ایران ششـمین تولیدکننده هلو در جهان

جام جم آنلاین: سالانه حدود هفت میلیون تن هلو در جهان تولید می‎شود که ایران با تولید ۶۰۰ هزار تن هشت درصد تولید این میوه در جهان را داشته و در رتبه ششم تولید هلو جهان قرار گرفته است.

استان البرز بیشترین تولید هلو در ایران را دارد و پس از آن استان مازندران با تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن دومین تولیدکننده این میوه هسته‌دار در ایران است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست سال جاری پنج هزار و ۴۰۰ تن هلو به ارزش هفت میلیون دلار صادر شده است.

در بین کشورهای مختلف جهان، چین اولین تولید‌کننده‌ هلو و ایتالیا دومین تولید‌کننده‌ این میوه محسوب می‌شود و پس از آن کشورهای آمریکا، یونان، فرانسه، ایران، ترکیه، شیلی، اسپانیا و آرژانتین قرار دارند.

منشا میوه هلو در ایران نبوده و این میوه در دوران پیش از تاریخ در کشور چین کاشته می‌شده که از طریق جاده ابریشم به ایران آورده شده است.

هلو که میوه‌ مظهر طول عمر انسان تلقی می‌شود درختی کوچک داشته که در میان دیگر درختان میوه عمر کوتاهی دارد و تنها ۱۵ تا ۲۰ سال دوام می‌آورد. البته طول عمر درختان هلو که در باغ‌های پرورشی کاشته می‌شود نصف این میزان است.

این میوه شامل ارقام زودرس و دیررس می‌شود که ارقام زودرس آن در ایران از اواخر تیر تا اوایل شهریورماه برداشت می‎شود که شامل هلو زعفرانی، انجیری، ردهاون، شلیل ردگلد و شلیل سان‌گلد است. ارقام دیررس هلو نیز از نیمه شهریور تا اواسط مهر ماه برداشت می‌شود.

هر ساله میزان زیادی هلو، آلو زردآلو روی دست باغدارن می‌ماند چراکه قیمت خرید آن از باغدار به قدری پایین است که حتی جوابگوی هزینه برداشت هم نبوده و از سوی دیگر با توجه به اینکه میوه‌ای سریع‌افساد است و باید در سردخانه نگهداری شود، هزینه‌های سردخانه نیز برای باغدار مقرون به صرفه نیست و در برخی موارد این محصول روی درخت می‌ماند که امید می‌رود با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش مازاد تازه‌خوری جذب صنایع شود تا با فرآوری آن هم در داخلی و صادراتی برای محصولات جدید و فرآوری شده بازار داشته باشیم و هم رونقی در بخش کشاورزی ایجاد شود. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.