اولین کارت زرد بهارستان به وزیر جهاد کشاورزی

۲۴م دیماه ،

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، “صادق خلیلیان” وزیر جهاد کشاورزی که در راستای پاسخ به سوال “مجتبی رحماندوست” نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در خصوص سبب عدم واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به موسسات جهاد توسعه، استقلال و جهاد نثر، درخواست واگذاری باقی مانده سهام ممتازه و عدم واگذاری مدیریت شرکت‌ها به سهام‌داران و مشمولین قانونی حضور داشت، گفت: وزارت جهاد کشاورزی حدود شش سال است که پیگیر این موضوع بوده و مراحلی از آن را انجام داده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی دارای سه موسسه جهاد نثر، جهاد توسعه و جهاد استقلال بوده و هر سه موسسه، موسسات عمومی غیردولتی می باشند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: این به این معنا است که این موسسات، دولتی نبوده و در چهارچوب واگذاری‌های اصل ۴۴ قانون اساسی قرار نمی‌گیرند، اما در قانون تشکیل این موسسات پیش‌بینی صورت گرفته است که سهام این مؤسسات به کارکنان موسسات و ایثارگران جهاد کشاورزی واگذار شود که این قانون به سال ۷۶ بازمی‌گردد. 

خلیلیان در ادامه تصریح کرد: واگذاری موسسه جهاد نثر از سال ۸۵ آغاز شده و به سبب گستردگی آن هنوز به اتمام نرسیده است و طبق قانون، تشکیل مؤسسه جهاد نثر باید ۸۵ درصد آن واگذار و ۱۵ درصد سهام باقی می‌ماند و ضرورت این که این ۱۵ درصد باقی بماند آن است تا معوقات رسیدگی‌ها به خوبی صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: مؤسسه جهاد نثر استان آذربایجان شرقی ۸۵ درصد استان ایلام ۶۵ درصد، استان بوشهر ۵۵ درصد و… واگذار شده‌اند و مابقی موسسات نیز مراحل واگذاری خود را طی می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: واگذاری مؤسسات جهاد نثر، توسعه و استقلال با خصوصی‌سازی اصل ۴۴ فرق کرده و باید مراحل خود را طی کند.

خلیلیان در خصوص سبب عدم واگذاری ۱۹ درصد سهام شرکت جهاد نثر گفت: چرا عده‌ای فقط تمرکز کرده‌اند روی ۱۵ درصد سهام؛ آیا همان‌هایی که در هیئت مدیره بودند و عدم واگذاری ۱۵ درصد را خوب عنوان می‌کردند در حال حاضر این موضوع را به ضرر و زیان می‌دانند.

وی تصریح کرد: بعضی آقایان، شرکت موازی زده و می‌خواستند سهام این مؤسسات البته این معنای توقف واگذاری نبوده و سیر واگذاری‌ها به سرعت انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از سال ۷۸ تا سال ۸۶ که هیچ واگذاری در خصوص مؤسسات انجام نشد هیچ کس حرفی نزد، اما همین که وزارت جهاد کشاورزی موضوع را دنبال کرد، بحث‌ها مطرح شد.

خلیلیان با یادآوری این‌که بردار دو شهید هستم، خاطرنشان کرد: هیئت‌رئیسه فعلی جهاد نثر از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی بوده و دلسوزی آن‌ها از هیئت رئیسه قبلی نسبت به ایثارگران، کمتر نیست و ما سازمان‌دهی می‌کنیم  تا حقوق ایثارگران و خانواده آن‌ها محفوظ بماند.

وی خاطرنشان کرد: باید به منِ وزیر اعتماد کنید که می‌خواهم از خانواده شهدا حمایت کنم و هم‌اکنون بخش‌هایی از سهام مؤسسات جهاد نثر، جهاد استقلال و جهاد توسعه واگذار شده است که اشکالاتی در اجرای مرحله اول وجود داشت که باید آن‌ها را رفع کنیم.

وی در خصوص سبب عدم واگذاری ۱۵ درصد سهام جهاد نثر اظهار داشت: اگر مؤسسه جهاد نثر تمامی سهام خود را واگذار می‌کرد، جایی برای پیگیری مطالبات وجود نداشت،  بنابراین مسیر واگذاری با قدرت و تدبیر در حال پیگیری است.

در ادامه این موضوع، مجتبی رحماندوست نماینده تهران که طراح سوال بوده و سوال سبب عدم واگذاری سهام‌ شرکت‌های وابسته موسسات جهاد نثر، جهاد استقلال و جهاد توسعه را مطرح کرده بود، گفت: وزیر جهاد کشاورزی هیچ وقت در راستای پیگیری‌های ما زمان مشخصی را اعلام نکرده و این گونه پاسخ دادن‌ها مناسب وزیر نیست.

بعد از نطق نماینده سوال‌کننده و وزیر سوال‌شونده و در راستای عدم قانع شدن مجتبی رحماندوست، هیئت‌رئیسه موضوع را رای‌گیری کرد که در نتیجه، نمایندگان با ۱۱۶ رای موافق، ۸۰ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر از توضیحات صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی قانع نشدند. طبق قانون به صادق خلیلیان یک کارت زرد نشان داده شد که در صورت دریافت سه کارت زرد، مقدمات استیضاح وی فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.