ایران در ردیف معدود کشورهای سازنده سیمیلاتور پروازی در جهان

۵ م دیماه ،

امیر سرتیپ والی اویسی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، با تأکید بر اینکه شرکت ساها در انواع آموزش خلبانی به خوداتکایی کامل دست یافته، اظهار داشت: نیروی انسانی و فنی این شرکت هیچ نیازی  به  اعزام خارج از کشور ندارد چرا که با وجود سیمیلاتور پروازی به روز رسانی شده در شرکت ساها تمامی نیازهای آموزشی برطرف شده است.

رئیس شرکت هواپیمایی ساها با اشاره به تلاش این شرکت برای تحقق خواست مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر خوداتکایی صنعت کشور تصریح کرد: شبیه‌ساز پروازی که در این شرکت وجود داشت مربوط به سال ۷۰ بود که با بومی‌سازی و به‌روز رسانی این فناوری، گام بزرگی در پیشرفت و اعتلای صنعت هوایی کشور برداشته شد.

وی با تأکید براینکه ساخت شبیه‌ساز پروازی در دنیا توسط کشورهای بسیار محدودی انجام می‌شود، ادامه داد: تکنولوژی ساخت شبیه‌ساز پرواز بسیار پیچیده‌تر از فناوری ساخت هواپیما است که به‌حمدالله این فناوری امروز در ایران اسلامی امکان‌پذیر شده است.

امیر اویسی اظهار داشت: پس از ساخت اولین شبیه‌ساز پروازی کشور در نیروی هوایی مقتدر ارتش جمهوری اسلامی ایران متخصصان ساها با کمک گرفتن از متخصصان مجرب نیروی هوایی، علاوه بر به‌روز رسانی این شبیه‌ساز پروازی، توانستند حجم بیش از ۲۰ متر مربعی سخت افزاری آن را به یک PC کاهش دهند.

وی تأکید کرد: با توجه به پیشرفت کشور در زمینه طراحی سیمیلاتورهای پروازی، ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک خواهیم توانست انواع سیمیلیاتورهای پروازی را در کشور طراحی کرده و بسازیم.

امیر اویسی با بیان اینکه هواپیمایی ساها قادر است روزانه ۱۰ هزار غذای VIP را کمترینگ کند، افزود: در طول سفر نیز هواپیمایی ساها علاوه برسرو غذاهای سرد، غذاهای گرم را هم به مسافران ارائه می‌کند و از سالم‌ترین مواد غذایی در سرو غذاها برای مسافران استفاده می‌شود.

رئیس شرکت هواپیمایی ساها با یادآوری اعمال تحریم‌های شدید غرب علیه ایران افزود: امروز در کشور به این توانمندی دست یافته‌ایم که تمامی قطعات مورد نیاز خود را تأمین کرده، نیازی به هیچ کشور خارجی در این زمینه نداریم و به طور کامل به خوداتکایی رسیده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا، اروپا و سایر کشورهای غربی هیچ یک به طور کامل خودکفا نیستند، تصریح کرد: حتی آمریکا هم برای ساخت هواپیماهای خود نیازمند خریداری برخی تکنولوژی‌ها و قطعات از سایر کشورهای اروپایی یا آسیایی است.

امیر اویسی با اشاره به جلسه مشترک با وزیر دفاع پیرامون خوداتکایی کشور در صنعت هوایی اظهار کرد: در این جلسه به آقای وزیر پیشنهاد دادم با توجه به تجربیات در زمینه تعمیر قطعات کم کم به سمت ساخت قطعات هواپیما در کشور گام برداریم و پس از ساخت قطعات کوچک به سمت ساخت قطعات بزرگتر برویم که ایشان هم نسبت به این مسئله نظر مساعدی داشتند.

وی افزود: امروز در کشور توانمندی ساخت هواپیما را داریم و نمونه‌هایی هم ساخته شده است، اما با توجه به قیمت تمام شده هواپیما و توجیه اقتصادی آن، باید به دنبال بازار فروش منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و پس از اطمینان به دنبال راه‌اندازی خط تولید باشیم.

گفتگو از : مرضیه ارجمندی


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.