اولیانوف: غرب اراده سیاسی لازم را برای نجات برجام ندارد

نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات احیای برجام را غیر منطقی توصیف کرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیام‌هایی در توئیتر با انتقاد از به وجود آمدن بن‌بست در مذاکرات احیای برجام تاکید کرد: اراده سیاسی لازم را از سوی غرب برای نجات برجام مشاهده نمی‌کنیم.

اولیانوف در توئیتی نوشت: بن‌بست در گفت‌وگوهای وین ممکن بود تا حدی توجیه شود، اگر شرکت‌کنندگان طرح جایگزین واقع‌بینانه‌ای داشتند که قادر به حل مشکلات در حوزه‌های هسته‌ای و برداشته‌شدن تحریم‌ها بود.  ظاهراً چنین طرحی وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد؛ بنابراین، این بن‌بست غیرمنطقی است. 

وی همچنین در پیامی دیگر در پاسخ به سوال خبرنگاری در توئیتر که از او پرسیده بود آیا راه نجاتی برای ⁧‫برجام‌‬⁩ وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: چنین راه توافقی برای نجات برجام تا پایان تابستان امسال وجود داشت اما ما از سپتامبر تاکنون اراده سیاسی لازم را از سوی غرب مشاهده نمی‌کنیم. چرا؟ من فکر می‌کنم این به دلیل ترکیبی از عوامل است، ازجمله محاسبات نادرست پایتخت های غربی.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، در هفته‌های اخیر  مقامات آمریکایی علی‌رغم ادعاهای مکرر این کشور در جریان مذاکرات وین مبنی بر تلاش واشنگتن برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آشکارا تائید کرده‌اند که روی احیای برجام متمرکز نیستند و این توافق چندین ماه است که در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد اما آنها کماکان ایران را به کوتاهی در مذاکرات متهم می‌کنند.

مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام برای رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به این توافق از چند ماه پیش تاکنون به دلیل زیاده‌خواهی و کارشکنی طرف آمریکایی و قصور اروپایی‌ها برای پیشبرد مذاکرات و رفع موانع در این مسیر متوقف شده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که آماده بازگشت و از سرگیری این مذاکرات هستند.

در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مناسبت چهل‌چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی درباره مسیر دیپلماسی با غرب خاطر نشان کرد: در دولت آقای رئیسی همه بر پیشبرد برنامه توسعه پایدار اقتصادی و تلاش مضاعف برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها متمرکز هستیم. همزمان جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که دارای موقعیت برتر ژئوپلتیک در منطقه است و به عنوان کشوری که از تمدن ایرانی و اسلامی برخوردار است برای لغو تحریم‌ها نیز تلاش می‌کند.

وی با بیان این‌که «ما هیچ‌گاه از میز مذاکره فرار نکردیم و هیچ‌گاه از مذاکره و دیپلماسی فاصله نگرفته‌ایم» تصریح کرد: هرجا که منافعی برای ملت بزرگ ایران متصور باشد ما فعالانه در آنجا حضور داریم.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز امروز (پنج‌شنبه) در واکنش به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره وضعیت توافق هسته‌ای ۲۰۲۲ تاکید کرد که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نمرده است.

 ریابکوف اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌توان گفت که برجام دفن شده است اما در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارد. مسکو هیچ جایگزین معقولی برای این توافق نمی‌بیند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.