اولین تصویر از قالب پردازنده ی گوشی iPhone 5 و نتایج تست ها و بنچ مارک های تخصصی

تصویر زیر اولین چیزی است که در مورد قالب پردازنده یا SoC (سیستم روی چیپ) گوشی iPhone 5 منتشر شده است و هنوز نمی‌توان به طور قطعی آن را تأیید کرد، اما آنچه از بررسی آن مشخص می‌شود چیست؟

در تصویر می‌بینید که سه هسته‌ی پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شده است، دو حافظه‌ی رم ۳۲ بیتی از نوع LPDDR2 نیز دیده می‌شود. احتمالاً سه هسته‌ی گرافیکی مربوط به یک پردازنده‌ی قدرتمند PowerVR SGX 543MP3 می‌شود، سرعت آن نیز ۲۶۶ مگاهرتز است.

UBM تخمین زده است که مساحت قالب ۹۵ میلی‌متر مربع است و سازنده نیز احتمالاً سامسونگ است.

اما بررسی بنچ‌مارک‌ها و تست‌های مختلف iPhone 5 برای ارزیابی قدرت پردازشی آن بالاخره توسط Anandtech صورت گرفته که نتایج را به صورت خلاصه بیان می‌کنیم.

ابتدا سراغ پردازنده‌ی اصلی می‌رویم. قبلاً در اخبار ذکر شده بود که سرعت پردازنده ۱ گیگاهرتز است اما حالا می‌توان گفت بسته به بار پردازشی سرعت آن بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاهرتز متغیر است.

مسأله‌ی دیگر این است که اگر شبکه نافعال باشد، نتایج حدود ۱۰ درصد بهتر می‌شود و در واقع قدرت پردازشی منحصراً به بنچ‌مارک اختصاص پیدا می‌کند.

علی‌رغم تبلیغات سامسونگ علیه اپل (مسأله بیشتر خبری بود تا سخت‌افزاری، لذا در مورد تبلیغات سامسونگ مطلبی ننوشتم) می‌بینیم که قدرت پردازشی محصول جنجالی اپل بسیار خوب بوده و از پرچم‌دار سامسونگ و حتی از گوشی قدرتمند LG هم بهتر است.

 

البته دو تست بالا بیشتر مربوط به مرورگرهاست. بنچ‌مارک SunSpider که اجرای جاوااسکریپت را بررسی می‌کند، بسیار سبک است و به نوعی یک بنچ‌مارک کش است. می‌بینیم که واسط حافظه در A6 نسبت به انواع طراحی‌های ARM بهتر بوده و iPhone 5 رکوردها را کاملاً شکسته است. SoC جدید اینتل به نام Medfield برای گوشی‌ها و تبلت‌ها نیز بر طراحی اپل غلبه نمی‌کند.

سراغ دو بنچ‌مارک Google برویم. در Google V8 متوجه می‌شویم که اختلاف قدرت پردازش محصول اپل با HTC One X برابری می‌کند و در واقع نتیجه مثل دو تست قبلی خیلی به نفع اپل نیست. در Google Octane نیز برتری ۳۰ درصدی iPhone 5 را می‌بینیم.

 

یک مقایسه‌ی کلی در تست‌ها بین دو نسل گوشی‌های اپل داشته باشیم، همان طور که اپل ادعا کرده در بیشتر زمینه ها قدرت پردازشی آیفون جدید ۲ برابر بیشتر از نسخه ی قبلی است.

حال سراغ GPU برویم. نگاهی به جدول زیر بیاندازید تا توان پردازشی هسته‌های مختلف پردازنده‌ی گرافیکی را مقایسه کنیم:

در سطر GFLOPS@200MH توان پردازشی بر حسب گیگافلاپ ذکر شده است. توجه کنید که این عدد برای سرعت کلاک ۲۰۰ مگاهرتز است. از اعداد و ارقام بگذریم و نتیجه عملی را ببینیم.

وقتی بنچ‌مارک گرافیکی GLBenchmark 2.5 را با رزولوشن ۱۰۸۰p را در محصولات مختلف اجرا می‌کنیم، نتیجه‌ی زیر به دست می‌آید:

 

دو مورد از نتایج خاص این بنچ‌مارک را ذکر کردیم و در دیگر حالات نتایج در وب سایت منبع ذکر شده است. مشخص است که قدرت پردازشی iPhone 5 حتی با تبلت iPad نسل سوم نیز برابری می‌کند! گوشی قدرتمند LG را هم در صدر جداول می‌بینیم. اما جالب است که Galaxy S III خیلی ضعیف‌تر از انتظارات طرفداران سامسونگ می‌باشد.

نتیجه‌گیری

پردازنده‌ی گرافیکی و اصلی گوشی جدید اپل iPhone 5 بسیار عالی طراحی شده و در بنچ‌مارک‌های مختلف نتایج عالی ثبت کرده است. نمی‌توان تبلیغات سامسونگ را کاملاً واقعی تلقی کرد، درست است که آیفون جدید تمام امکانات جعبه ی جادویی سامسونگ را ندارد اما آنچه در عمل می بینیم، نرم افزارهای خوب و کاربردی و البته در بحث نتایج سخت افزاری، برتری خوب محصول اپل است. لازم به ذکر است که GS III چند ماه است که روانه‌ی بازار شده و از پردازنده‌ی تصحیح شده‌ی Mali 450 استفاده می‌کند، بنابراین سامسونگ هنوز سراغ دومین نسل پردازنده‌های گرافیکی ARM نرفته است. با معرفی GS 4 احتمالاً شاهد استفاده از هسته‌های پردازشی بیشتر و قوی‌تر در این گوشی و رقابت جدی‌تر دو غول دنیای گوشی‌ها خواهیم بود اما در حال حاضر پرچم‌دار دنیای گوشی‌ها عملکرد بهتری دارد.

منبع: anandtech و anandtech

مطالب مرتبط

  • iPhone 5 و پردازنده‌ ی ۴ هسته ای محصول سامسونگ
  • بررسی گوشی LG Optimus 4X HD P880
  • بررسی ۵ مرورگر وب دنیا؟ کدام یک برترند؟ FireFox 5.0 ،IE 9 ،Opera 11 ،Chrome 12 و Safari 5 + جایزه
  • غول ۴ هسته ای HTC و رکورد شکنی در سرعت پردازش گرافیکی گوشی‌ها
  • کلیپ طراحی Galaxy S III و نتیجه‌ی نهایی دادگاه اپل و سامسونگ در کره و آمریکا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.