اولین یارانه روحانی چگونه پرداخت می‌شود؟

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

یارانه نقدی و پرداخت ان همواره از چالش های دولت دهم و محمود احمدی نژاد بوده است.وعده های رئیس دولت دهم برای افزایش یارانه نقدی که گاهی وعده به ۳ برابر شدن آن داده می شد و گاهی هم ۵ برابر شدن ! با وجود کمبود بودجه همواره مورد انتقاد اقتصادی ها بود.

یارانه نقدی و پرداخت ان همواره از چالش های دولت دهم و محمود احمدی نژاد بوده است.وعده های رئیس دولت دهم برای افزایش یارانه نقدی که گاهی وعده به ۳ برابر شدن آن داده می شد و گاهی هم ۵ برابر شدن ! با وجود کمبود بودجه  همواره مورد انتقاد اقتصادی ها بود.

گزارش های دیوان محاسبات در این سال ها همواره حکایت از این داشت که دولت دهم از منابع غیر قانونی مانند هزینه کردن یارانه تولید و صنعت ، یارانه نقدی را پرداخت کرده است.

در هر حال،  با اینکه در دولت قبلی یارانه‌ها به موقع پرداخت می‌شد اما هیچ وقت, کسی از محل تامین این در آمد‌ها اطلاعی پیدا نکرد.

حالا اما از یک ماه از آغاز به کار دولت یازدهم قبل است. و واریز یارانه نقدی شهریور ماه یکی از اولین اقدامات پولی و مالی دولت یازدهم برای تامین معیشت مردم است. در این راستا بیژن زنگنه،وزیر نفت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: یارانه‌های شهریور ماه امسال را وزرات نفت پرداخت خواهد کرد.

این شفافیت دولت یازدهم در حالی صورت میگیرد که در دولت قبلی هیچ وقت مسئولان اعلام نکردند که پول یارانه‌ها از چه محلی تامین می‌شود وحتی برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که در آمدهای که تبدیل به یارانه‌های نقدی می شد. از محل‌های غیر قانونی توسط دولت سابق تامین می‌شد.

حال بنظر میرسد دولت جدید در اولین آزمون خود برای تامین اعتبار منابع پرداخت یارانه‌ها تصمیم گرفته است که کاملا روشن عمل کند.چرا که زنگنه ,وزیر نفت اعلام کرد که یارانه‌های شهریور ماه به موقع از محل در آمدهای وزرات نفت به حساب مردم واریز خواهد شد. وی اعلام کرد: وزارت نفت سهم خود را از یارانه‌های نقدی را زودتر از موعد پرداخت می‌کند.اگر چه یارانه‌های نقدی مرداد ماه در روزهایی پرداخت شد که دولت یازدهم روی کار آمده بود. اما این بودجه از قبل مشخص و تامین اعتبار شده بود.از این رو یارانه نقدی شهریور اولین آزمون جدی دولت جدید برای اجرای طرح هدفمندی است.

وزیر نفت تاکید کرد: همیشه وزارت نفت نقش تعیین کننده ای در تامین منابع پرداخت یارانه‌ها داشته است از این رو در تلاش هستیم برای یارانه نوبت شهریور نیز همکاری کنیم سهم خود را زودتر واریز کنیم..به گفته این عضو هیات دولت وزارت نفت هر ماه هزار و میلیارد تومان برای یارانه نقدی پرداخت می کند.

با این صحبت‌های زنگنه بنظر می‌رسد دولت جدید تصمیم خود را برای پرداخت یارانه ها, حداقل تا آخر امسال گرفته است.یارانه‌های ماه قبل را دولت دهم پرداخت کردکه مجموعا مبلغ ۳ هزار و ۳۸۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان را شامل می‌شد.اما ازاین به بعد دولت جدید متعهد است که یارانه‌ها را به مردم پرداخت کند چرا که یکی از اهداف دولت یازدهم تامین یارانه‌ها است.یارانه‌هایی که از آذر ۸۹ که آغاز به کار کرد تاحال,یعنی مرداد ۹۲ مجموعه مبلغ پرداختی آن از مرز ۱۰۶ میلیارد تومان هم عبور کرده است. این که چالش پرداخت و تامین منابع در دولت یازدهم از کجا صورت خواهد گرفت ذهن خیلی از مردم را به خود مشغول کرده است.بطوریکه اعلام وزیر نفت برای پرداخت و تامین اعتبار یارانه‌ها خیال خیلی‌ها را راحت کرد.

با این همه کارشناسان بر این باورند دولت یازدهم راه سختی را برای پرداخت یارانه‌ها در پیش رو خواهد داشت،چرا که میراث دولت قبلی از پرداخت یارانه‌ها تورم ۴۰ درصدی و قیمت بالای ارز و مهمتر از همه نا رضایتی مردم از قیمت‌های بالا را بهمراه داشت. حال بنظر می‌رسد دولت جدید نیاز به باز نگری اساسی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها خواهد داشت. همانطور که خود مسِئولان دولت یازدهم هم وعده داده اند ,این طرح مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

اقتصاد دانان بر این باورند:با این وضع اقتصادی کشورباید هدفمندی یارانه‌ها نه فقط از یک وزرات خانه بلکه از طریق همکاری وزرات اقتصاد وامور دارائی و وزرات کار و رفاه اجتماعی انجام گیرد تا بلکه با روشهای جدید و باز نگری در پرداخت یارانه‌ها فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها راحتتر از قبل انجام شود.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.