اولین شواهد انتقال بیماری از حیوان به انسان در فسیل ۵۰ هزار ساله

دانشمندان حین بررسی مجدد یک فسیل انسان نئاندرتال شاهد یکی از اولین نمونه‌های انتقال بیماری از حیوان به انسان بودند.

اولین شواهد انتقال بیماری از حیوان به انسان در فسیل ۵۰ هزار ساله

به گزارش ممتاز نیوز، این گونه موسوم به “پیرمرد لاچاپل”(Old Man of La Chapelle) در غاری نزدیک به دهکده فرانسوی “La Chapelle-aux-Saints” در سال ۱۹۰۸ کشف شد.

به گفته‌ی محققان از جمله “مارتین هائوسلر”(Martin Haeusler) از دانشگاه زوریخ در آلمان، این اولین فسیل تقریبا کامل از انسان ماقبل تاریخ است که بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است.

مطالعات پیشین نشان داد که این انسان حدود ۵۰ هزار سال قبل زمانی که در اواخر دهه ۵۰ یا ۶۰ زندگی خود بوده، درگذشته است. این فرد مبتلا به آرتروز پیشرفته در ستون فقرات و مفصل ران بوده است اما همه‌ی نقص‌های آن را نمی‌توان ناشی از آرتروز دانست.

در این مطالعات جدید که ماه گذشته در مجله “ساینتیفیک ریپوتز”(Scientific Reports) منتشر شد، دانشمندان دریافتند که برخی از تغییرات پاتولوژیک این فرد به دلیل وجود التهاب ناشی از بیماری باکتریایی تب مالت ایجاد شده است.

به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی این بیماری گاوها را مبتلا می‌کند و در صورت تماس مستقیم انسان با حیوان، به فرد منتقل می‌شود.

دانشمندان نشانه‌هایی از تب‌ مالت را در آسیب‌دیدگی‌ ستون فقرات این انسان باستانی یافتند. این انسان به گروهی از انسان‌تباران مشابه انسان‌های امروزی تعلق داشت.

دانشمندان در این مقاله نوشتند: این نشان‌دهنده‌ی اولین شواهد از انتقال یک بیماری از حیوانات به انسان است.

تب مالت که امروزه هنوز شایع است باعث ایجاد تب، درد عضلات، تعریق شبانه برای چند هفته تا چند سال می‌شود. محققان تصور می‌کنند که این بیماری از طریق مصرف گوشت خام یا قصابی گوشت به این نئاندرتال منتقل شده باشد.

در بسیاری از موارد این بیماری باعث ایجاد دردهای آرتروزی، ناباروری در مردان و التهاب دریچه‌های قلب می‌شود.

تب مالت از شایع‌ترین بیماری‌ها میان انسان و حیوانات است و از جمله بیماری‌های مشابه می‌توان به ابولا و کووید-۱۹ اشاره کرد.

به گفته‌ی دانشمندان این مقاله، باکتری‌هایی که باعث ایجاد بیماری تب مالت می‌شوند در طیف گسترده‌ای از حیوانات مثل گوسفند وحشی، بز، گاو، گاومیش اروپایی، گوزن شمالی و گراز وحشی یافت می‌شوند. این حیوانات خوراک اصلی نئاندرتال‌ها بوده‌اند.

محققان گمان می‌کنند که این انسان ماقبل‌ تاریخ که دهه شصتم زندگی خود را می‌گذرانده به نوع خفیف بیماری دچار شده باشد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.