اولین هزارپای واقعی کشف شد!

برخلاف تصور تا به امروز هیچ هزارپایی با بیش از ۷۵۰ پا کشف نشده بود اما اکنون دانشمندان اولین هزارپای واقعی جهان با بیش از ۱۰۰۰ پا را کشف کرده‌اند.

اولین هزارپای واقعی کشف شد!

به گزارش ممتاز نیوز، در مقاله‌ای که روز گذشته منتشر شده است، دانشمندان خبر از کشف اولین هزارپای‌ واقعی با بیش از ۱۰۰۰ پا در اعماق معدنی در استرالیا دادند.

در حقیقت این هزارپا دارای ۱۳۰۶ پا است که در میان حیوانات بی‌سابقه است و به گونه‌ی جدیدی با نام “Eumillipes Persephone”  تعلق دارد.

محققان چهار مورد از این گونه جدید را در معدنی در گلدفیلدز شرقی(Eastern Goldfields) در استرالیا یافته‌اند.

این گونه بی چشم، ۹.۵ سانتی‌متر طول و ۰.۰۷ سانتی‌متر قطر دارد و بدن نخ مانند آن از پاهای کوتاه، سری مخروطی شکل، دو شاخک و یک منقار تشکیل شده است.

“پاول مارک”(Paul Marek) از دانشگاه ایالتی و مؤسسه پلی‌تکنیک ویرجینیا در بلکسبرگ(Blacksburg) این گونه را در عمق ۶۰ متری از سطح زمین در حفره‌ای که برای کاوش مواد معدنی ایجاد شده بود، یافت.

هزارپاها برخلاف نامشان ۱۰۰۰ پا ندارند و تا کنون هیچ هزارپایی با بیش از ۷۵۰ پا کشف نشده بود.

نویسندگان این مقاله می‌گویند : ما گونه‌ای جدید از هزارپاها با ۱۳۰۶ پا یافته‌ایم که رکورد جدیدی است.

این موجود از شاخک‌هایش برای مسیریابی و به عنوان جایگزینی برای چشم استفاده می‌کند.

گونه‌ی رکورددار قبلی یک هزارپای کالیفرنیایی به نام  “Illacme plenipes” بود که در سال ۲۰۱۲ کشف شد. جنس ماده این گونه ۷۵۰ پا داشت در حالی که نوع نر آن در بیشترین حالت ۵۶۲ پا داشت.

اکنون بررسی‌های انجام شده بر روی ارتباط میان این دو گونه نشان‌دهنده‌ی وجود ارتباطی دور میان Illacme plenipes و E. persephone است.

مارک و همکارانش می‌گویند که پاهای زیاد این دو گونه به آن‌ها امکان ایجاد نیرویی برای حرکت در میان منافذ کوچک خاک که محل زندگی آن‌ها است را می‌دهد.

به گفته‌ی محققان این یافته‌ها نشان‌دهنده‌ی تنوع زیستی در منطقه گولدفیلدز شرقی در استرالیای غربی است.

نویسندگان این مقاله توصیه می‌کنند که فعالیت‌هایی برای حفظ محل زندگی این موجودات انجام شود تا اثرات حفر معدن بر این گونه‌ی جدید از هزارپایان به حداقل برسد.

آن‌ها افزودند: بخش‌ عمده‌ای از طلا، نیکل و سایر مواد معدنی استرالیا از معادن گولفیلدز استخراج می‌شود و استخراج سطحی فشرده بیش از یک قرن است که در این مکان انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند به گونه‌های موجود در این منطقه آسیب برساند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.