اوج تنش در روابط واشنگتن-پکن؛ از سوریه تا مالکیت جزایر دریای جنوبی چین

وزیر خارجه آمریکا که در تور آسیایی خود به سر می برد، روز گذشته پس از دیدار با رئیس جمهوری اندونزی و سخنگوی “آ سه آن” راهی چین شد اما این سفر به جای آنکه کمکی به پیشبرد روابط واشنگتن-پکن کرده باشد بیشتر به اختلافات دو کشوردامن زد.

کلینتون در دخالتی آشکار در اندونزی از کشورهای جنوب شرق آسیا خواسته بود تا جبهه مشترکی را در برابر چین در مقابله با تنشهای ارضی تشکیل دهند.

مذاکرات کلینتون و مقامات چینی به شکست انجامید

در همین حال آسوشیتد پرس در گزارشی با اشاره به سفر روز گذشته وزیر خارجه آمریکا به چین نوشت: مذاکرات امروز چهارشنبه “هیلاری کلینتون” و مقامات چینی برای کاهش اختلافات بر سر سوریه و حل تنش های ارضی پکن با دیگر کشورهای همسایه در دریای چین جنوبی به شکست منجر شد.

به نوشته این رسانه غربی، کلینتون که با رئیس جمهوری و وزیر خارجه چین دیدار کرد، خواهان همراهی چین با جامعه بین الملل در قبال بشار اسد و انعطاف پذیری بیشتر بر سر مالکیت جزایر دریای جنوبی چین است.

“یانگ جیه چی” در یک کنفرانس خبری با کلینتون گفت: فکر می کنم که تاریخ موضع چین در قبال سوریه را که ارتقای وضع موجود بوده است، قضاوت خواهد کرد زیرا تنها در پی منافع مردم سوریه و منطقه هستیم.

کلینتون نیز در پاسخ گفت: خشونت ها در سوریه در حال سرایت به دیگر کشورهای منطقه بوده و باید از قطعنامه های شورای امنیت علیه بشار اسد حمایت کرد.

وزیر خارجه با اشاره به اختلاف در شورای امنیت بر سر سوریه گفت: کاملا مشخص است که از اقدامات چین و روسیه در وتوی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه سوریه ناامید شده ایم و امیدواریم که جبهه ای متحد برای پایان دادن به خشونت ها در این کشور تشکیل شود.

لغو دیدار کلینتون با معاون رئیس جمهوری چین 

همچنین لغو دیدار کلینتون با معاون رئیس جمهوری چین به دلایل نامشخص که اواخر سال جاری این سمت را برعهده گرفت، موید افزایش اختلافات میان آمریکا و چین است.

با این وجود کلینتون با مستحکم خواندن روابط واشنگتن-پکن پیش از دیدار با رئیس جمهوری چین تلاش کرد تا حد زیادی از تنش ها در روابط میان دو کشور بکاهد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: می توانیم موضوعات مورد اختلاف و همچنین مورد توافق را شناسایی کرده و در آینده نیز امکان گسترش روابط وجود دارد.

آمریکا به نقش “درد سرساز” خود در حوزه کشورهای آسیایی پایان دهد

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت: رسانه دولتی چین پیش از سفر کلینتون به پکن از واشنگتن خواسته تا به نقش “درد سرساز” خود در حوزه کشورهای آسیایی که با هدف جلوگیری از نفوذ چین در منطقه انجام می شود، پایان دهد.

گلوبال تایمز نیز در همین رابطه نوشت: آمریکا در تلاش برای حفظ هژمونی خود در جهان است و بررسی قدرت فزاینده چین در منطقه که هدف استراتژیک آمریکا است، اشتباه می باشد.

رویترز نیز در این رابطه نوشت: چین به آمریکا هشدار داده است که هیچ اقدامی را در مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی انجام ندهد و به دخالت های خود پایان داد.

این رسانه آمریکایی با اشاره به سفر اخیر کلینتون به پکن نوشت: کلینتون آخرین بار برای گسترش روابط واشنگتن-پکن که به خاطر یک فعال نابینا رو به سردی گراییده بود، به چین سفر کرد.

صدای آمریکا نیز در گزارشی به انتقاد رسانه های دولتی چین از عمکلرد آمریکا پیش از سفر کلینتون به پکن پرداخت.

این سفر درحالیست که بسیاری از سیاستمداران خارجی نقش چین به عنوان دومین و بزرگترین اقتصاد جهان را به باد انتقاد گرفته اند.

تور آسیایی کلینتون درحالیست که تنش ها میان چین و چند همپیمان آمریکا از جمله ژاپن و فیلیپین بر سر جزایر مورد مناقشه در دریای چین افزایش یافته است.

تنش های ارضی در شرق آسیا میان چین، ژاپن، کره جنوبی و ژاپن از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسید.

اخیرا در پی سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به جزایر مورد مناقشه، ژاپن سفیر کره جنوبی را نیز احضار کرد و این سفر با واکنش تند توکیو مواجه شد.

کره جنوبی و ژاپن بر سر مالکیت جزایر “دوکدو” و “تاکه شیما” اختلاف دارند و هر دو این جزایر را بخشی از خاک خود می دانند.

در حال حاضر کره جنوبی این جزایر را که غنی از ذخایر و منابع طبیعی بوده، اداره می کند اما ژاپن حاکمیت آنها را نپذیرفته و مدعی مالکیت این جزایر است.

این سفر تنها چند روز پیش از گرامیداشت شصت و هفتمین سالگرد روز استقلال کره جنوبی از ژاپن و با وجود هشدارهای اوسامو فوجیمورا دبیر کل کابینه ژاپن در خصوص لغو سفر لی میونگ باک به این جزایر انجام شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.