ایتالیا به‌دنبال کسب دومین قهرمانی

جام جم آنلاین: در آخرین بخش از معرفی تیم‌های حاضر در گروه «C» رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ به معرفی تیم ملی فوتبال ایتالیا می‌پردازیم.

تیم ملی فوتبال ایتالیا به عنوان یکی از مدعیان فتح یورو ۲۰۱۲ در این مسابقات حضور دارد. این تیم در آخرین رنکینگ فیفا در مکان دوازدهم جهان قرار دارد.

نحوه صعود

تیم ملی ایتالیا در مسابقات انتخابی یورو ۲۰۱۲ در گروه «C» با تیم های استونی، صربستان، اسلوونی، ایرلند شمالی و جزایر فارو همگروه بود.

ایتالیا با از دست دادن تنها دو امتیاز در مرحله گروهی، رقابت‌های بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و در نهایت به عنوان تیم اول راهی یورو ۲۰۱۲ شد.

تصور می‌شد که تیم صربستان برای ایتالیا دردسر ساز شود و البته این اتفاق هم رخ داد اما نه در زمین بازی. این هواداران صرب بودند که در جنوا آشوب به پا کردند و باعث شکست تیمشان در یک دیدار نیمه کاره شدند. پیروزی‌ای که نقش زیادی در صعود آسان ایتالیا داشت.

البته پیروزی مقابل استونی در اولین دیدار مرحله گروهی نیز نقش زیادی در رقم خوردن رقابت‌هایی خوب برای شاگردان پراندلی داشت. در این دیدار ایتالیا ابتدا با یک گل از میزبان عقب افتاد اما گل‌های آنتونیو کاسانو و لئوناردو بونوچی در نهایت پیروزی ۲-۱ آتزوری را رقم زد.

نتایج مسابقات انتخابی ایتالیا به شرح زیر است:

استونی ۱-۲ ایتالیا

ایتالیا ۵-صفر جزایر فارو

ایرلند شمالی صفر-صفر ایتالیا

ایتالیا ۳-صفر صربستان

اسلوونی صفر-۱ ایتالیا

ایتالیا ۳-صفر استونی

جزایر فارو صفر-۱ ایتالیا

ایتالیا ۱-صفر اسلوونی

صربستان ۱-۱ ایتالیا

ایتالیا ۳-صفر جزایر فارو

رده‌بندی گروه «C» مسابقات انتخابی:

۱- ایتالیا ۲۶ امتیاز

۲- استونی ۱۶ امتیاز

۳- صربستان ۱۵ امتیاز

۴- اسلوونی ۱۴ امتیاز

۵- ایرلند شمالی ۹ امتیاز

۶- جزایر فارو ۴ امتیاز

سابقه در مسابقات یورو

در پنج دوره ابتدایی جام ملت‌های اروپا، ایتالیایی‌ها تنها در یکی از آنها موفق بود. ایتالیایی‌ها در رقابت‌های سال ۱۹۶۸ توانستند به فینال برسند و با قهرمانی جام را به پایان برسانند.

البته میزبانی هم کمک زیادی به ایتالیا کرد. رقیب ایتالیا در فینال یوگسلاوی بود که با پیروزی مقابل انگلیس به فینال رسیده بود. در فینال هم لوئیجی ریوا و پیترو آناستاسی برای آتزوری گلزنی کردند و اولین قهرمانی ایتالیا را در این رقابت‌ها رقم زدند.

رکورد ایتالیا در رقابت‌های بعدی چندان خوب نبود البته آنها می‌توانستند در سال ۲۰۰۰ یک قهرمانی دیگر به نام خود ثبت کنند اما گل تساوی سیلوین ویلتورد در دقیقه ۹۴ برای فرانسه، بازی را به تساوی کشاند و در نهایت دیوید ترزگه با زدن گل طلایی، قهرمانی یورو ۲۰۰۰ را به نام خروس‌ها ثبت کرد.

سابقه حضور در مسابقات یورو:

۱۹۶۰- حضور نداشتند
۱۹۶۴- یک شانزدهم نهایی
۱۹۶۸- قهرمان
۱۹۷۲- یک چهارم نهایی
۱۹۷۶- صعود نکرد
۱۹۸۰- مقام سوم
۱۹۸۴- صعود نکرد
۱۹۸۸- نیمه نهایی
۱۹۹۲- صعود نکرد
۱۹۹۶- مرحله گروهی
۲۰۰۰- نایب قهرمان
۲۰۰۴- مرحله گروهی
۲۰۰۸- یک چهارم نهایی
۲۰۱۲- ؟

لوئیجی ریوا بازیکن قدیمی این تیم با زدن ۳۵ گل بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال ایتالیا است فابیو کاناوارو کاپیتان سال‌های نه چندان دور ایتالیا نیز با ۱۳۶ بازی ملی بیشترین تعداد بازی را برای این تیم انجام داده است.

یورو ۲۰۱۲

ایتالیا در رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ در گروه «C» این مسابقات با تیم‌های اسپانیا، جمهوری ایرلند و کرواسی همگروه است.

