اوپک؛ حفظ سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت

۲۳م آذر ،

به گزارش واحد مرکزی خبر، رستم قاسمی در حاشیه بازدید از پنجمین همایش بین المللی صنعت سی ان جی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بعضی از اعضای اوپک بیشتر از سقف خود ، تولید کرده اند افزود: با توجه به بررسی هایی که در زمینه وضعیت اقتصادی جهان انجام شد در این اجلاس تأکید شد که اوپک سقف تولید خود را حفظ کند.

وی انتخاب دبیرکل اوپک را موضوع دیگر اجلاس اخیر اوپک بیان و اضافه کرد: برای انتخاب دبیرکل اوپک باید میان همه اعضا اجماع باشد.

قاسمی با اشاره به اینکه عربستان ، عراق و ایران برای این سمت نامزد معرفی کرده بودند افزود: در این باره بحثهای بسیاری پشت درهای بسته انجام شد اما توافق و اجماع در خصوص کاندیداهای معرفی شده صورت نگرفت و مجموعاً توافق شد دبیرکل فعلی برای یک سال دیگر تمدید شود تا گروه بی طرفی کاندیداها را ارزیابی کنند.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شایعاتی وجود دارد که ایران به نفع عراق کنار رفته است تأکید کرد: ایران کاندیدای خود را برای دبیرکلی اوپک دارد و به نفع هیچ کشوری کنار نرفته است.

قاسمی همچنین در پاسخ به پرسشی دربارهٔ استثناشدگان از تحریم خرید نفت از ایران گفت: کشورهایی که از تحریم خرید نفت ایران مستثنا شده اند همان فهرست قبلی می باشند.

وزیر نفت گفت: بعضی بخشهای پارس جنوبی از جمله ۱۵ ، ۱۶ و ۱۲ امسال افتتاح می گردد و پیمانکارانی که در اجرای بخشهای پارس جنوبی کم کاری می کنند جریمه می شوند.

قاسمی در باره وضع صنعت سی ان جی در کشور گفت: هم اکنون حدود ۲ هزار جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم به ۲۵۶۰ جایگاه برسد که به زودی به آن خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۳۰ درصد سبد سوختی کشور را سی ان جی تشکیل می دهد گفت: با توجه به اینکه ایران منابع غنی گازی دارد صنعت سی ان جی برای حمل و نقل کشور مزیت محسوب می گردد و هم از لحاظ اقتصادی و مهم تر از آن از نظر محیط زیست اهمیت دارد.

قاسمی با بیان اینکه ایران پس از پاکستان مقام دوم را در استفاده از سی ان جی در جهان دارد اضافه کرد: موقعیت کشور ما می طلبد صنعت سی ان جی را توسعه دهیم.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی دربارهٔ قدیمی بودن پمپ های بنزین و وجود مشکلات در جایگاه های سی ان جی گفت: وزارت نفت با انجمن جایگاه داران سی ان جی و بنزین جلسات مختلفی برگزار کرده  و سعی شده است در این جلسات با اندیشیدن تدابیر لازم نقایص برطرف شود.

قاسمی افزود: بخشی از جایگاه های ما قدیمی است که طرحی را برای بهبود این جایگاه ها تهیه کرده ایم.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.