اولتیماتوم معاون وزیر کشور به اروپایی‌ها درمورد مهاجران غیر مجاز

معاون انتظامی و امنیتی وزارت کشور با تاکید بر ضرورت پرداخت سهم اروپایی‌ها از هزینه هایی که جمهوری اسلامی در قبال پناهجویان کرده است، گفت: اگر اروپایی‌ها سهمشان را پرداخت نکنند ما بیش از این نمی‌توانیم هزینه‌های مهاجران غیر مجاز را بپردازیم.

اولتیماتوم معاون وزیر کشور به اروپایی‌ها درمورد مهاجران غیر مجاز

به گزارش ممتاز نیوز، حسین ذوالفقاری پس از  دیدار با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که ظهر امروز در وزارت کشور برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تحولات رخ داده در افغانستان از قبل موضوعاتی را به کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد در میان پناهندگان منتقل کرده بودیم و ما از قبل پیش بینی هایی را در این خصوص داشتیم و در نتیجه این پیش بینی ها نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

وی با بیان این که حدود ۴ میلیون نفر از اتباع کشور افغانستان که آوارگان و اتباع غیر مجاز را نیز در بر می‌گیرد در جمهوری اسلامی ایران سکونت دارند، گفت: تنها در سال جاری حدود ۷۰۰ هزار نفر عمدتا بر سرتحولات کشور افغانستان وارد ایران شدند البته ما تلاش کردیم که از مهاجرت های غیر ضروری جلوگیری شود و با مسئولان پارلمان نیز هماهنگی هایی شد تا از این مهاجرت‌ها جلوگیری شود.

ذوالفقاری با بیان این که در حال حاضر نیز چند صد نفر در اردوگاههای شرق کشور نگهداری می شوند، افزود: این افراد جزء کسانی هستند که برای بازگشت به کشورشان متقاعد نشدند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان این که ۵۲۶ هزار دانش آموز افغانستانی در کشور ایران در حال تحصیل هستند، افزود: ۱۸۰ هزار نفر از این دانش آموزان فرزندان اتباع و افراد غیر مجاز هستند.

ذوالفقاری ادامه داد: ایران ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واکسن کرونا را به این افراد تزریق کرده و در موضوعات مرتبط با سلامت و بهداشت و درمان هیچ تفاوتی میان ایرانیان و اتباع دیگر کشورها از جمله افغانستان قائل نشدیم.

وی درباره کمکهای جهانی اختصاص یافته به ایران در امور پناهندگان نیز گفت: واقعیت این است که این کمک ها کمتر از ۵ درصد از هزینه خرج شده از سوی کشور ما است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان این که کمتر از ۳ درصد از آواردگان افغانستان در مهمان شهرها مستقر شدند، گفت: ما بقی این افراد همچون شهروندان ایرانی در شهرها زندگی می کنند.

وی به آمار دانشجویان اشاره کرد و گفت: ۵۱ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می کنند که از این تعداد اکثریت آنان افغانستانی هستند و تنها در سال جاری ۱۷ هزار سواد آموز از افغانستان تحت تعلیم قرار گرفتند.

ذوالفقاری در ادامه با بیان این که ما بخشی از هزینه های جامعه جهانی در قبال پناهجویان را پرداخت می‌کنیم، اظهار کرد: کمکهایی که به ما می شود در قبال هزینه هایی که جمهوری اسلامی در قبال کشورهای اروپایی انجام می دهد بسیار ناچیز است و ما تنها ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان داریم و هزینه های کلانی از سوی ایران برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و گروهک های تروریستی و غیره نیز انجام می شود اما از سوی اروپا هیچ هزینه ای برای جبران این ها که به نفع اروپایی ها انجام می شود پرداخت نشده و کمکهایی که شده تنها در حد التیام بخشی از هزینه هایی است که به جامعه آوارگان می شود.

ذوالفقاری در ادامه به درخواست جمهوری اسلامی از کمیساریای عالی پناهندگان اشاره کرد و گفت: ما از آنان خواستیم که نظرات جمهوری اسلامی ایران را به مسئولان و مقامات سازمان ملل برساند و واقعیت این است تا زمانی که بی ثباتی در منطقه وجود داشته باشد نمی توان شاهد کاهش آوارگان بود. نتیجه سیاست های غلط برخی از کشورهای غربی آوارگانی است که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود.

وی تصریح کرد: سیاست های بی جا و مداخلات غلط موجب شده است که هم کار ما سخت تر شود و هم تعداد پناهندگان افزایش بیابند.

وی ابراز امیدواری کرد که با اصلاح این سیاست ها و مداخلات غلط، بتوان زمینه توقف مهاجرت به دیگر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

آخرین وضعیت لایحه سازمان ملی مهاجرت

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره لایحه سازمان ملی مهاجرت گفت: این لایحه تهیه ، تایید و به مجلس فرستاده شده است و امیدواریم که به زودی شاهد تصویب آن باشیم چرا که سازمان ملی مهاجرت می تواند نقش موثری در این موارد داشته باشد.

ذوالفقاری در پاسخ به پرسشی درباره میزان کمک‌های بین المللی در موضوع پناهندگان به جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: از کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و کمکهایی که به ما داشتند تشکر می کنیم و این افراد اخیرا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل نیز حضور داشته و به مواردی پرداختند اما واقعیت این است که ما نه تنها کمکی از سوی کشورهای اروپایی ندیده ایم؛ بلکه با تحریم ها فشار مضاعفی نیز بر ماوارد می کنند. اخیرا اروپایی‌ها اعلام کردند که ۳۰۰۰ اسکان مجدد را برای پناهجویان فراهم خواهند کرد؛ اما واقعیت این است که ما تنها در سال جاری حدود ۵۰۰ هزار نفر پناهجو را در کشورمان پذیرش کردیم.

وی در پایان تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها در این زمینه ورود نکرده و سهم خود را از هزینه‌هایی که کشور ما برای آنان انجام می دهد پرداخت نکند ما بیش از این نمی توانیم هزینه های مهاجران غیر مجاز را بپذیریم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.