اوج همایش های انتخاباتی/ درخواست از دولت برای جلوگیری از گرانی ها

به گزارش خبرنگار مهر، شلوغی بازار همایش های انتخاباتی و به دنبال شعارهای کاندیداها برای ورود به مجلس نهم و همچنین اظهار نظرهای اخیر رئیس جمهور در موضوع نظارت و ابلاغ بخش نامه ای جدید وی به دستگاهها مبنی بر نداشتن حق مجلس در رد مصوبات دولت از مهمترین خبرهای سیاسی در این هفته بود که به برخی از اخبار حوزه سیاسی در این گزارش اشاره می شود.

برگزاری همایش ها و سخنرانی های کاندیداهای راه یافته به دور دوم انتخابات

هفته ای که گذشت با برپایی چندین همایش و مراسم انتخاباتی همراه بود. البته موج تخریب ها از سوی رقیبان هم در این هفته شدت گرفت و از سوی چهره های شاخص سیاسی مورد انتقاد قرار گرفت. زمان تبلیغات کاندیداها صبح روز پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت پایان یافت.

محکومیت قرآن سوزی در آمریکا از سوی وزارت خارجه

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام سخیف، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توهین آمیز و تحریک کننده یک کشیش نمای آمریکایی در اهانت آشکار به ساحت مقدس قرآن کریم ، معجزه بزرگ پیامبر رحمت(ص) را شدیدا محکوم کرد و آن را در راستای پروژه شکست خورده اسلام ستیزی و اسلام هراسی طراحان جنگ تمدن ها و مذاهب در آمریکا و غرب دانست.

 

در بیانیه دستگاه دیپلماسی کشورمان آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم نمودن شدید چنین اقدامات توهین آمیزی در آمریکا که هربار به بهانه های مختلف و همراه با پشتیبانی تبلیغاتی و رسانه ای صورت می گیرد ، معتقد است جامعه بین المللی در انتظار واکنش فوری ، شدید و صریح دولت آمریکا در برخورد با عوامل آن و انجام اقدامات روشن و عملی جهت پیشگیری از تکرار چنین جنایت فرهنگی است.
 

تائید انتصاب ملک زاده به عنوان مشاور آیت الله شاهرودی

 

رئیس دفتر آیت الله هاشمی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر خبر انتصاب محمد شریف ملک زاده به عنوان مشاور وی در امور اجرایی را تایید کرد.

 

وی تصریح کرد: این انتصاب درقالب بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع) صورت گرفته واین بنیاد یک مرکز پژوهشی و انتشاراتی در حوزه فقه و معارف شیعی است و فعالیت سیاسی ندارد.
 
در هفته گذشته اخباری مبنی بر انتصاب محمد شریف ملک زاده به عنوان مشاور رئیس جمهور و مشاور اجرایی بنیاد فقه و معارف اهل بیت (ع) در رسانه ها منتشر شد.

 

ورود ۹۴۰ مگاوات برق هسته ای به شبکه توزیع برق کشور

 

فریدون عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه ۹۴۰ مگاوات برق هسته ای در غروب روز شنبه ۹ اردیبهشت وارد شبکه توزیع برق کشورشد، گفت: این کار با انجام آزمایش های تجربی متعدد واستاندارد نیروگاهی صورت گرفته است.
 
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه پیش از این برق تامین شده نیروگاه اتمی بوشهر از ۲۲ بهمن سال ۹۰ به حدود ۷۳۰ مگاوات رسیده بود گفت: مطابق برنامه تنظیم شده بازبینی تجهیزات و سیستم ها در قدرت کنونی برای حصول اطمینان از عملکرد و ایمنی این نیروگاه در ماههای آینده ادامه خواهد داشت.

 

احتمال رد مصوبه جدید دولت در محدودکردن کار خبرگزاری ها از سوی لاریجانی

 

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس مجلس با استفاده از اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوبه دولت درباره اعلام منابع خبری از سوی خبرگزاری ها را رد خواهد کرد، از رسانه ها خواست تا زیر بار مصوبه غیر قانونی دولت نروند.

 

وی در خصوص الحاقیه جدید دولت به آیین نامه قانون مطبوعات گفت: وجود چنین مصوبه‌ای از سوی دولت نشانه بی‌اطلاعی وزیر ارشاد به وظایف خود است زیرا در ماده ۴ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صراحت می‌خوانیم که این کاری که هم اکنون وزارت ارشاد رسانه‌ها را مجبور به آن کرده در قانون مذکور از سوی وزارت ارشاد ممنوع شده است.

وی ادامه داد: ماده ۴ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌گوید اجبار تهیه کنندگان و اشاعه دهندگان اطلاعات به افشای منابع اطلاعات خود، ممنوع است مگر به حکم مقام صالح قضائی و البته این امر نافی مسئولیت تهیه کنندگان و اشاعه دهندگان اطلاعات نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد:‌ نکته جالب این است که وزارت ارشاد خود تهیه کننده آیین نامه این قانون بوده است. هم اکنون وزارت ارشاد در حالی که اجرای این قانون را به دست دارد پیشنهادی که ۱۰۰ درصد خلاف آن است به دولت می‌دهد و در دولت هم به تصویب می‌رسد.

