او مرد تنهای شب است!

۰۳م اسفند

حبیب دوباره می​خواند یا نه؟

به گزارش خبرآنلاین، در چهل و دومین شماره کتاب هفته «نگاه پنجشنبه» اسامی چهره های متنوعی از حوزه فرهنگ و هنر دیده می شود؛ زنده یاد غلامحسین بنان با گفتگویی منتشر نشده به دیدار مخاطبان این نشریه آمده، گفتگوهایی با فرزانه طاهری، همسر هوشنگ گلشیری دربارهٔ بنیادهای ادبی، گفتگو با علی معلم دربارهٔ شعر و شاعری، گفتگو با علی محمد افغانی دربارهٔ نویسندگی و… رضا امیرخانی با یادداشتی در خصوص آداب نویسنده شدن و مجید قیصری با یک داستان کوتاه و…در کنار یادداشت هایی از «محمود عبدالحسینی، هدایت الله بهبودی، بیژن اشتری، سعید معیدفر، محمدحسین سروش و…» از جمله مطالب این شماره می باشند.

در بخشی از این نشریه، گزارشی دربارهٔ خواننده جنجالی این روزهای رسانه ها انتشار یافته که در ادامه آن را می خوانید:

«مدتی است که «حبیب محبیان» گه‌گاه در خیابان‌های تهران دیده می‌شود و انتشار یافتن عکس‌های یادگاری دوستدارانش با این خواننده در کوچه و خیابان‌های پایتخت و بعضی نقاط دیگر کشور، به شایعات پایان داده و دیگر هیچ شک و شبهه‌ای برای ما باقی نگذاشته و بنابر خبرها منتشرشده، او هم در ایران است و هم وطنش را برای ادامه‌ فعالیت‌های هنری‌اش انتخاب کرده‌ است.
در سال‌های قبل صحبت‌ها و حرف و حدیث‌های فراوانی هم در این زمینه مطرح شده که هیچ‌گاه از سوی مسوولان به طور رسمی تائید یا تکذیب نشده بود. نبود هیچ اظهار نظر رسمی از سوی مدیران عالی فرهنگی، سبب شد هر روز شاهد شایعات و خبرها درگوشی دربارهٔ‌ی این خواننده، در محافل و پایگاه اینترنتی‌های خبری باشیم تا رفته رفته ماجرای «حبیب» و ادامه‌ی فعالیت‌های او در داخل کشور، سوال بزرگ بسیاری از اهالی هنر در ایران باشد.
موضوع بازگشت حبیب محبیان، خواننده لس آنجلسی که پس از سال‌ها اقامت در امریکا، حدود چهار سال است که به ایران نقل مکان کرده، اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۸۹ یعنی حدود سه سال قبل خبرساز شد و در همان ماه‌ها حتی خبری مبنی بر احتمال انتشار یافتن یک آلبوم از وی بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت!
با وجود همه خبرها انتشار یافته دربارهٔ حبیب، نشریات با توجه به حساسیت‌‌های موجود دربارهٔ هنرمندان خارج از کشور وبه ویژه خوانندگان مقیم ایالات متحده، خبرها این خواننده را بیشتر در ستون شنیده‌ها و خبرها غیررسمی منتشر می‌کردند. با این حال در اقدامی بی سابقه یک روزنامه و بعد از آن یک خبرگزاری رسمی اولین گفت‌وگوی مفصل این هنرمند با رسانه های داخلی در ۳۰ سال قبل را منتشر کردند.
حبیب محبیان در این گفتگوها دربارهٔ سبب بازگشت خود به ایران گفته بود:
«من فقط به خاطر عشقم به ایران و مردم ایران به کشورم برگشته‌ام و هیچ مقام و فرد خاصی در این تصمیم دخیل نبوده است. من زندگی کردن در کنار هموطنانم را انتخاب کردم و فعالیت هنری برای هموطنانم حس خوبی را به سمت من متصاعد می‌کرد که همین سبب شد، تصمیم به بازگشت بگیرم. علاقه و خواست خانواده‌ام هم برای بازگشت به ایران در این تصمیم من بی‌تاثیر نبوده است. حس ایران‌دوستی در وجود من شعله می‌کشید. مدت‌ها بود که با خودم کلنجار می‌رفتم اما هر بار که تصمیم گرفتم، یک مشکل خانوادگی و روزمرگی پیش می‌آمد و مانع می‌شد، تا اینکه یه‌ یکباره همه چیز را کنار زدم و قصد دیار کردم.»
حبیب که به نقل از خودش برای از بین بردن زندگی‌ای که با آن همه سختی و مشقت در آمریکا درست کرده بود، ضررهای بسیاری متحمل شده بود، بالاخره با هر دشواری‌ای که بود توانست تمام زندگی خود را در آنجا رها کند و به کشورش بازگردد.
حبیب محبیان در بخش دیگری از این گفتگو گفته بود که «موضوع انتشار یافتن آلبومش در ایران کاملا جدی است؛ شاید کمی زمانش طولانی شده باشد اما مذاکرات صورت گرفته و جلسات فراوانی برگزار شده است و مقامات ارشد، موافقت خود را حتی به صورت مکتوب به او اعلام کرده‌اند و از آن لحاظ هیچ مشکلی وجود ندارد.» او بطور جدی اعلام کرد که این مدارک همه مستند و موجود است و مشکلی نیست.
در حالیکه انتشار یافتن این گفتگو واکنش شدید سید احمد خاتمی و روزنامه کیهان را دربرداشت، حبیب محبیان در دفاع از کارنامه هنری خود گفته بود که هیچ‌گاه به دنبال ابتذال نبوده حتی قبل از انقلاب و در طول این ۳۰ سال هم تلاش کرده‌ هیچ‌گاه از معیارهای اصولی موسیقی کلاسیک و فاخر و فرهنگ اصیل ایرانی خارج نشود و با نگاهی به سابقه کارهایش می توان فهمید که همیشه و در هر حالتی با عقاید و باورهای خود زندگی کرده‌ است.

