اولین گزارش اخضر ابراهیمی درباره سوریه

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
درحالی‌که فرستاده سازمان ملل به سوریه، ضمن وعده دادن به یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه در آینده نزدیک، اصلاحات در سوریه را ناکافی دانست، پادشاه اردن خواستار تلاش طرف‌های بین‌المللی برای حل بحران سوریه شد.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، فرستاده سازمان ملل در نخستین گزارش خود به شورای امنیت، با اشاره به وخامت اوضاع در سوریه، تأکید کرد که نمی‌تواند امروز یا فردا راه‌حلی برای بحران بیاید، اما در آینده‌ای نه چندان دور برون رفتی برای این بحران خواهد یافت.
اخضر ابراهیمی با اشاره به اینکه نمی‌توان به سوریه گذشته بازگشت، اصلاحات در این کشور را ناکافی دانست و بر ضرورت تغییر در سوریه تأکید کرد.

اظهارات ابراهیمی در حالی بیان می‌شود که یکی از مخالفان سوری با اشاره به کنفرانس مخالفان در دمشق، تأکید کرد که نشست یادشده آغاز تحرکی سیاسی در داخل کشور برای یافتن راه‌حلی سیاسی است. محمود مرعی، عضو دفتر اجرایی هیأت هماهنگی ملی سوریه تأکید کرد که مرحله انتقالی شامل دولت وحدت ملی با اختیارات تام به ریاست یکی از مخالفان، مورد تأیید دولت و مخالفان است و در پی آن می‌توان کمیته‌ای را برای تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه مدرن تشکیل داد.

رهبر این هیأت که برگزار‌کننده کنفرانس در دمشق بوده، با اشاره به اینکه تمامی رسانه‌های گروهی از جنگ علیه سوریه سخن می‌رانند و هیچ اشاره‌ای به یافتن راه‌حل نمی‌کنند، هزینه جنگ علیه سوریه را ۱۰۰میلیارد دلار برآورد کرد.اما درحالی‌که مخالفان داخلی سوریه و فرستاده سازمان ملل به سوریه، بر ضرورت یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران تأکید می‌کنند، قطر خواستار اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه شد.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، حمد بن جاسم آل ثانی نخست‌وزیر قطر این طرح را جایگزین طرح شش ماده‌ای کوفی عنان دانست که اخضر ابراهیمی تأکید کرده درچارچوب آن و برپایه بیانیه ژنو راه‌حلی برای بحران سوریه می‌یابد.اظهارات نخست‌وزیر قطر در حالی بیان می‌شود که این کشور از زمان تعیین اخضر ابراهیمی به‌عنوان فرستاده سازمان ملل به سوریه، به حاشیه رانده شده و برخی رسانه‌ها از اختلاف نظر میان نخست‌وزیر قطر و ابراهیمی خبر داده‌اند. مصر هم در کمیته چهارجانبه منطقه‌ای درباره سوریه، قطر را دعوت نکرد.

اما در عرصه میدانی و درحالی‌که مخالفان از کشتن ۶۰ افسر ارتش سوریه خبر داده‌اند، انفجار چهار بمب دست ساز در یک مدرسه در دمشق، بیش از ۲۴زخمی برجای گذاشت. یک جماعت مسلح تحت عنوان لشکرهای نوادگان پیامبر مسئولیت این انفجارها را بر‌عهده گرفت. شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از مخالفان سوری گزارش داد که مخالفان مسلح با حمله به یک مرکز امنیتی ارتش سوریه، ۶۰ افسر را کشته‌اند. تاکنون هیچ طرف مستقلی این خبر را تأیید یا رد نکرده است.اما در اردن، نیروهای امنیتی این کشور ضمن سرکوب تظاهرات آوارگان سوری در اردوگاه الزعتری، از گاز اشک آور برای متفرق کردن آنها استفاده کردند و ده‌ها نفر را بازداشت کردند.

این تحولات در حالی در اردن رخ می‌دهد که پادشاه این کشور، خواستار جدیت تلاش‌های بین‌المللی برای برون رفت از بحران سوریه شد.
عبدالله دوم پادشاه اردن در نیویورک، با هشدار درباره اوضاع انسانی وخامت بار در سوریه، خواستار تلاش جامعه جهانی برای کمک به اردن در پذیرش آوارگان سوری و توقف خونریزی‌ها در سوریه شد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.