اوباما در تردید برای ورود به جنگ سوریه و نگران از انتقادات بین‌المللی

فروردین ۱۴۰۳

رئیس جمهور آمریکا ظاهرا حساب و کتاب کرده و تصمیم گرفته به جای حمله عجولانه به سوریه، کمی صبر پیشه کند، شاید به خاطر نگرانی از اینکه در کارزار جنگ یکه و تنها بماند و سیبل همه انتقادات قرار بگیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛باراک اوباما در طول یک هفته، از اوج اطمینان به تردید رسید. او که از زمان حمله شیمیایی به حومه دمشق جنجال به پا کرده بود که باید با حمله به سوریه، بشار اسد را تنبیه کند، یک شبه تصمیم گرفت، تصمیم‌گیری در این باره را به کنگره واگذار کند.

ظاهرا اوباما جمعه شب در حین پیاده‌روی با دنیس مک‌دوناف، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید به بحث دربارهٔ طرح‌های خود پرداخته و ساعت ۷ همان شب در تماس تلفنی با مشاوران ارشد کاخ سفید نیز دربارهٔ اقدام نظامی علیه سوریه مشورت کرده است. او سپس کنفرانس محرمانه‌ای با مشاوران ارشد کاخ سفید برگزار کرده و سپس تیم امنیت ملی خود را فرا خوانده و تصمیم تازه خود را با آنها در میان گذاشته است.

بعد از این سلسله جلسات و رایزنی‌ها بود که او شنبه شب در نشستی خبری با موضوع سوریه از لزوم تصمیم‌گیری کنگره دربارهٔ جنگ سوریه سخن گفت و اظهار داشت: « کنگره نیز باید در جریان این تصمیم قرار بگیرد. در چند روز آینده همه نمایندگان در این مورد به‌روز خواهند شد. از کنگره می‌خواهم تا در مورد اقدام نظامی علیه سوریه تصمیم‌گیری کند.»

به این ترتیب، بعد از یک هفته برنامه‌ریزی فشرده باراک اوباما با مشاوران سیاسی، دیپلماتیک و نظامی برای حمله به سوریه، او با تغییر عقیده دقیقه نودی خود حتی نزدیک‌ترین مشاورانش را به تعجب واداشت.

پایگاه خبری «بلومبرگ» در این باره نوشت: « رئیس‌جمهو فکر می‌کند اقدام به کسب مجوز چندین مزیت دارد؛ اول اینکه کسب مجوز، اعتبار اقدام آمریکا را تقویت می‌کند، اطلاعات بیشتری در اختیار آمریکا قرار می‌دهد، مسئولیت و پاسخگویی کنگره را افزایش می‌دهد و از اوباما در مقابل انتقادات سیاسی محافظت می‌کند.»

بر اساس این گزارش، تاخیر در اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، همچنین به اوباما اجازه می‌دهد از نشست هفته آینده «G20» در «سنت پطرزبورگ» روسیه برای ایجاد یک ائتلاف سیاسی گسترده‌تر از کشورهایی استفاده ‌کند که مایل به حمایت از مداخله نظامی آمریکا می باشند.

اما روزنامه آلمانی «ولت» نظر دیگری دارد. این روزنامه در مطلبی با اشاره به تغییر موضع رئیس جمهور آمریکا در قبال جنگ سوریه نوشت: «اوباما با به تعویق انداختن حمله نظامی علیه سوریه، در واقع، به جامعه جهانی این فرصت را می‌دهد تا مخالفت خود را با اقدام نظامی بیشتر کنند.»

به نوشته این روزنامه، از نظر افکار عمومی آلمان نیز مخالفت با هر اقدام نظامی، رویکردی منطقی تلقی می‌شود. از این روست که دولت آلمان حضور در عملیات نظامی، بدون موافقت سازمان ملل متحد را رد کرده است.

در این میان اسرائیلی‌ها که بزرگترین مشوق دولتمردان آمریکایی برای حمله به سوریه بوده‌اند، نیز به سرعت واکنش نشان دادند اما چون همیشه، یک سر موضع‌گیری آنها به ایران بر گشته است. روزنامه «تایمز اسرائیل» در این باره نوشت: « این تصمیم اوباما، بنیامین نتانیاهو، اول‌وزیر اسرائیل را در مورد توان آمریکا برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران، با تردید مواجه کرده است.»

«ناداو ایدال»، کارشناس کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل هم گفته است، دودلی اوباما در حمله به سوریه، به کابوس‌های نتانیاهو در مورد ظرفیت رئیس‌جمهور آمریکا برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، شدت بخشیده است.

«زوی یهزکلی»، دیگر کارشناس این شبکه هم گفت با این تصمیم، تهران از این پس واشنگتن را شبیه به یک «ببر کاغذ» می‌بیند.

«اوری آریل»، وزیر مسکن و عضو حزب راست افراطی «هبیت هیهودی» نیز با انتقاد از اوباما مدعی شده، اکنون ایرانی‌ها با سرعت بیشتری «در مسیر دستیابی به بمب هسته‌ای گام برمی‌دارند».


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.