اولین نشست شورای عالی مدیریت بحران کشور در سال ۹۱ برگزار می شود

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، اولین نشست شورای عالی مدیریت بحران در سال تولید ملی ،حمایت از کار و سرمایه ایرانی طی هفته آتی با حضور وزیر کشور وسایر اعضای این شورا برگزار خواهد شد.

بر اساس قانون، شورای عالی مدیریت بحران به ریاست رییس جمهوری و با عضویت وزیران اطلا‌عات، کشور، امور اقتصادی و دارایی، مسکن و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رفاه و تأمین اجتماعی، راه و ترابری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلا‌عات، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، شهردار تهران، رییس ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می شود.

همچنین فرمانده نیروی انتظامی‌جمهوری اسلا‌می ‌ایران، فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده کل ارتش، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، یکی از نواب رییس مجلس شورای اسلا‌می، معاون اول قوه قضاییه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلا‌می ‌ایران، رییس جمعیت هلا‌ل احمر جمهوری اسلا‌می ‌ایران، سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز از دیگر اعضای این شورا هستند.

ریاست سازمان هواشناسی کشور، رییس بنیاد مسکن انقلا‌ب اسلا‌می‌ایران و رییس سازمان مدیریت بحران نیز از دیگر اعضای این شورا به شمار می روند .

جلسه‌های شورای عالی مدیریت بحران در غیاب رییس جمهور به ریاست وزیر کشور (به عنوان قائم مقام) تشکیل می‌شود و مصوبه های این شورا پس از تأیید رییس جمهور لا‌زم‌الا‌جراست.

تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های ملی مرتبط با مدیریت جامع بحران کشور،تنظیم بودجه تفصیلی نظام مدیریت جامع بحران کشور و پیشنهاد برای درج در لا‌یحه بودجه سالا‌نه کشور برای تصویب از جمله اختیارت این شورا به شمار می رود .

اقدام قانونی لا‌زم برای تصویب وظایف دقیق و نقش وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، نهادهای عمومی ‌غیردولتی، شوراهای اسلا‌می، شهرداری‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، نیروهای نظامی‌و انتظامی‌و تمام نهادها و دستگاه‌های تحت نظر مقام معظم رهبری، سازمان صداو سیمای جمهوری اسلا‌می‌ایران و رسانه‌های گروهی، تشکل‌های مدنی و مردمی‌مرتبط با مدیریت بحران در مجلس شورای اسلا‌می و اتخاذ تدابیر راهبردی، هماهنگی، هدایت و تشویق فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی در راستای کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله، مخاطرات آب و هوایی و مواد شیمیایی خطرناک نیز از دیگر اختیارات این شورا است .

همچنین اقدام قانونی لا‌زم برای تصویب سامانه مدیریت بحران کشور و تعیین فرماندهی عملیات مقابله با بحران متناسب با شرایط بحران در مجلس شورای اسلا‌می،اقدام قانونی لا‌زم برای تصویب سیاست های آموزشی، تبلیغاتی و اطلا‌ع‌رسانی از طریق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلا‌می‌ایران و سایر رسانه‌های گروهی در مجلس شورای اسلا‌می،اقدام قانونی لا‌زم برای تصویب ضوابط و دستورالعمل‌های لا‌زم درباره اقدام‌های احتیاطی پس از دریافت اطلا‌عات مبنی بر احتمال وقوع حوادث پیش‌بینی نشده در کشور واقدام قانونی لا‌زم برای تصویب ساختار، تشکیلا‌ت تفصیلی سازمان و رده‌های سازمانی متناسب در استان‌ها و شهرستان‌ها به پیشنهاد سازمان از وظایف و اختیارات شورای عالی مدیریت بحران محسوب می شود.

سیام **۱۷۰۸ ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۵۷۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.