اوباما و نتانیاهو دربارهٔ ایران چه گفتند؟

۲۹م اسفند ،

نتانیاهو گفت:دیپلماسی و تحریم ها تا کنون برنامه هسته ای ایران را متوقف نکرده اند… باید تهدیدی معتبر و روشن برای اقدام نظامی علیه ایران هم وجود داشته باشد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که روز چهارشنبه به منظور دیدار با مقامات اسراییلی و فلسطینی وارد منطقه شده است شب قبل در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو اول وزیر رژیم صهیونیستی به سوالات خبرنگاران دربارهٔ مسایل و موضوعات مورد بحث در مذاکرات شان پاسخ گفتند.

 ازشبکه خبری ” ان بی سی” آمریکا نوشت: اوباما و نتانیاهو گرچه تلاش کردند تا اختلاف نظرهایشان دربارهٔ برنامه هسته ای ایران را پنهان کنند، اما دو رهبر هنگامی که دربارهٔ وقت برای اقدام علیه برنامه هسته ای ایران سخن می گفتند، اختلاف نظرشان آشکار شد.

اوباما در این نشست خبری تاکید کرد که آمریکا هر چه در توان دارد به کار خواهد بست تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود و همزمان نتانیاهو از تلاش های دیپلماتیک و فشارهای اقتصادی دولت اوباما علیه ایران قدردانی کرد اما در حالی که اوباما اظهار کرد که هنوز وقت برای حل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران وجود دارد، نتانیاهو تاکیدکرد که زمان به سرعت در حال گذر است.

نتانیاهو گفت: “دیپلماسی و تحریم ها تا کنون برنامه هسته ای ایران را متوقف نکرده اند… باید تهدیدی معتبر و روشن برای اقدام نظامی علیه ایران هم وجود داشته باشد.”
اوباما نیز در واکنش گفت که همه گزینه ها روی میز قرار دارند و آمریکا” : هر آنچه که لازم بداند انجام خواهد داد تا مانع دست یابی ایران به بدترین سلاح های جهان شود.”

اویاما در ادامه با تایید اختلاف نظر آمریکا و اسراییل در زمینه اقدام نظامی علیه ایران گفت وقتی مساله به واکنش نظامی می رسد آمریکا و اسراییل ممکن است تصمیمات خاص و متفاوتی (با توجه به منافع شان) اتخاذ کنند.”

نتانیاهو نیز تاکید کرد که در مورد برنامه هسته ای ایران ، آمریکا و اسراییل “آسیب پذیری های متفاوتی” دارند ولی در عین حال با اشاره به اینکه دو  طرف زمینه مشترکی برای مقابله با برنامه های هسته ای ایران دارند، افزود:”من این واقعیت را درک می کنم که رییس جمهور (اوباما) بیش از هر رییس جمهور دیگری حق و وظیفه اسراییل را برای دفاع از تهدیدات علیه خود،مورد تاکید قرار می دهد.”

با این حال نتانیاهو برای اینکه نشان دهد دو طرف اختلاف نظری دربارهٔ برنامه هسته ای ایران ندارند گفت که هم واشنگتن و هم تل آویو با تبادل اطلاعات خود دربارهٔ پیشرفت برنامه های هسته ای ایران ارزیابی مشترکی از آن دارند و اختلاف و جدلی بر سر زمان کافی مورد نیاز ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای ندارند.

این در حالی است که نتانیاهو در سخنرانی خود در سازمان ملل ( سپتامبر ۲۰۱۲) به صراحت مدعی شده بود که ایران بین بهار و تابستان سال جاری میلادی قادر خواهد بود به خط قرمز تولید سلاح هسته ای برسد.

اوباما و نتانیاهو در نشست خبری دیروز تاکید کردند که ایران هنوز یک سال زمان لازم دارد تا به نقطه برگشت ناپذیر فعالیت های هسته ای خود برسد.

جمهوری اسلامی ایران اتهامات غرب به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه برنامه های هسته ای خود را تکذیب کرده و برحق در چارچوب معاهدات بین المللی خود بر غنی سازی اورانیوم و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید می کند.

تا کنون هیچ گزارشی دال بر انحراف ایران از فعالیت های صلح آمیز هسته ای از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای که مرجع قضاوت دربارهٔ ماهیت برنامه های هسته ای ایران است، منتشرنشده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.