اولین زنان موفق ایرانی

۲۸م آذر ،

در تاریخ پر فراز ونشیب ایران زنان همواره نقشی برجسته در بهبود اوضاع و پیشرفت کشور داشته اند و در زمان نیاز…

در تاریخ پر فراز ونشیب ایران زنان همواره نقشی برجسته در بهبود اوضاع و پیشرفت کشور داشته اند و در زمان نیاز از زمان یوتاب، در زمان هخامنشیان تا جنگهای تحمیلی در خط مقدم ایثار و شهامت قرار داشته اند. با هم نگاهی می اندازیم به بعضی از زنانی که اولین در رشته خود بودند و با سعی و کوشش خود عرصه را بروی دیگر زنان کشور باز نمودند.

    اولین زن جراح ایرانی: “سکینه پری”  در سال ۱۳۰۷ در روسیه دیپلم دکتری گرفت و در سال ۱۳۱۴ اجازه نامه ی پزشکی خود را دریافت کرد.
    اولین زن جراح پلاستیک ایرانی: “دکتر هاسمیک هارطونیان”  در سال ۱۳۳۹ در این رشته فارغ التحصیل شد.سکینه پری
    اولین زنان داروساز ایرانی: ” اقدس غربی” و ” اختر فردوس” اولین زنان دکتر داروساز ایرانی می باشند که در سال ۱۳۱۶ وارد دانشگاه تهران شدند و در سال ۱۳۲۰ در این رشته فارغ التحصیل شدند.
    اولین زن پرستارایرانی: ” فاطمه توانایی” که در سال ۱۳۱۰ در آموزشگاه کوچک در شهر رشت نام نویسی کرد. او در سال ۱۳۱۴ در این رشته فارغ التحصیل شد.
    اولین زن وکیل دادگستری ایرانی: ” یکاترینا سعید خانیان” متولد سال ۱۲۷۸ اولین زن ایرانی که پس از تحصیل در رشته قضایی در روسیه در سال ۱۳۲۷ در تهران پروانه وکالت گرفت و به کار پرداخت.
    اولین زن تاجر ایرانی: “مهین افشار” در سال ۱۳۳۶ موفق به دریافت کارت بازرگانی شد.
    اولین زن سرتیب ایرانی: “مرضیه ارفعی” در سال ۱۳۱۲ با درجه هم ردیف سروانی در ارتش مشغول خدمت شد و در سال ۱۳۳۸ به عنوان اولین زن به درجه سرتیپی رسید.
    اولین زن روزنامه نگار ایرانی: “صدیقه دولت ” در اصفهان سال ۱۲۹۷ مجله ” جمعیت نسوان وطن خواه ” و مجله ” زبان زنان ” را منتشر کرد.
    اولین زن خلبان: ” عفت تجارتی” در سال ۱۳۱۸ در ۲۲ سالگی برای اولین بار و به عنوان اولین زن در رشته خلبانی نام نویسی کرد و در همان سال اولین پرواز خود را انجام داد.
    اولین زن  خواننده ایرانی: ” قمرالملوک وزیری” متولد سال ۱۲۸۴٫  اولین کنسرت خود را در سال ۱۳۰۳ برگزار کرد.
    اولین هنرمندان زن تاتر: اولین زنان که روی صحنه رفتند دو تن از زنان ارمنی به نام های ” وارتوهی تریان” و” سرا کالندریان” بودند.
    اولین زن فضانورد ایرانی: یا اولین فضانورد ایرانی انوشه انصاری است که در سال ۱۳۸۵ به اولین سفر فضایی با هزینه شخصی رفت.
    اولین کتاب خانه داری نوین را بدرالملوک بامدادبرای زنان و دختران به رشته تحریر در اورد، کتابهای روانشناسی تربیت، هدف پرورش زن، تعلیم و تربیت دموکراسی از دیگر تالیفات وی میباشد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.