فراموش کرده است. او به استفانوپولوس گفت خط قرمز من این است که ایران نباید تسلیحات هسته‌ای داشته باشد. او اندکی مانند آقای اوباما صحبت می‌کرد؛ زیرا این موضع‌گیری مشابه موضع‌گیری آقای اوباما است.

زمانی که آقای استفانوپولوس به رامنی فشار آورد و گفت پس خط قرمز شما مشابه خط قرمز اوباما است، آقای رامنی تایید کرد و گفت:” بله  و من اعلام کرده‌ام چه خواهم کرد تا نگذارم ایران از این خط قرمز عبور کند”. او از هفت گام سخن گفت که شامل تحریم‌های فلج‌کننده است که اگر زودتر به اجرا درآمده بودند، در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده بودیم که اقتصاد آنها به زانو درآمده بود.

آقای استفانوپولوس دوباره با لحن آقای رامنی پرسید، اما خط قرمز شما مشابه خط قرمز کنونی است؟ آقای رامنی با اشاره به این که تا چه حد مهم است آمریکا به حرف‌هایی که می‌زند عمل کند، گفت:” بله، باید هر کار لازم برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران انجام داد.” این در حالی است که کمپین آقای رامنی اصرار داشت او موضع خود را تغییر نخواهد داد.

اندرا سائول، سخنگوی این کمپین گفت همانطور که فرماندار رامنی امروز صبح گفت خط قرمز او این است که به ایران اجازه دستیابی به قابلیت هسته‌ای ندهد. اما طرز بیان آقای رامنی در بحبوحه بحث در مورد حمله نظامی علیه ایران به اندازه کافی گویا نبود.

ولت اوباما نشان داده است که تنها خط قرمز واقعی دستیابی به سلاح واقعی است. آنها خاطرنشان می‌کنند پس از تجربه تجاوز به عراق دیگر هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد به دلیل تردید در مورد حجم اورانیوم غنی‌شده ایران یا بیم از این که شاید این کشور به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، دوباره وارد جنگ شود.

از نظر آقای اوباما دلیلی ندارد جنگ یا صلح را روی تقویم بیاوریم در حالی که می‌توانیم از  مذاکره برای حل این مشکل استفاده کنیم. مقامات دولت اصرار دارند اگر ایران بخواهد به بمب دست پیدا کند، زمانی کافی برای ردیابی تلاش او وجود دارد.

این سخنان از سوی آقای رامنی جدید است و یکی از مشاورانش روز جمعه گفت باید فرصت بیشتری به او داد. گاهی وطن‌پرستان نیز اشتباه می کنند. وزیر دفاع، لئون ‌پنتا، در کنفرانس بزرگی در دسامبر گذشته گفت ایالات متحده جلوی دستیابی ایران به قابلیت هسته‌ای را خواهد گرفت. اما او پس از یادآوری سیاسی دولت، لحن خود را تغییر داد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.