اولی رهن:ماندن یونان در منطقه یورو در گرو اصلاحات اقتصادی است

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۲/۲۵
۰۰:۵۱:۱۲٫۰۳
اولی رهن، کمیسر امور اقتصادی و پولی اروپا و معاون کمیسیون اروپا، اعلام کرد بودن یونان در منطقه یورو مستلزم اتخاذ تدابیر و اقداماتی است تا خود را با شرایط دومین برنامه اصلاحات اقتصادی و تعدیل بودجه ای تطبیق دهد و این امر هم در گرو وجود ثبات سیاسی و دولتی اتئلافی در این کشور است.

اولی رهن در گفتگویی اختصاصی با شبکه خبری یورونیوز، به سئوالات درباره بحران و چالش های مالی و اقتصادی پیش روی اروپا پاسخ داد.
رهن در پاسخ به سئوال مجری برنامه که از وی پرسید از ظواهر امر چنین بر می آید نقشه راهی که شما و آلمان برای حل مشکل مالی و اقتصادی اروپا پیشنهاد کرده بودید با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و پارلمانی یونان زیر سئوال رفته باشد،تصور شما از این امر چیست و آیا وقت آن نیست که رویکردتان را عوض کنید، گفت:« مهم است در شرایط کنونی که اروپا با آن مواجه شده است ما سیاست کاهش کسری بودجه و کاهش بدهی را با سیاست رشد اقتصادی ترکیب کنیم».
وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه که از او پرسید برداشت شما از رشد اقتصادی چیست، گفت:«به اعتقاد ما نخست باید در زمینه تقویت بودجه یعنی کاستن از میزان کسری بودجه و میزان بدهی ها کارهایی انجام گیرد. چون نمی توان با افزایش بدهی ها واستقراض به رشد اقتصادی پایدار رسید.منظور این است که همزمان که ما کارهایی برای تقویت بودجه انجام می دهیم از آن طرف هم باید برای رشد اقتصادی سرمایه گذاری کنیم. باید سرمایه گذاری های عمومی را تشویق کنیم و به بخش های خصوصی نیز انگیزه لازم برای سرمایه گذاری بدهیم».
کمیسر امور اقتصادی و پولی اروپا خاطر نشان کرد این کار نیز تنها از طریق اعتماد سازی و جلب اعتماد سرمایه گذاران ممکن است.برای جلب اعتماد سرمایه گذاران نیز ما باید ابتدا بحران بدهی های حاکمیتی کشورهای با بنیه مالی ضعیف منطقه یورو را حل کنیم و سپس وضع مالی بانک ها را تقویت کنیم تا نقدینگی کافی برای تزریق به بدنه اقتصاد داشته باشند.
در همین راستا باید از بانک های دولتی و بانک توسعه اروپا نیز کمک گرفت.
معاون کمیسون اروپا در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع سرمایه گذاری های بخش خصوصی پرداخت و گفت امروز در اروپا پول های زیادی وجود دارد اما از این پول ها برای سرمایه گذاری در اروپا یا تامین مالی طرح ها در اروپا استفاده نمی شود.
در ادامه برنامه مجری از اولی رهن درخصوص یونان سئوال کرد و از وی پرسید این کشور باید چه کار یا کارهایی انجام دهد تا در منطقه یورو باقی بماند و وی اینگونه پاسخ داد:مهم است که رهبران این کشور قبل از هر چیز یک دولت ائتلافی تشکیل دهند.با تشکیل دولت ائتلافی یونان از بن بستی که گرفتار آن شده است خارج خواهد شد.تشکیل دولت ائتلافی باعث خواهد شد تا زمینه برای رشد اقتصادی،بهبود سیاست اشتغالزایی از طریق اصلاحات اقتصادی و تعدیل بودجه ای فراهم شود.
کمیسر امور اقتصادی و پولی اروپا در پاسخ به این سئوال نیز که اگر دولت ائتلافی در یونان تشکیل نشود چه اتفاقی خواهد افتاد گفت:نباید درباره سناریویی که هنوز اتفاق نیافته است گمانه زنی کرد.من به رهبران سیاسی یونان برای آنکه وخامت شرایط به وجود آمده را درک کنند اعتماد دارم و می دانم که آنها برای تشکیل دولت ائتلافی تلاش خواهند کرد.
این مسئول مالی کمیسیون اروپا در پاسخ به این سئوال که آیا خروج یونان از منطقه یورو فاجعه آمیز خواهد بود هم گفت :من نمی خواهم درباره سناریوی خروج یونان از منطقه یورو گمانه زنی کنم. به عبارت بهتر نمی خواهد درباره چیزی که لازم نیست ایجاد ترس کنم. چیزی که درشرایط کنونی برای یونان مهم است این است که هر چه سریعتر دولتی ائتلافی تشکیل دهد و با چالش اقتصادی پیش روی خود مقابله کند.
مجری یورونیوز با اشاره به پیشنهاد خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه باید پیمان بودجه ای در اتحادیه اروپا تدوین شود که هم هوشمند و هم با شرایط اقتصادی کشورها تطبیق پذیر باشد این سئوال را مطرح کرد که آیا این امر به معنای آن است که به کشوری مانند اسپانیا که از شرایط مالی و اقتصادی خوبی برخوردار نیست باید فرصت بیشتری داده شود ؟
اولی رهن در پاسخ به این سئوال گفت اسپانیا با مشکلات بزرگ اقتصادی مواجه است که علت اصلی آن نیزکسری بالای خارجی،افزایش وام های اعطایی در سالهای اخیر و ترکیدن حباب مسکن است.بنابراین برای آنکه این مشکلات حل شود به زمان نیاز است.
اسپانیا با سه چالش بزرگ مواجه است:نخست بالا بودن نرخ بیکاری به ویژه در بین جوانان است.این کشور روند اصلاح بازار کار را آغاز کرده است اما روند اجرای آن خیلی دیر آغاز شد.
دومین چالش،اصلاح نظام بانکی است .دولت این کشور برای آنکه اعتماد به نظام بانکی خود را بازگرداند روند اصلاح ساختاری آن را آغاز کرده است. زیرا در چنین حالتی است که سیل نقدینگی به بازار سرازیر خواهد شد.
چالش سوم ،ایجاد ساز وکار نظارتی برای جلوگیری از زیاده روی ها در دولت های محلی و مناطق اسپانیا است.
در نتیجه اسپانیا برای اعتماد سازی و کسب اعتبار مجدد در زمینه های اقتصادی و بودجه ای باید این سه چالش را برای خود حل کند . برای رسیدن به رشد اقتصادی دوباره این اعتمادسازی لازم و ضروری است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا یونان سال آینده هم در منطقه یورو خواهد بود یا نه گفت یونان سال آینده در منطقه یورو خواهد بود. اما با این حال این کشور باید قادر باشد تدابیر و اقداماتی اتخاذ کند تا خود را با شرایط دومین برنامه اصلاحات اقتصادی و تعدیل بودجه ای تطبیق دهد و این امر مستلزم وجود ثبات سیاسی و وجود دولتی اتئلافی است.
۰۰:۵۷:۵۰٫۰۶

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.