ایران از استعمار پیر درخواست غرامت کند

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

«دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ حرف غیرمنطقی هیچ دولتی را نخواهد پذیرفت و در ارتباط با بازگشایی این سفارتخانه جز حادثه‌ای که قبلا به وجود آمد مشکل خاصی همانطور که با سایر کشورهای اروپایی نداریم با انگلیس هم نداریم و در چارچوب قوانین بین‌الملل می‌توانند در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌شان اقدام کنند. » این نخستین واکنش رسمی یک مقام دولتی به طرح بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بود.

 «دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ حرف غیرمنطقی هیچ دولتی را نخواهد پذیرفت و در ارتباط با بازگشایی این سفارتخانه جز حادثه‌ای که قبلا به وجود آمد مشکل خاصی همانطور که با سایر کشورهای اروپایی نداریم با انگلیس هم نداریم و در چارچوب قوانین بین‌الملل می‌توانند در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌شان اقدام کنند. » این نخستین واکنش رسمی یک مقام دولتی به طرح بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بود.

سفارتی که هشتم آذر‌ماه سال ۹۰ طی یک حرکت دانشجویی تسخیر شد و جنجال زیادی در عرصه بین‌المللی به پا کرد. درست پس از این واقعه بود که دولت انگلیس فعالیت‌های سفارت جمهوری اسلامی را در لندن نیز به حالت تعلیق درآورد و زمینه‌ساز بروز مشکلات فراوانی برای ایرانیان مقیم انگلیس شد. همچنین پس از این واقعه بود که کشورهای مستعمره انگلیس نظیر کانادا نیز به تأسی از سردمدار خود سفارتخانه‌های خود در تهران را تعطیل کردند تا در اوج شکل‌گیری تحریم‌های ضد انسانی غرب، جمهوری اسلامی ایران را دچار انزوایی تحمیلی کنند. حالا با گذشت بیش از دو سال و شش ماه از این واقعه و با روی کار آمدن دولت یازدهم، خبرهای مختلف حاکی از تلاش بریتانیا برای بازگشایی سفارتش در تهران است. تلاش‌هایی که پاسخ مثبت دولت جمهوری اسلامی را نیز با خود به دنبال داشته اما در این میان مانور تبلیغاتی این کشور برای بازگشت به تهران نیز خود جای تامل بسیاری داشته است. انگلیس عمده‌ترین محور تبلیغاتی خود را در این مسیر را حول دریافت خسارت از ایران قرار داده است. این ادعای دولت انگلیس در حالی است که ۳۴ سال پیش سفارت جمهوری اسلامی در لندن نیز با ضعف حفاظت از سوی کشور میزبان، هدف حمله تروریستی قرار گرفت اما جمهوری اسلامی هیچ‌گاه در این خصوص ادعایی مطرح نکرد. حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه جوان ضمن تشریح خطوط قرمز نظام برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، بر لزوم پیگیری حقوقی حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی در لندن و ایفاد حقوق کشور تأکید کردند.
 
   سیاست جمهوری اسلامی برقراری روابط با تمام کشورها است

در همین ارتباط سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه جوان اظهار کرد: جمهوری اسلامی همواره سیاست اصلی خود در محور خارجی را برقراری ارتباط با تمام کشورها به جز رژیم جعلی صهیونیستی قرار داده و در این مسیر هیچ مانعی وجود ندارد.
وی در ادامه پیرامون رابطه ایران و امریکا نیز گفت: در خصوص رابطه با امریکا نیز
ما مشکلی برای برقراری رابطه نداریم، این به شرطی است که امریکا خوی استعمارگری و درندگی خود را کنار بگذارد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی همچنین با اشاره به روابط میان ایران و انگلیس ادامه داد: تاریخ ایران همواره شاهد خیانت‌ها و جنایت‌های انگلیسی‌ها علیه کشور بوده و در این زمینه هیچ ذهنیت مثبتی پیرامون انگلیس وجود ندارد. به طور نمونه در جریان فتنه سال ۸۸ شاهد آن بودیم که سفارت انگلیس ۲۴ ساعته به فتنه‌گران خدمات ارائه می‌داد و به رغم تذاکرات دستگاه سیاست خارجی کشور، حاضر به دست کشیدن از اعمال و رفتار خود نشد.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از ماجرای فتنه نیز ما شاهد رفتار خصمانه انگلیس بودیم، به طوری که آنها خودشان در ابتدا رابطه را یک‌جانبه قطع کردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این پرسش که دولت چه مواردی را در بازگشایی سفارت انگلیس باید مد‌نظر قرار دهد، اظهار کرد: دستگاه سیاست خارجی ما در مرحله اول باید این نکته را به انگلیسی‌ها تفهیم کنند که عزت و استقلال ایران را همواره حفظ و در مرحله دوم تأکید کنند که سفارتخانه فقط باید کار دیپلماتیک و کنسولی انجام دهد و در مسائل کشور دخالت نکند.

