ای شهید اقلیت من و تو هم مذهب نبودیم اما قلبمان برای ایران تپید!

فروردین ۱۴۰۳

شهید اقلیت تبلوری است از عشق، علاقه و ایثار که در مسیری گام برداشته و دوش تا دوشاش عزیزانی رزم کرده است که وطن همه چیز آنهاست.

به گزارش خبرنگار دفاعی باشگاه خبرنگاران تاریخ دفاع مقدس را که می‌خوانی، سراسر فداکاری مردان و زنانی است که از هر قشر و طبقه جامعه با هر مرام و مسلکی، تنها برای دفاع از ناموس و ایمان خود جنگیدند. کارگر، دانشجو و دانش‌آموز، روحانی و مهندس، دکتر و کشاورز و بنا، همه و همه در کنار هم در یک جبهه و در مقابل دشمن متجاوز ایستادند.

در این میان اقلیت‌های مذهبی نیز با حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی، برگ زرین دیگری بر دفتر درخشان دفاع این مردم افزودند و با تقدیم صدها شهید و جانباز و آزاده، دین خود را به این مرز و بوم ادا کردند. گزارش حاضر گوشه‌ای کوتاه از حضور این قشر در جبهه‌های جنگ است.

شهید اقلیت اسطوره‌ای است که وصفش در یک جمله امکانپذیر نیست زیرا حضورش در بهترین نقاط جهان را به حضور در جبهه‌های جنگ ترجیح داده و همدوش برادران مسلمان خود در سنگرهای رزم حاضر شده است.

شهید آلبرت ا…دادیان از جمله شهدای اقلیت جنگ تحملی است که علاقه زیادی به مکانیکی داشت و همین علاقه سبب شد تا خیلی زود به واسطه مهارتی که داشت، در تعمیرگاه شماره یک « ب.ام.و » مشغول به کار شود.

مادر این شهید دربارهٔ نحوه شهادت پسرش می‌گوید وقتی آلبرت به سن خدمت رسید، برای رفتن به سربازی اقدام کرد و دوره آموزشی را در عجب‌شیر به پایان رساند و بعد از آن برای گذراندن دوره تکاوری به کرج منتقل شد. با پایان این دوره بود که به جبهه سومار رفت و همان‌جا هم به شهادت رسید.

یک شب، بعد از این که به خانه آمدم، سربازی آمد دم در و شماره تلفنی به ما داد و گفت با این شماره تماس بگیرم. اطلاعات دقیقی نداد. من هم تماس گرفتم و فهمیدم که آلبرت شهید شده و جنازه او را به پزشکی قانونی آورده‌اند. من پیکر پسرم را ندیدم اما گفتند که بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسیده است. روز دوم، از شورای خلیفه‌گری ارامنه جنازه را به سردخانه قبرستان ارامنه بردند. روز چهلم آلبرت، نامه‌ای با دست خط خودش به من دادند که در آن اسامی همه بستگان را با شماره تلفن آن‌ها یادداشت کرده بود. انگشترش هم بود. کیف و نامه او نسوخته و سالم مانده بود.

در تمام خاطرات شهدای اقلیت به نگاه و اندیشه‌ای برمی‌خوریم که در آن حس افتخار و غیرت موج می‌زند، حسی که هموطن اقلیت را به حضور در جبهه تشویق می‌کند تنها همدردی نیست بلکه حس آرمان‌خواهی در راه وطن است، حسی که شکوه و عظمت در آن موج می‌زند.

تعداد شهدای اقلیت‌های مذهبی اگرچه به  ۸۸ نفر مسیحی ۹ نفر زرتشتی و ۱۶ نفر کلیمی منتهی است اما نباید از شهید اقلیتی که جبهه را به حضور در کشورهای غربی ترجیح داده است، گذشت.

شهید اقلیت تبلوری است از عشق، علاقه و ایثار که در مسیری گام برداشته و دوش تا دوشاش عزیزانی رزم کرده است که وطن همه چیز آنهاست.

مقام و جایگاه شهید در میان هموطنان اقلیت ما از درجه بالایی برخوردار است چنانکه حضرت مسیح فرمود: خوشابه‌حال آنان که در راه پارسایی آزار می‌بینند، زیرا پادشاهی آسمان از آنِ ایشان است. خوشابه‌حال پاکدلان، زیرا آنان خدا را خواهند دید.

شهید اقلیت را باید اسوه پاکدلی و صفا دانست که علی‌رغم هرگونه اندیشه و گرایش دینی در مسیری گام برداشته است که وصفش ناپایان و راهش با عزت است.

شهید اقلیت را می‌توان در این شعر خلاصه کرد که:

 ایران جهان است

وقتی گره می خورد

گردنه‌های زاگرس

با چکاد آرارات

و دره‌های البرز

با تنگه‌های هندوکوش

ای شهید اقلیت من و تو هم مذهب نبودیم اما قلبمان برای ایران تپید و می‌تپد خاکی که عاشقانش سر می‌دهند جان می‌دهند تا بماند من تفنگم را برداشتم تا دفاع کنم از سرزمین مقدسم تو هم دوش من راهی شدی تنهایم نگذاشتی گرچه هم زبان نبودیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.