 

 

نظر احمدی نژاد درباره لغو مصوبات مقامات دولتی از سوی مجلس

 

رئیس جمهور دربخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور، مکاتبات مجلس شورای اسلامی با دستگاه‌های اجرایی در مورد لغو برخی مصوبات مربوط به دولت و مراجع و مقامات دولتی را خلاف نص صریح قانون اساسی و فاقد وجاهت حقوقی دانست.

 

محمود احمدی نژاد در بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور، مکاتبات مجلس شورای اسلامی با دستگاه‌های اجرایی در خصوص لغو برخی مصوبات مربوط به دولت و مراجع و مقامات دولتی را خلاف نص صریح قانون اساسی و فاقد وجاهت حقوقی دانسته و تأکید کرد که هیچ یک از اصول قانون اساسی چنین اختیاری را صراحتاً و یا تلویحاً به رییس محترم و حتی مجلس شورای اسلامی اعطا نکرده است.

 

واکنش ها به بخشنامه دولت

 

محمد رضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیزبا تاکید بر اینکه بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی باید مصوبات دولت به تایید رئیس مجلس برسد، گفت: دستگاه های دولتی مکلف به اجرای بخشنامه رئیس جمهور مبنی بر”عدم توجه به لغو مصوبات غیر قانونی دولت توسط مجلس” نیستند، چون دولت نمی تواند برخلاف قانون بخشنامه صادر کند.

 

محمد رضا خباز نماینده کاشمر و عضو هیئت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این بخشنامه با تاکید بر اینکه اجرای بخشنامه جدید دولت مبنی بر”عدم توجه به لغو مصوبات غیرقانونی دولت توسط مجلس” توسط دستگاه های اجرایی پیگرد قانونی دارد گفت: اجرا کنندگان بخشنامه رئیس جمهور مواخذه و معاقبه می شوند.

 

غلامعلی حداد عادل رئیس سابق مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه رئیس مجلس حق لغو مصوبات دولت را در صورت تایید غیر قانونی بودن آنها در هیات تطبیق قوانین دارد پیشنهاد کرد اگر رئیس جمهور در این باره شکی دارد از شورای نگهبان بپرسد.

 

تاکید رهبر انقلاب برای برخورد با با خائنان و دزدان کیسه ملت

 

در سال تولید ملی و در آستانه روز کارگر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه با حضور در کارخانجات تولیدی داروپخش، از نزدیک در جریان آخرین دستاوردهای تولید دارو در کشور قرار گرفتند و در جمع هزاران نفر از کارگران نمونه سراسر کشور تأکید کردند: تحقق واقعی اهداف مختلف کشور از جمله استقلال سیاسی، نیازمند خوداتکایی واستقلال اقتصادی است، استقلال اقتصادی نیزبه شکل گیری تولید ملی مشروط است و تولید ملی نیز با احترام «حقیقی، همگانی و عملی» به کار ایرانی و سرمایه ایرانی به وجود خواهد آمد.

 

رهبر معظم انقلاب مواجهه و مبارزه درست با اخلال اقتصادی را برای تقویت تولید ملی، ضروری برشمردند و در تشریح سوءاستفاده از سرمایه های ملی و ذخایر ملت افزودند: اقدام کسانی که با یک عنوان و برای کاری خاص، تسهیلات کلان بانکی می گیرند اما در جایی دیگر از این تسهیلات استفاده می کنند، مصداق خیانت و دزدی از کیسه ملت است و باید با این افراد برخورد شود.

 

پیام صالحی به همایش خلیج‌ فارس

 

علی اکبر صالحی وزیرخارجه کشورمان در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس که امروز یکشنبه در نشست بزرگداشت این روز در تهران قرائت شد، گفت: موقعیت حساس و راهبردی منطقه خلیج فارس و جنبه‌های ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک آن اهمیت و اولویتی خاص در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.
 

وزیرخارجه کشورمان تاکید کرد:‌ بخشی از وضعیتی که امروز در خلیج فارس با آن روبرو هستیم در نتیجه اقدامات قدرت‌هایی است که صرفاً بر مبنای درکی سطحی و تصویری نادرست از منطقه و مشکلات آن اقدام به اجرای سیاست‌هایی کرده‌اند که منجر به آشفتگی بیش از پیش اوضاع شده است.

 

نظر رئیس جمهور درباره عملکرد ناظران بر دستگاههای اجرایی

 

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور روز یکشنبه در چهاردمین همایش ارتقاء سلامت اداری که با محوریت تضمین تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزاری این جلسه را مهم و ضروری دانست و خطاب به شرکت کنندگان گفت: دخالت ناظران در اجرا باعث فساد می شود ناظر نمی تواند برای اجرا تصمیم گیری کند و نمی تواند برداشت خود را از قانون بیاورد. نظارت باید در چارچوب قانون اساسی انجام شود قانون اساسی بالاترین میثاق است نمی شود کسی بر خلاف قانون اساسی اختیارات خود را توسعه دهد این امر باز باعث فساد می شود.
 
