اولین هم اندیشی مفهوم “سینمای تجربی” برگزار شد

یکشنبه ۱۸ تیر – ۰۴:۳۰:۰۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- عصر دیروز (۱۷ تیرماه)، اولین هم اندیشی بررسی مفهوم سینمای تجربی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز،   در این نشست که با حضور شفیع آقامحمدیان (مدیرعامل)، اکبر حُر (معاون پژوهشی)، حسین خورشیدی (معاون امور فرهنگی مرکز) و جمعی از اساتید و سینماگران کشور نظیر هوشنگ توکلی، دکتر اکبر عالمی، دکتر محیط طباطبایی، محمد تقی فهیم، حبیب الله بهمنی، مریم پوریامین، رهبر قنبری و عبدالله اسفندیاری برگزار شد، آقامحمدیان خطاب به حضار گفت: ما در مرکز، به تعریف جدیدی می ‏اندیشیم، از این رو لازم است که بدانیم مفهوم فیلم تجربی چیست؟ آیا فرد تازه کار می تواند کار تجربی انجام دهد و یا مفهوم تجربی ناظر بر تکنیک ها، موضوعات و فرم های جدید است؟
وی افزود: ما برای رسیدن به این مفهوم به طور دقیق همایش تخصصی «دور از سایه» را طرح ریزی کرده ایم که انشاالله دوستان را در ابوموسی خواهیم دید و در آنجا گفتگوهای تخصصی پیرامون این بحث خواهیم داشت. اما به هر حال از همه حاضران می خواهم تا ما را در این حیطه راهنمایی کنند تا بتوانیم جهش جدی در سینمای مستند داشته باشیم.
در ادامه این نشست هم حسین خورشیدی گفت: طی سالهای گذشته اولین مفهومی که از سینمای تجربی گرفته می‏شد، اولین کار فیلمسازی بود که برای ساخت اثر خود وارد مرکز می‏شد و نام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر اساس همین تولیدات شکل گرفت؛ اما در ماه های گذشته و با توجه به تغییر رویکرد سازمان سینمایی کشور، مرکز از ساخت فیلم اول پرهیز می‏کند و در حیطه سینمای تجربی حرفه ای مشغول فعالیت خواهد شد.  
خورشیدی گفت: برای رسیدن به مفهوم سینمای تجربی سوالات زیادی در ذهن شکل می‏گیرد؛ اینکه ملاک ساخت فیلم تجربی چیست یا ساختار مولکولی یک فیلم تجربی چیست؟ در اصل مفهوم واحدی برای سینمای تجربی پیش بینی نشده که یک فیلمساز با رعایت چند پارامتر می‏تواند به یک فیلم تجربی برسد.  
معاون فرهنگی مرکز افزود: بیشتر فیلمسازان نگاه شخصی خود هنگام فیلمسازی را مفهوم سینمای تجربی قلمداد می‏کنند که این موضوع بسیار جای بحث دارد. زمانی که صحبت از سینمای تجربی می‏شود، ذهن مخاظب بیشتر به سینمای غربی و فیلم های تاریخ سینمای غرب باز می‏گردد و تلاش مرکز گسترش بر این است تا آثار خوبی در ایران تولید شود و این نگاه به سینمای ایران باز گردد.  
گفتنی است که در این نشست، حاضران هر یک به بیان دیدگاه های خود پیرامون سینمای تجربی پرداختند که مشروح این صحبت ها، روی پایگاه خبری سینماتجربی آمده است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۸۱۶۳۰۰۵۸۱۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.