اوکراین اقدام روسیه برای محاصره دریایی را محکوم کرد

وزارت خارجه اوکراین اعتراض رسمی خود را درخصوص برنامه‌ها و رزمایشات نظامی و دریایی روسیه که منجر به مسدود شدن قسمتی از دریای سیاه و دریای آزوف در روزهای آینده می‌شود، اعلام کرده است. طبق این اعتراض، “مقیاس بی سابقه” این مانورهای برنامه ریزی شده در تاریخ ۱۳ تا ۱۹ فوریه، دریانوردی در هر دو دریا را برای اوکراین “عملا غیرممکن” می‌کند.

اوکراین اقدام روسیه برای محاصره دریایی را محکوم کرد

به گزارش ممتاز نیوز، به نقل از پایگاه خبری شورای آتلانتیک، مقامات اوکراینی ادعا می‌کنند که این اقدام بخشی از “جنگ ترکیبی” مستمر مسکو علیه این کشور است و روسیه را به “بی توجهی آشکار” به قوانین بین‌المللی از جمله “منشور سازمان ملل متحد”، “قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد” و “کنوانسیون سازمان ملل درخصوص حقوق دریا” متهم کرده‌اند.

تلاش‌های آشکار روسیه برای ممانعت از دسترسی اوکراین به آبراه‌های بین‌المللی، “زنگ خطر قابل توجهی” را در کی‌یف ایجاد کرده است؛ آن هم درست زمانی که این کشور به دلیل افزایش استقرار نظامی روسیه در شمال، شرق و جنوب اوکراین، در حالت آماده‌باش است. در عین حال، غرب بارها از روسیه خواسته است که این اقدامات را متوقف و از ولادیمیرپوتین، رئیس جمهوری روسیه دعوت شده تا در این خصوص تنش زدایی کند.

مجموعه‌ای از ابتکارات در هفته‌های اخیر نتوانسته است پیشرفتی درخصوص این مسئله ایجاد کند. در عوض، نگرانی‌ها از این که پوتین در آستانه صدور فرمان “حمله تمام عیار به اوکراین” است و “جرقه بزرگ‌ترین درگیری اروپا” از زمان جنگ جهانی دوم را به وجود می‌آورد، افزایش می‌یابد. هم‌زمان با اینکه کل جهان مرزهای زمینی اوکراین با روسیه و بلاروس را نشانه‌ای از “جنگ احتمالی” و “تهدید پوتین” علیه اوکراین درنظر دارند، نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدیدی درخصوص ایجاد و ظهور یک جبهه دریایی جدید آن هم در دریای سیاه وجود دارد.

«آندری کلیمنکو» از موسسه مطالعات استراتژیک دریای سیاه در رابطه با اقدام جدید روسیه هشدار داد و در شبکه‌های اجتماعی خود نوشت: نمی‌خواهم رعب و وحشت ایجاد کنم، اما به نظر می‌رسد که این اقدام روسیه بسیار شبیه آماده‌سازی برای محاصره دریایی بنادر اوکراین است.

هم‌زمان با اینکه ولادیمیر پوتین در حال بررسی بهترین پاسخ و اقدام علیه اوکراین است، محاصره دریایی می‌تواند یک “گزینه بالقوه جذابی” به حساب بیاید. در حالی که یک “حمله زمینی بزرگ” احتمالا منجر به تعداد زیادی از تلفات نیروهای روسی می‌شود، اما محاصره بنادر اوکراین می‌تواند “بدون خطر و خسارتی” انجام شود.

همچنین، قطع دسترسی اوکراین به دریای سیاه می‌تواند “پیامدهای مخربی” برای اقتصاد این کشور به همراه داشته باشد.

اوکراین مدت‌هاست تلاش‌های روسیه برای ایجاد اختلال در کشتیرانی در دریای آزوف را محکوم کرده و بارها خواستار واکنش بین‌المللی شده است. در حالی که، جامعه بین‌المللی در رابطه با این موضوع در برابر پوتین شکست خورده است.

در تاریخ ۱۰ فوریه، سفارت آمریکا در کی‌یف، محدودیت‌های دریایی اعمال شده توسط مسکو را ادامه “جنگ اقتصادی” روسیه علیه اوکراین خواند. مقامات سفارت اوکراین در توییتی نوشتند: روسیه به بهانه تمرین‌های نظامی، حاکمیت دریایی اوکراین، آزادی دریانوردی در دریای سیاه/دریای آزوف را محدود می‌کند و مانع ترافیک دریایی که برای اقتصاد اوکراین ضروری است، می‌شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.