وی افزود: نباید به گونه ای نظارت کنیم که مجری فقط به فکر رابطه خود با دستگاه های نظارتی باشد، در صورتی که مجری باید تمام هم و غم خود را صرف خدمت بیشتر متمرکز کند.
 
احمدی نژاد با تاکید بر اینکه نظارت نباید با کارهای سیاسی مخلوط شود افزود: نباید گرایش های سیاسی به هیچ وجه در نظارت دخالت یابد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که رسانه ای کردن بعضی از مسائل قبل از قطعیت آن نیز فساد آور است.

 

واکنش لاریجانی به اظهارات احمدی‌نژاد/ مجلس مرجع رفع ابهام از قانون است

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات دیروز رئیس جمهور درباره حق مجریان در اجرای تفسیر خود از قوانین گفت:‌ مشکل در تفسیر قانون نیست مشکل در اجراست، برخی بخش‌ها می‌خواهند قانون را دور بزنند.

 

گاهی برخی بخش‌ها می‌خواهند قانون را دور بزنند. مشکل ناظران مثل دیوان محاسبات این است که تخلف صورت گرفته بر سر تفسیر نیست.فکر نمی‌کنم مشکل بر سر تفسیر قانون باشد. مشکل اجرای قانون است.

 

نامه جامعه مدرسین به احمدی نژاد برای جلوگیری از گرانی ها 

 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درنامه ای به رئیس جمهور، از وی خواستند با بهره گیری از نظرات کارشناسان اقتصادی جلوی گرانیها و افزایش قیمتها را بگیرد.

 

در بخشی از این نامه آمده است: بدیهی است چنانچه این گرانی ها تداوم پیدا کند، بیم آن می رود که اقشار آسیب پذیر و مستضعف جامعه اسلامی ما – که همانا صاحبان اصلی این انقلاب اند – با معضلات جدی مواجه شوند.
 

در ادامه نامه جامعه مدرسین تاکید شده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر اساس وظیفه اسلامی و اجتماعی در حمایت از اقشار محروم جامعه ضمن تشکر از اقدامات اخیر دولت در ارتباط با نظارت و مهار این گرانی ها و با نظر به تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری مدظله العالی مبنی بر حل معضلات اقتصادی و توجه به مشکلات اقشار آسیب پذیر، بر تداوم تظارت ها تاکید کرده و از دولت محترم می خواهد ضمن تبادل نظر با کارشناسان اقتصادی و بهره گیری از مشاوره دلسوزان انقلاب و نظام، جلوی گرانی ها و افزایش قیمتهای موجود را بگیرد تا به خواسته مردم شریف جامه عمل پوشانده شود.

 

تقدیر آیت‌الله مهدوی از خویشتنداری اعضای جبهه متحد در برابر تخریب‌ها

 

آیت الله مهدوی کنی در نشست سه شنبه جامعه روحانیت مبارز، از خویشتنداری و بزرگواری نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان در برابر هجمه ها و نسبت‌های ناروا، تقدیر کرد.

 

نشست شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز عصر سه شنبه به ریاست آیت الله محمدرضا مهدوی کنی دبیر کل این تشکل و رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.


آیت الله مهدوی کنی در بخشی از سخنان خود گفت: خوشبختانه دوستان و وفاداران جبهه متحد اصولگرایی در برابر هجمه ها، اختلاف افکنی ها و نسبت های ناصحیح خویشتنداری و صبوری کرده و از خود بزرگواری نشان داده اند.
 
وی متذکر شد که مطمئنا این رفتار ارزشمندانه و اسلامی مورد توجه آحاد شهروندان بوده و اعتماد و آرامش آنان را جلب می کند که بی تردید آثار مناسب و مطلوبی را به دنبال خواهد داشت.
 
رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در پایان ابراز امیدواری کرد که اصولگرایان با رفتار حسنه و نیکو، در سنگر خدمت به مردم و دفاع از ارزش های والای انقلاب و نظام اسلامی موفق باشند.

 

دریافت پاسخ هیات حل اختلاف قوا / هر گونه پرداخت به مردم با مصوبه مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نظر هیات اختلاف قوا در مورد اختلاف دولت و مجلس در بحث هدفمندی یارانه‌ها، گفت: نظر هیات اختلاف قوا این است که هر گونه تصمیم گیری برای پرداخت‌ها در موضوع هدفمندی یارانه ها باید در بودجه سالانه و با مصوبه مجلس باشد.

 

بررسی نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها درجلسه کمیسیون تلفیق با رئیس جمهور

 

جمعی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی چهارشنبه شب در نشستی با حضور رئیس جمهور دغدغه های خود نسبت به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را مطرح کردند و استدلال های رئیس جمهور در این باره را هم شنیدند. کمیسیون تلفیق مجلس قرار است روز شنبه بررسی تعیین تکلیف میزان درآمد دولت از اجرای این قانون در سال ۹۱ را در دستور کار دارد. 

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.