ایران دومین تولیدکننده بزرگ خرمای جهان

جام جم آنلاین: هر سال در ایران حدود یک میلیون تن خرما تولید و حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن خرما صادر می‌شود که عمده صادرات خرمای ایران خرمای «سایر» است

خرمای مضافتی که عمده مصرف خرمای کشورمان است، به مقدار بسیار ناچیزی صادر می‌شود، چون صادرات آن نیاز به کانتینر‌های یخچال‌دار، دارد و اگر به هر دلیلی این یخچال‌ها با مشکل مواجه شود، خرما‌ها ترش شده و خراب می‌شود.

صادرات خرمای ایران در سه ماه نخست امسال با کاهش ۹٫۳ درصدی به ۳۲٫۳ میلیون دلار رسید. براساس آمار گمرک ایران در این مدت بیشترین میزان صادرات خرمای ایران مربوط به خرمای مضافتی به میزان ۱۵٫۴میلیون دلار بود. در مدت زمان مشابه در سال قبل ۳۵٫۷ میلیون دلار خرما از کشور صادر شده بود.

“محمدحسین شمس‌فرد” رییس اتحادیه صادر‌کنندگان خشکبار ایران، قیمت خرمای صادراتی را حدود ۱۶۰۰ دلار در هر تن اعلام می‌کند و می‌گوید: بیشتر تولید خرمای سایر از خوزستان و پس از آن فارس و بندر‌عباس و به‌طور کلی مناطق گرمسیری است.

صادرات خرمای ایران در سال ۱۳۹۰ با افزایش ۱۷٫۷ درصدی به بیش از ۱۷۴ میلیون دلار رسیده بود. ایران طبق آمار دومین تولیدکننده بزرگ خرما در جهان است که به دلیل نداشتن بازارهای جدید و بسته‌بندی‌های سنتی در رده هفتم صادرات این محصول قرار گرفته است. سالانه بیش از هفت میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید یک میلیون تن از این میزان در رتبه دوم تولید خرمای جهانی جای گرفته است.

هند، آذربایجان، امارات، ترکیه، عراق، روسیه، مالزی، آلمان، انگلستان، اوکراین دانمارک، سوئد، قزاقستان، مالزی، اندونزی، استرالیا و کانادا از جمله بزرگترین بازارهای صادراتی صنعت خرمای ایران در سال گذشته بودند.

ایران پس از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان به شمار می‌رود، اما با توجه به این‌که بسته‌بندی خرمای صادراتی ایران ۱۰ کیلوگرمی و به صورت سنتی است، کشورهای تونس و امارات با بسته بندیهای کوچک جایگاه ایران را در بازارهای صادراتی گرفته‌اند.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.