ایران در تولید مرکبات خودکفاست

جام جم آنلاین: رئیس اتحادیه مرکبات اعلام کرد: ایران پنجمین کشور تولید کننده مرکبات جهان است و با توجه به تنوع اقلیم ها و همچنین پرورش بهترین نوع مرکبات از مزیت خوبی برای تولید برخورداریم.

عنایت‌الله بیابانی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد اظهار داشت: مرکبات در هفت تا هشت استان تولید می شود و قطب اصلی تولید هم در استان مازندران با یک و نیم تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال است و پس از آن گلستان، گیلان، هرمزگان و کرمان قرار دارند.

وی افزود: خوشبختانه هم نیاز داخلی را می توانیم تأمین کنیم و با توجه به تأمین نیاز کارخانه های کنستانتره آب میوه گیری می توانیم سالانه ۵۰۰ هزار تن نیز صادر کنیم.

بیابانی با بیان اینکه روسیه سالانه بخش زیادی از نیاز مرکبات خود را وارد می کند گفت: اگر ظرفیت سازی صادراتی در این بخش تقویت شود می توانیم در بازارهای منطقه نیز حضور جدی داشته باشیم.

وی افزود: از نظر کیفیت و قدرت رقابت محصولات مرکبات ایران، هیچ مشکلی نداریم و باید به سمت تقویت علمی و مدیریت توسعه کشاورزی با توجه به تنوع اقلیم ها و پایداری عرضه و تقاضا حرکت کنیم.

دبیر خانه کشاورز تصریح کرد: ایران می تواند همه نیازهای خود را در تولید محصولات استراتژیک مانند گندم، جو، دانه های روغنی و برنج تأمین کند و فقط به مدیریت اقتصادی و علمی نیاز داریم.

رئیس اتحادیه مرکبات گفت : پارسال چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن مرکبات در کشور تولید شد که بیش از نیمی از ان محصول پرتقال بوده است و با توجه به تولید بیش از ۱۷٫۵ میلیون تن انواع محصولات باغی خودکفا هستیم و امسال هم پیش بینی می شود تولید انواع محصولات باغی به ۲۰ میلیون تن برسد.

بیابانی با تأکید بر مدیریت واردات از لحاظ کمی و کنترل آفات نباتی گفت: واردات برخی محصولات در سال های اخیر باعث انتقال آفت هم شده است که برای نمونه آفت جاروک باعث خشک شدن بخشی از درختان لیموترش در جنوب کشور شده است.

وی افزود: ساماندهی بازار مصرف هم ضروری است و امیدواریم روزی برسد که سهم بخش تولید از قیمت تمام شده محصولات کشاورزی به میزان قابل توجهی افزایش یابد اما امروزه در حالی که قیمت خرید محصول پیاز گاهی از کشاورزان به ۱۵۰ تومان می رسد همین پیاز با نرخ ۸۰۰ تومان هم در اختیار مصرف کننده نهایی قرار گرفته است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.