اوباما در دانشگاه یانگون: برمه به خاطر انسانیت باید مساله اقلیت روهینجا را حل و فصل کند

۲۹ آبان ،

reutersw.JPG

رئیس‌ جمهوری آمریکا با ایراد سخنانی در دانشگاه یانگون میانمار (برمه) با حمایت از اقلیت قومی مسلمانان روهینجا در این کشور گفت: سببی برای خشونت علیه روهینجایی‌های بی‌گناه نیست و دولت برمه به خاطر انسانیت باید مساله این قوم را حل و فصل کند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه الجزیره، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی در جمع دانشجویان و چهره‌های سیاسی میانمار در دانشگاه یانگون این کشور خطاب به ملت میانمار گفت: تنوع قومیتی و مذهبی شما به شرطی که از آن به درستی استفاده شود یکی از مهمترین ابزارها برای پیشرفت برمه است.

وی ادامه داد: برمه باید با مشارکت تمامی گروه‌های آن به سوی آینده‌ای بهتر حرکت کند و قوانینی که در کشور تضمین‌کننده روی کار آمدن یک دولت مدنی باشد باید از سوی همگان تدوین و مورد احترام باشد.

اوباما با تشکر از اقدامات دولت در ایجاد پاره‌ای از اصلاحات در این کشور گفت: دولت برمه به سوی آینده‌ای بهتر حرکت می‌کند و ما آمده‌ایم تا حمایت خود را از گسترش دموکراسی و آزادی در برمه اعلام کنیم.

اوباما با اشاره به وضعیت اقتصادی میانمار گفت: دولت برمه اصلاحاتی را در سیستم اقتصادی کشور به وجود آورد و پاره‌ای از محدودیت‌ها را در این خصوص برداشته و ما نیز آماده‌ایم تا در اقتصاد برمه سرمایه‌گذاری کنیم و در پیشرفت اقتصادی و سیاسی این کشور سهیم باشیم.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: امیدواریم مبارزه با فساد در کشور ادامه یابد تا برمه هر چه بهتر بتواند به سوی آینده‌ای روشن‌تر حرکت کند.

وی گفت: یکی از مهمترین آزادی‌های فردی و گروهی آزادی مذهبی است و کشوری که در آن همگان آزاد باشند هرگونه که خود می‌خواهند به عبادات مذهبی‌شان بپردازند، پیشرفت خواهد کرد.

اوباما افزود: برمه نیز همانند آمریکا حاوی تنوع و گوناگونی قومی بسیاری است که این مساله تاریخ و هویت برمه را تشکیل داده و اگر از آن به درستی استفاده شود سرچشمه پیشرفت‌های بسیاری برای کشور خواهد بود.

وی گفت: در ماه‌های اخیر شاهد مسائلی دردآور در برمه بودیم و دیدیم که اختلافاتی خونین میان گروه‌های مختلف پیش آمد که این امر می‌تواند مانع پیشرفت برمه شود.

وی ادامه داد: ما در ایالت راخین شاهد آن بودیم که خشونت‌های بسیاری علیه روهینجاهای بیگناه روی داد که دولت برمه به خاطر انسانیت باید مساله روهینجاها را حل و فصل کند.

وی ادامه داد: هیچ سببی برای خشونت علیه روهینجاها نیست و ما همگی خواستار صلح هستیم و برای محقق کردن آن در برمه باید تلاش کرد.

اوباما با اشاره به تنوع مذهبی برمه عنوان داشت: بدون در نظر گرفتن دین و مذهب هر ملتی حق دارد زندگی راحت و شرافتمندانه‌ای برای خود داشته باشد و نباید تفاوت‌های عقیده‌ای عاملی برای خشونت‌های خونین شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: ما نیز در آمریکا شاهد درگیریهای نژادی بودیم اما با همکاری هم توانستیم آن را پشت سر بگذاریم و اگر آن تغییرات در آمریکا حاصل نشده بود من که هم اکنون رئیس‌جمهور آمریکا هستم به سبب رنگ پوستم حتی حق شرکت کردن در انتخابات را نیز نداشتم.

وی گفت: باید ترس را رها کرد و به این مساله ایمان بیاوریم که برای ایجاد تغییرات و آینده روشن‌تر باید ترس و واهمه را کنار گذاشت و تغییر را آغاز کرد.

اوباما ادامه داد: من در اینجا و در دانشگاه یانگون به همه کشورهای آسیایی پیام می‌دهم که ما به قبل نگاه نمی‌کنیم و چیزی که برای واشنگتن مهم است آینده است و اگر شاهد تغییراتی در هر کشوری باشیم دست دوستی به سوی او دراز می‌کنیم.

وی گفت: ما به مقامات کره شمالی می‌گوییم اگر دست از اقدامات خود بردارند قبل را نمی‌بینیم و دست دوستی آمریکا دست آنها را خواهد فشرد.

اوباما ادامه داد: آمریکا با هر کشوری که در جهان به آزادی و حقوق بشر بیندیشد و به آن احترام بگذارد دوست است و از آن حمایت می‌کند.

وی در پایان با زبان محلی برمه از تمامی حضار تشکر و آینده‌ای بهتر را برای آنها آرزو کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.