اولویت مدیریت “مصرف آب” در بخش “کشاورزی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر نیرو با تاکید بر اولویت مدیریت مصرف در بخش کشاورزی گفت: چنانچه ۱۰ درصد در مصارف کشاورزی صرفه جویی کنیم بیشتر از کل مصرف مکمل آب در شرب و صنعت، منابع آب جدید برای این بخش تامین می شود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، حمید چیت چیان در دیدار استاندار و نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان تاکید کرد:
اینکه در زمینه آب و استحصال آب در کشور اقدام های اساسی صورت گرفته است اصلاً جای تردید نیست و در ۳۰ سال
اخیر کارهای خوبی برای استحصال آب انجام شده به اقرار مراجع بین المللی نمونه بوده است .

وی تصریح کرد: اما باید توجه داشت که مشکل کنونی فقط برای کشور ما نیست بلکه در تمام دنیا این مشکل وجود دارد. چیت چیان در ادامه افزود: با توجه به منابع علمی، مدیریت منابع آب در دنیا چهار مرحله داشته است، در مرحله اول مرحله فراوانی آب بوده که هر کس به میزان نیاز خود از جریان طبیعی آب در طبیعت استفاده می کرده است و با افزایش جمعیت و توسعه کشاورزی و شهر نشینی و توسعه صنعت کار به جایی رسیده که جریان طبیعی آب در طبیعت پاسخگو نبوده است.

چیت چیان گفت برای احداث تاسیساتی که بتواند آب را برای مصارف مورد نیاز تامین کند اقدام شده است.

وی افزود: چندین دهه است که این مرحله نیز در اغلب کشورهای دنیا به اتمام رسیده و مرحله سوم کار آغاز شده است. در مرحله سوم ساخت تاسیسات جدید قادر به تامین منابع آب جدید نیست بنابراین تنها راه حل موجود برای حل این مشکل مدیریت در مصرف است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه کل مصرف آب شرب ۵ درصد از میزان تقاضا را در برمی گیرد و ۳ درصد برای صنعت و ۹۲ درصد برای مصارف کشاورزی استفاده می شود، تاکید کرد:  
فشار بیش از حد برای ساخت سد و بند جدید خیلی کارساز نیست و عمده کاری که می توانیم انجام دهیم تکیه بر روی مدیریت مصرف به ویژه در بخش کشاورزی است.

چیت چیان اظهار داشت : مدیریت مصرف در بخش کشاورزی به معنای کاهش محصولات کشاورزی نیست بلکه باید با استفاده از آب کمتر محصولات کشاورزی بیشتری را تولید کنیم.

وی گفت: چنانچه برنامه ریزی صحیحی انجام گیرد، با مدیریت در سطح بالای کشور مشکلات مربوط به آب حل خواهد شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: وزارت کشاورزی نیز باید نقش خود را در این مورد ایفا کند و در هیئت دولت تصمیم گرفته شده است تا این موضوع به بهترین شکل ممکن حل شود.

وی با بیان اینکه در چهار دولت قبل فقط هفت بار جلسه شورای عالی آب تشکیل شده است، افزود: اوایل مهر سال جاری هم جلسه شورای عالی آب برگزار شد و بنا داریم جلسات شورای عالی آب هر ماه با حضور رئیس جمهور یا معاون اول ایشان برگزار شود.

وی در ادامه گفت: با تخصیص اعتبار ۱۰هزار میلیارد ریالی برای سال ۹۳ در بودجه آب وزارت نیرو، مشکل آب پنج میلیون روستایی در استان خراسان رضوی هم در دو سال حل خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: ساماندهی موضوع آب نه در خراسان رضوی، بلکه در کل کشور اصلی ترین مسئله پیش روی ماست.

استاندار و نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی هم دربارهٔ مشکلات آب در این استان نظر خویش را بیان کردند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.