از نکات جالب آلبوم در دست انتشار یافتن او وجود قطعه ای به نام «عشق های خدایی» است که در باره جنگ و دفاع مقدس تهیه و تولید شده که طبیعتا در این شرایط خاص ممکن است به فکر هرکسی برسد که ارائه این قطعه، سفارشی بوده و برای اخذ آسان تر مجوز آلبوم او تولید شده اما محبیان در پاسخ به این مسئله گفته است: «من برای اعتقادات قلبی‌ام نیازی به مجوز نمی‌بینم.» او توضیح داده که این اثر را در سال ۲۰۰۶ ساخته‌ است؛ یعنی در سالهایی که اصلا قرار نبود به ایران بیاید! او در ادامه صریحا گفته که این حرف را برای اینکه به ایران آمده‌ نمی‌زند، بلکه در طول این ۳۰ سال قبل، کارنامه‌اش کاملا واضح و روشن است و وقتی طی سال‌های قبل آثاری در مورد رزمندگان، امام علی (ع)، عید غدیر و چندین قطعه مذهبی دیگر خوانده، در ایران نبوده که گفته شود به خاطر اینکه تأییدی بگیرد آنها را اجرا کرده باشد.
او همچنین دربارهٔ ارتباطش با سال های دفاع مقدس گفته است که «چهار سال اول جنگ را در ایران بوده و جزو کسانی نبوده که بلافاصله بعد از انقلاب از ایران خارج شدند و کاملا با حال و هوای جنگ در ایران آشنا بوده و رابطه اش با جنگ یک رابطه کاملا حسی و عمیق است و در هیچ برهه‌ای از زندگی هنری‌اش، کار یا قطعه‌ای را به سفارش جایی اجرا نکرده‌ و نخوانده است و اصولا اعتقاد دارد اگر در اثری، رابطه‌ای حسی و عمیق نباشد، بدون شک آن اثر نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.»
او که به امید گشودن فصل تازهی از فعالیت های هنری در داخل ایران، در حال فعالیت است و در حال حاضر هم نسخه نهایی آلبومش در حال میکس و مسترینگ است، منتظر یک اتفاق یا موقعیت خوب است تا بعد از انجام مراحل مجوز، آلبوم را در داخل کشور منتشر کند. این خبرها با سکوت و تایید و تکذیب مسئولان پیش می رفت که بار دیگر خبر تکمیل اولین موزیک ویدئوی رسمی حبیب و انتشار یافتن آن در ماه های قبل خبرساز شد.
حبیب با همراهی «سمیر زند» خواننده جوان موسیقی پاپ ایران، قطعه‌ای تصویری با عنوان «محکوم» به صورت دو صدایی اجرا کرده‌اند که قرار بود به صورت اینترنتی منتشر شود. ترانه «محکوم» را مینا جلالی سروده و ساخت ملودی را حبیب محبیان برعهده داشته و علی منصوری تنظیم این قطعه را انجام داده است.

انتشار همین خبرها در داخل کشور کافی بود تا سبب شود آرزو و رویاهای دیگر غربت زدگان لس آنجلسی جان تازه ای بگیرد و خبرها بسیاری مبنی بر درخواست بازگشت خوانندگان و بازیگران خارج از کشور به گوش برسد. بطوریکه بسیاری از آنان در محافل رسمی و غیر رسمی علاقمندی خود را برای بازگشت به کشور اعلام کرده اند. اما بالاخره با اظهار نظر رسمی یکی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد در هفته قبل، جنجالی ترین خبر هفته از سوی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار یافت که رویای حبیب محبیان را برای ادامه فعالیت های هنری اش در ایران، نقش بر آب کرد؛ و آن خبر این بود که: «خواننده به ایران برگشته مجوز ندارد.»
حمید شاه آبادی با پایان دادن به بعضی شایعات مبنی بر صدور مجوز برای حبیب محبیان، گفت که هیچ مجوزی در این باره صادر نکرده ایم و بنایی هم برای صدور چنین مجوزی نداریم! شاه آبادی که از شایعه پراکنی توسط بعضی از پایگاه اینترنتی ها تعجب و انتقاد کرده، ادامه داده است: شایعات بعضی پایگاه اینترنتی ها برای رسیدن به اهداف دیگری است، وگرنه وزارت ارشاد از مدت ها پیش با چنین درخواستی روبه رو بوده و تا کنون با آن موافقت نکرده است.
این صحبت های شاه آبادی درحالی بیان شد که پیشتر در گفتگویی که حبیب محبیان با یکی از خبرگزاری ها داشته، اعلام کرده بود که مقامات ارشد، موافقت خود را حتی به صورت مکتوب به او اعلام کرده‌اند و دفتر موسیقی برای بعضی از آثار وی مجوز صادر کرده است!
حالا فارغ از این درخواستها و واکنشها، باید منتظر باشیم و ببینیم که آینده حضور و ادامه فعالیت های حبیب محبیان در ایران به چه صورت پیش خواهد رفت و رقم خواهد خورد.
»

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.