برنامه بازی‌های ایتالیا در یورو ۲۰۱۲ به شرح زیر است:

۲۱ خرداد: اسپانیا– ایتالیا، ساعت ۳۰/۲۰ به وقت تهران در گدانسک لهستان

۲۵ خرداد: ایتالیا – کرواسی، ساعت ۳۰/۲۰ به وقت تهران در پوزنان لهستان

۲۹ خرداد: ایتالیا – جمهوری ایرلند، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در پوزنان لهستان

معرفی مربی و بازیکنان کلیدی

مربی: چزاره پراندلی

چزاره پراندلی بعد از اینکه در پایان جام جهانی ۲۰۱۰ جانشین مارچلو لیپی در تیم ملی ایتالیا شد، می‌دانست که کار بسیار دشواری در پیش دارد. ایتالیا که برای دفاع از عنوان قهرمانی به آفریقای جنوبی رفته بود، به شکل تحقیرآمیزی در همان مرحله گروهی حذف شد تا وداعی تلخ با این جام داشته باشد.

اگرچه پراندلی در اولین دیداری که روی نیمکت ایتالیا نشست، مقابل ساحل عاج شکست خورد اما خیلی زود دست به جوان گرایی در ترکیب تیمش زد و تعدادی بازیکن جوان که تیم ایتالیا نیاز زیادی به آنها داشت، به تیمش اضافه کرد و در عین حال در مقابل وسوسه استفاده از چندین ستاره جام جهانی ۲۰۰۶ که برای بازگشت به تیم اظهار تمایل کرده بودند، مقاومت کرد.

هرچند پراندلی گزینه‌های خاص خودش را به تیم دعوت کرد اما در عین حال به ستاره‌هایی که بار دیگر به روزهای خوب‌شان برگشته بودند نیز بی‌توجه نبود؛ از جمله آنتونیو کاسانو که با بازی‌های خوبش تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس تیمی و بازگشت اعتماد هواداران داشت.

کاپیتان: جان لوئیجی بوفون

جان لوئیجی بوفون همه ویژگی‌های یک کاپیتان را دارد؛ شجاع، قدرتمند، قابل اتکا و روحیه بخش. وقتی ایتالیا به او نیاز دارد، او با تمام وجود در اختیار تیمش است.

او در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ و لحظاتی پیش از اخراج زیدان، ضربه سر ستاره تیم ملی فرانسه را با عکس العملی دیدنی مهار کرد و دو سال بعد در یورو ۲۰۰۸ نیز با گرفتن ضربه پنالتی موتو در دیدار مقابل رومانی، ایتالیا را به مرحله یک چهارم نهایی رساند.

 با سابقه درخشانی که بوفون در تیم ملی ایتالیا داشت، انتخاب او به عنوان کاپیتان تیم بعد از خداحاظی فابیو کاناوارو از تیم ملی بعد از جام جهانی ۲۰۱۰ کسی را متعجب نکرد.

مصدومیت او در رقابت‌های جام جهانی و ادامه آن در رقابت‌های فصل گذشته، این نگرانی را ایجاد کرد که او نتواند بار دیگر برای ایتالیا به میدان برود اما بازی‌های خوب او در این فصل این نگرانی‌ها را از بین برد.

بازیکن ستاره: آندره‌آ پیرلو

ماکسی آلگری از زمان حضورش در میلان اشتباهات کمی مرتکب شد اما جدایی آندره‌آ پیرلو از میلان در پایان فصل گذشته با انتقالی آزاد بی‌تردید یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ این باشگاه در بازار نقل و انتقالات بود.

پیرلو به یوونتوس پیوست و در تیمی که تحت هدایت کونته جان تازه‌ای گرفت، به یکی از ارکان اصلی تبدیل شد.

جایگاه پیرلو در ترکیب اصلی ایتالیا بعد از جام جهانی فاجعه باری که این تیم پشت سر گذاشت، اندکی به خطر افتاد اما با نزدیک شدن به یورو ۲۰۱۲ تردیدی نیست که این هافبک ۳۴ ساله یکی از نفرات ثابت ایتالیا در این رقابت‌ها خواهد بود.

پراندلی به تازگی بار دیگر او را مورد ستایش قرار داده است.

پدیده جوان: ماریو بالوتلی

ماریو بالوتلی یکی از جنجالی‌ترین بازیکنان حال حاضر دنیاست، بازیکنی که می‌تواند در هر دیدار هم برای تیم خودی و هم برای تیم حریف مشکل ایجاد کند و به همین دلیل فراموش کردن استعداد فوق العاده‌اش کار آسانی نست. او بی‌تردید یکی از مهمترین بازیکنان ایتالیا در یورو ۲۰۱۲ خواهد بود.

قدرت بدنی فوق العاده به همراه تکنیک عالی، بالوتلی را به یکی از کابوس‌های مدافعان لیگ برتر تبدیل کرده است. به ویژه دو گلی که او در دیدار مقابل شیاطین سرخ در دربی شهر منچستر به ثمر رساند، نشان داد که در مقابل بهترین تیم‌ها هم می‌تواند مامورتش را به انجام برساند.

او در حال حاضر تنها ۲۱ سال دارد و بسیاری او را یکی از بهترین بازیکنان چند سال آینده دنیا می‌دانند. بی‌تردید رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ فرصت مناسبی است تا او نشان دهد که بقیه در موردش اشتباه نمی‌کنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.