اولین مصاحبه بایدن بعد از حمله روسیه به اوکراین: پوتین متجاوز است

رئیس‌جمهور آمریکا در اولین مصاحبه در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین را «متجاوز» خواند و گفت که با اعمال تحریم‌های قوی و «بسته‌های تحریمی ویرانگر» علیه روسیه موافقت کرده است.

اولین مصاحبه بایدن بعد از حمله روسیه به اوکراین: پوتین متجاوز است

به گزارش ممتاز نیوز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در محل “اتاق شرقی” کاخ سفید با حمله به ولادیمیر پوتین، گفت مسئولیت حمله به اوکراین تنها به عهده رئیس جمهور روسیه است.

او اظهار کرد، دولتش در پاسخ به حملات گسترش یافته به اوکراین تحریمهای شدیدتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد. او با حمله به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: پوتین متجاوز است. پوتین این جنگ را انتخاب کرده است. و حالا او و کشورش تبعاتش را به دوش خواهند کشید.

وی گفت که تحریم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روی میز است. بایدن در پاسخ به این سوال که آیا این گامی است که او آماده انجام آن است، گفت: این روی میز است.

بایدن گفت، تحریمها چهار بانک روس دیگر که در بخش نخست تحریمهای گنجانده نشده بودند از جمله بانک VTB دومین بانک بزرگ روسیه را شامل می شوند.  او درباره این تحریمهای جدید اظهار کرد: آنها هزینه های شدیدی بر اقتصاد روسیه هم به صورت فوری و هم در گذر زمان تحمیل خواهند کرد.

بایدن گفت که “حمله بی رحمانه ولادیمیر پوتین به مردم اوکراین” را محکوم می کند و رهبر روسیه را متهم به رد هر گونه فرصت دیپلماتیک ارائه شده به او کرد. بایدن افزود: این یک حمله از پیش طراحی شده است. ولادیمیر پوتین چندین ماه مشغول برنامه ریزی برای آن بوده است.

وی با بیان اینکه با تحریم‌های قوی علیه روسیه موافقت کرده است، افزود: تحریم های ما علیه روسیه بر بانک‌های این کشور که دارایی های مالی یک تریلیون دلاری دارند، تأثیر خواهد گذاشت.

رئیس جمهور آمریکا گفت: چهار بانک دیگر روس را مسدود کردیم و توانایی روسیه در زمینه تجارت با دلار و ین را محدود می‌کنیم. از امروز تمامی دارایی‌های روسیه در ایالات متحده مسدود می‌شود.

وی تصریح کرد: شرکت‌های گازی و نفتی نباید از بحران سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را بالا ببرند. در تلاشیم منابع جهانی انرژی را تضمین کنیم.

بایدن ادامه داد: پوتین تمام ابتکارات حسن نیت ایالات متحده و سایر کشورها را رد کرد و اصلا قصد صحبت کردن با پوتین را ندارم.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: اطمینان حاصل خواهیم کرد که پوتین بهای تهاجم خود به اوکراین را بپردازد. پوتین اقدامی گستاخانه و خطرناک علیه امنیت اروپا را شروع کرده است.

بایدن اظهار داشت: تهاجم روسیه نباید بی‌پاسخ بماند. اگر بماند، عواقبی بسیار وخیم برای آمریکا خواهد داشت. پاسخ ناتو به تهاجم روسیه به اوکراین قاطع و یکپارچه خواهد بود.

جو بایدن گفت که معتقد است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فراتر از اوکراین خواهد رفت، زیرا او می‌خواهد اتحاد جماهیر شوروی سابق را دوباره تأسیس کند.

بایدن در  پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند پوتین فراتر از اوکراین خواهد رفت، گفت: بله. او در اوکراین جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تری دارد. او در واقع می‌خواهد اتحاد جماهیر شوروی سابق را دوباره برقرار کند.

جو بایدن همچنین در توئیتی نوشت که رهبران گروه ۷ توافق کرده‌اند که کار به روی آنچه که او “بسته‌های ویرانگر تحریم‌ها” و سایر تدابیر اقتصادی خواند را به پیش برده تا روسیه را در قبال حمله به اوکراین مسئول بدانند.

بایدن در این توئیت نوشت: “امروز صبح، من با همتایان خود از گروه هفت ملاقات کردم تا درباره حمله غیرموجه پوتین به اوکراین صحبت کنیم و توافق کردیم که بسته‌های ویرانگر تحریم‌ها و سایر تدابیر اقتصادی را برای پاسخگو کردن روسیه به پیش ببریم.”

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.