نقوی حسینی همچنین پیرامون ماجرای حمله به سفارت ایران در لندن در سال ۵۹ عنوان کرد: انگلیس اگر به دنبال خسارت و غرامت برای بازگشایی سفارتش باشد، باید ابتدا غرامت حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی در لندن را بپردازد، چراکه کشور میزبان مسئول حفظ امنیت از سفارتخانه ما بوده است.

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مصوبه مجلس پیرامون کاهش سطح روابط ایران و انگلیس به سطح کاردار نیز گفت:‌این مصوبه به هیچ وجه تغییر نمی‌کند اما در آن به دولت اجازه داده شده که هرگاه تشخیص داد رفتار انگلیس پیرامون کشور تغییر کرده، سطح روابط را به سفیر بازگرداند.
 
  تغییری در رفتار انگلیس ندیده‌ایم
اسماعیل کوثری دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز نظری همسو با همکار خود دارد و پیرامون پیش‌شرط‌های بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: مهمترین پیش شرط ایران برای بازگشایی سفارت، باید عذرخواهی رسمی انگلیس در خصوص حمایت از فتنه و فتنه‌گران باشد.

وی به مصوبه مجلس پیرامون کاهش سطح روابط ایران و انگلیس اشاره کرد و افزود: انگلیس این نکته را نیز باید به خوبی بداند که سطح روابط تنها در سطح کاردار است و باید برای ارتقای روابط، حسن نیت خود را نشان دهد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا طی سال‌های اخیر تغییری در رفتار انگلیس مشاهده کرده‌اید یا خیر، گفت: ما نه تنها تغییری ندیدیم بلکه شاهد افزایش خباثت‌های انگلیس نیز بوده‌ایم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی به ماجرای حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی در لندن اشاره کرد و افزود: این موضوع باید از لحاظ حقوقی مورد پیگیری قرار بگیرد و یک تسویه‌حساب کلی با انگلیس داشته باشیم.
 
   انگلیس موضع رسمی خود را اعلام کند
محمد حسن آصفری، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران عنوان کرد: جمهوری اسلامی همواره آماده تعامل با تمام کشورها به جز رژیم صهیونیستی بوده و تنها خط قرمز ما در این مسیر، دخالت در امور داخلی کشور است.
وی ذهنیت مردم ایران را درباره انگلیس بسیار تلخ خواند و ادامه داد: نقش منفی انگلیس در دوران مشروطه و کودتای ۲۸ مرداد، همچنین حمایت از صدام در جریان جنگ تحمیلی و حمایت از گروهک تروریستی منافقین و در نهایت نقش این کشور در تحریم‌های ضد انسانی غرب علیه کشور همگی باعث آن شده که مردم کشور نسبت به انگلیس دیدگاه مثبتی نداشته باشند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: دولت انگلیس برای بازگشایی سفارت خود در تهران ابتدا باید موضع رسمی خود را پیرامون گروهک تروریستی منافقین و همچنین تحریم‌های ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کند و سپس ما در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم.
آصفری در ادامه افزود: ‌متأسفانه تا این لحظه ما اقدام مثبتی از سوی انگلیس در خصوص جمهوری اسلامی ندیده‌ایم و قطعا اگر همچنان بخواهند خط دشمنی با جمهوری اسلامی را ادامه دهند، با خشم ملت ایران روبه‌رو خواهند شد.
این نماینده مجلس در پایان، پیرامون پرداخت خسارت به انگلیس گفت: انگلیس هرگاه خسارت حمایت از عراق در جنگ با ایران، خسارت حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی در لندن و خسارت تحریم‌ها را به جمهوری اسلامی پرداخت کرد، ما نیز خسارت صدمات به سفارتشان را می‌پردازیم.

— .

جوان آنلاین
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.